Bab 6

1.6K 41 0
                                    

"HOW'S it going?" tanya Harraz yang tak pernah melepaskan pandangan matanya dari wajah Andriy. Dia sudah sedia maklum tentang usaha Andriy untuk mendekati gadis yang telah memenangkan pertaruhannya dengan Chee Keong.

Kelakar juga kisah kemenangan itu. Andriy beri nombor telefon gadis yang bernama Zafeeya itu dan mahu Chee Keong sendiri menelefon untuk pengesahan. Chee Keong tak mahu. Disebabkan pemuda Cina itu tak berani, Andriy isytiharkan dirinya sebagai pemenang.

Setiap kali kemenangannya dipertikai, setiap kali itu juga Andriy cabar Chee Keong untuk menelefon Zafeeya. Setiap kali itu juga Chee Keong tak mahu.

Andriy tersenyum kecil memandang telefonnya yang masih belum pernah memaparkan nama Zafeeya di skrin. Gadis itu benar-benar membuktikan dirinya sebagai sebuah cabaran buat Andriy. Sudah agak lama dirinya tak ketemu dengan gadis yang sebegitu. Hatinya puas. Setakat ini, semuanya berjalan lancar mengikut kehendaknya.

Dia mencapai telefon bimbitnya. Satu mesej pesanan ringkas ditaip lalu dihantar kepada Zafeeya. Jika gadis itu balas, dia akan cuba menelefon pula. Dia letakkan alat itu di atas kaunter dapur rumah Harraz sebelum mengembalikan perhatian kepada kawannya itu.

"She's playing hard to get," ujar Andriy selamba. Segelas air diteguknya perlahan.

"Playing hard to get... Kau jangan main-main dengan orang macam tu," kata Harraz. Ada secalit kerisauan di celah suaranya yang membuatkan Andriy memberi perhatian.

"Kenapa pula?"

Dia melabuhkan punggung di atas kerusi di kaunter bar di dapur. Pandangan matanya dihalakan ke arah Harraz yang sedang duduk di atas sofa di ruang tamu hanya beberapa kaki dari ruang dapur.

"Nanti kau pula yang terpikat dekat dia," balas Harraz tanpa mengangkat pandangan matanya daripada muka surat katalog IKEA yang sedang dibelek.

"Jangan senang sangat buat kesimpulan, Harraz," ujar Andriy sambil tertawa kecil. Wajah rakannya itu dijeling sekilas.

"I mean, how can I lose my heart to her when it was already lost to someone else?" soal Andriy sambil mengangkat kening. Soalan mudah Harraz berjaya membuatkan dia merungkai alasan mengapa hatinya takkan dicuri walau rancangan yang dirangka boleh memakan diri.

Harraz menggeleng perlahan, menolak keyakinan yang dipamerkan Andriy. Katalog yang dipegang terus ditutup dan diletakkan ke atas meja kopi di hadapannya.

"Kalau macam tu, bukankah tak elok mainkan perasaan orang lain?" bantah Harraz.

"Kau jangan risaulah. Aku bukan nak mainkan dia. Aku cuma nak cipta hubungan yang rigid antara kami berdua. Cukup setakat dia terima aku untuk jadi husband dia, tapi tak ada perasaan cinta."

"Samalah tu dengan mempermainkan perasaan dia. Sudahlah kau jumpa dia sebab bertaruh dengan Chee Keong."

"No. Our feelings will be mutual. But, it's not love. Lagipun, bertaruh tu bukannya ada apa pun."

"Basically, you're trying to find a female version of yourself." Harraz membuat kesimpulan. Andriy jongketkan bahu. Mungkin ya juga. Tapi, rasanya tak.

"Aku tetap rasa perbuatan kau tak baik. Aku harap kau tak akan dapat apa yang kau cari," sambung Harraz dengan nada yang kesal. Andriy hanya mendiamkan diri, berkeras kepala dengan apa yang dia mahukan tak kira apa yang dikatakan Harraz.

"Kenapa kau perlu buat macam ni? Tak bolehkah kau bercinta macam orang lain? Kan lagi senang? Kau jatuh cinta dengan dia, dia jatuh cinta dengan kau. Kau orang kahwin. Habis cerita," ujar Harraz lagi.

"Berapa kali aku kena beritahu? Dalam hati aku dah ada orang lain!" balas Andriy. Nadanya jelas menunjukkan dia tak selesa dengan apa yang dipujuk Harraz. Kalau soal hatinya semudah itu, dah lama dia laksanakan.

SEMANIS TOMATOWhere stories live. Discover now