Bab 5

1.6K 43 0
                                    

DIA labuhkan punggung di atas kerusi buruk yang ditempatkan di sisi katil besi itu. Wajah insan yang sedang tidur di atas katil itu ditatapnya dengan penuh sayu. Tubuh orang tua itu kelihatan sangat lemah akibat terjatuh tangga tempoh hari. Biarpun dia tak sampai hati untuk terus menatap insan itu dalam keadaan begitu namun, dia harus gagahkan diri.

Zafeeya menyandar dengan perlahan, mengehadkan pergerakan agar dia kekal senyap. Ayahnya yang sedang berehat itu tak ingin dia ganggu. Dia sedia menanti sehingga tiba masanya orang tua itu tersedar tanpa perlu dikejutkan.

Tiba-tiba, dia terasa telefonnya bergetar dari dalam beg. Dengan berhati-hati, dia punggah beg tangannya. Skrin telefon ditatap. Darahnya terus menyirap apabila membaca tulisan yang tertera perkataan 'Andriy (Jangan angkat!)' di skrin telefonnya.

Zafeeya mengeluh. Apa lagi yang lelaki ni mahu? Masuk kali ini, sudah dua kali dalam minggu ini hidupnya diganggu oleh panggilan telefon yang tak diperlukan lagi tak penting. Zafeeya segera menekan butang merah. Namun, sepantas dia menolak panggilan, sepantas itu juga Andriy mendail kembali.

"Apa lagi awak nak?" gerutu Zafeeya yang akhirnya terpaksa mengalah kepada perbuatan Andriy. Dia bingkas lalu berjalan keluar dari bilik yang menempatkan ayahnya.

"Kenapa awak tak call saya?"

"Kenapa saya perlu call awak?"

"Because you agreed to go out with me. I told you to call me when you're free."

"Masalahnya, saya busy."

"It's been a week. Takkan awak tak ada masa terluang?"

"Macam inilah. Saya cakap jujur. Saya tak nak keluar dengan awak," ujar Zafeeya. Nadanya dilembutkan, agar Andriy merasa terpujuk untuk termakan kata-katanya.

"Why?"

"No reason."

"No reason?"

"Yes or no, it's my choice, right? Tak perlu ada sebab."

"Okay. Tak apa. If you change your mind, call me. I'll be waiting," kata Andriy ikhlas.

Zafeeya mematikan talian. Perlahan-lahan dia melangkah semula ke dalam bilik tadi. Jiwanya merasa tak tenteram tiba-tiba apabila mengetahui bahawa ada seorang jejaka di luar sana sedang meletakkan harapan untuk berjumpa dengannya. Sambil menghembuskan keluhan, dia duduk kembali di tempatnya tadi.

"Siapa tu?" Tiba-tiba suara ayahnya nan lemah kedengaran di cuping telinga. Suaranya lesu tetapi tetap garau seperti ghalibnya.

"Penyibuk. Dia sibuk nak jumpa orang. Bukannya ada urusan penting pun."

"Pergilah jumpa dia. Daripada kau duduk menyibuk dekat sini." Tajam nada Encik Zariff. Lelaki tua itu mengalihkan wajahnya ke arah tingkap, enggan memandang wajah Zafeeya.

Zafeeya mendengus perlahan. Encik Zariff nampaknya masih berlagak seperti biasa. Tak mengalukan-alukan kedatangannya sepertimana selalu.

"Pergilah balik. Dah banyak kali dah aku suruh kau jangan datang sini lagi. Aku tak laratlah nak hadap muka kau!" Kasar Encik Zariff menghalau. Matanya masih memandang ke tingkap.

Zafeeya hanya menggelengkan kepala. Tak sedikit pun dia berganjak dari tempat duduknya. Meski terasa geram, dia tabahkan juga hati menjalankan tanggungjawabnya sebagai seorang anak.

Sudah beberapa tahun hubungan mereka begitu. Dua, tiga kali seminggu Zafeeya akan melawat ayahnya di pusat penjagaan orang-orang tua. Setiap bulan juga dia yang membayar yuran pengasuhan Encik Zariff. Mungkin pada pandangan orang lain, dia seorang anak yang tak berguna kerana sanggup membiarkan ayahnya hidup di rumah kebajikan orang-orang tua sebegitu.

SEMANIS TOMATOWhere stories live. Discover now