Part 2

357 16 0
                                    



ByElly Ly

Selesaiserah tugas sama cici, sy siap2 mao balik rumah, sy mao balik awalsikit ni hari, sebab si laki mo balik dari KL ni hari, lagipun nihari kami mo candle light dinner kunun. Jadi sy try test mo masakspecial dulu ni malam..nda payahlah mo keluar makan.

"Cie, kalau ada apa-apa urgent matter just call sy ar''
"Okey Mem.." dia bilang cicie..

Sypesan cici, mandak mantad Ranau, baru juga kerja dalam setahun jadikerani sy. Bila sy nampak dia mesti sy ingat diri sy dulu... cumabezanya dulu sy jadi pembantu Brian. Selalu kena tiaw2 kama sy duluoleh si Brian..malar lagi kena cakap budu. Last-last perempuan buduni juga jadi bini dia.

Sebelumsy balik rumah, sy singgah dulu sana market, sy mao shopping barangtuk sy masak.Suda bah gia sy list out semua tinggal sy ambil masukbakul ja..nda sampai 30 minit siap sudah sy membeli belah.

Sampairumah, buka pintu, sanalah juga si Toby mengusut melingkar2 di kakiminta kena sayang2. Toby ni kucing yang sy punggut sana pasar, masatu baru sebulan kami dua brian jadi laki bini...sy ambik Toby sy jagasampai sekarang..tua sudah dia. Dialah kawan sy di rumah kalau siBrian pigi Outstation.

Ndalama teriak-teriak tu handpone sy..

MyHubby calling...

"Hai Bey..." sy bilang

"Hi Dear....dear dimana? bey call office cicie bilang dear sudahbalik? dear sakit kah?''

"owhh..sy di rumah, baru ni sy sampai...ndalah sy sakit saja sy balikawal ni hari..mao masak-masak...bey sampai kk malam kan nda payahlahkita dinner di luar..."

"Owhhh hish dear bikin tekejut saja bah...ingatkan dear sakit..! iyadalam jam 7 bey sampailah tu, tadi apa dear cakap..masak!!! "

Ketawakunun si Brian dengar sy masak. Tahulah bah sy ni jarang masak.Sejakkawin sama Brian sy jarang masak, dapur kami sana kadai makan pagitengahari and malam.

"Eya..masak..cooking kenapa?? Nda percaya?"

"Hahaha..bha iyalah... okeylah kita dinner di rumah ja..dear pakaiseksi2 ar ni malam?" dia bilang lagi.

"okey bey..take care..jumpa karang.."

"ok... tunggu sy ar...sy nda sabar sudah ni mo gigit2 dear.."

"aduii..bey..sudahlah k bye.."

Brian...bahagiasy jadi bini dia, even sy ni bukan menantu pilihan mumy dia sebab sykan sumandak kampung saja nda lagi pandai bergaya macam si Suzan.Tapi sebab si Brian ni berkeras mahu juga kawin sama sy...mumy diaterpaksa mengalah. Nasib juga lah mentua sy tu kuat melancong jadindalah sy jumpa dia selalu. Kalau dia balik kk pun dia ada rumahsendiri...sy sama Brian, tinggal berasingan lepas kawin...mula-mulatu mumy si Brian menentang bah nda mao kami pindah dari rumah dorgalasan teda kunun kawan dia.Tapi si Brian bagi alasan mumy dia tedadirumah juga..melancong ja tu kerja dia kan.

Startsudah sy beraksi di dapur...macam tu cheff kunun sy memasak...ada bahyang ajar sy masak...Mr Youtube lah bha...hehe
Sibuk-sibuk ni symemasak di dapur sambil nyanyi-nyanyi sana juga tu lonceng pintu tingtong ting tong..berbunyi...

Siapalah yang datang ni...jiran kah? apa lagi ni jiran mahu...
Sy pigibuka pintu....takajut my ginawo...

"aiyaa..apa lah ko buat ni Clare.....!! lambat betul mau buka pintu?"

"sorry mumy..sy sana dapur, sy nda dengar bah.." sy bilang mentuasy.Kenapa masa-masa begini mentua sy datang ni...and then bila diabalik dari oversea ni...

"Ambil dulu mumy sirap...menunggu ko buka pintu saja mao pengsan mumyowh.."

Marah-marahsudah ni mentua, memang kalau dia tengok muka sy saja pandai berubahtu muka dia...senyum manis jadi senyum masam ... sabar clare...sypigi dapur..kasi buat mentua air sirap..

"Nah Mey..air sirap..."

syhulur dia tu air sirap. Sy suruh dia rehat-rehat dulu, lepas tu sysambung pigi masak .Sambil-sambil sy masak...macam2 keluar di utaksy.. matilah ni kalau mentua sy makan masakan sy yang nda berapasedap ini..kena sumpah lagi sy ni...kenapa pula masa-masa kami moberumantik2 ni mumy datang...
Macam-macam lah sy fikir sampai synda sedar ayam guring sy terhangus...bau ba satu rumah....

"Clare...clare rumah terbakar!! teriak-teriak mentua sy pigi cari sydi dapur..." sy pun ikut panik... ehh apa yang terbakarni...aduii ayam hangus juga ni...

"Mumy...bukan bah tu rumah terbakar...aduii palis..ni ayam bahhangus.." sy bilang mentua sy..gagap2 sudah sy bercakap..

"aiya....kenapa bodo owh..bikin mumy tekejut saja..masak pun nda tahukah?"

Nahkan...nda pasal-pasal kena bodo sudah sy..

Hilangmood sy mo masak sudah...sy simpan balik semua bahan masakan sy. Sycari hanpone sy sms si Brian.

Bey..makandi luar saja ni malam..nda jadi sy masak habis gas -send

Sengajasy cakap habs gas..teda kena balas...dalam flight kali.
Symao masuk bilik pigi mandi..tapi tu mentua sy panggil sy duduksama-sama dia. Sy tahu ni mentua sy mahu tanya apa...

"Clare...bila mo ada anak owh, you all marrige sudah mao 7 tahunowh..bila mao ada anak ni? lu mandul kah Clare"

Syhanya tersenyum... sy nda mandul mumy...sy berani sumpah sy ndamandul. Tapi tu suara nda keluar dari mulut sy...

"Belum ada rezeki mumy..." sy jawab begitu saja sama mentua sy.

"Belum ada rezeki apa owh..! sy tahu Brian sihat..sy yang kasi lahirdia mah..mesti lu yang nda subur ni Clare...bagus lu pigi hospitalsana cek! Mumy suda lama tunggu cucu Clare..mumy kasi izin Briankawin sama lu sebab mumy mahu dia happy..ada zuriat mao kasi teruskami punya keturunan..lu tahu kan Brian anak tunggal.Kalau mumy matinanti..cucu-cucu sy lah kasi terus ni keturunan kami.."

"sy minta maaf Mey..kami usaha lagi .."

"Mumy nda mahu dengar alasan Clare...mumy mahu cucu saja..mumy ndamahu cucu angkat mumy mahu cucu dari darah daging Brian..anakmumy..!! sudah..sudah pigi masuk sana..mumy mahu tidur..mumy maotunggu Brian balik "

Punyasakit dada sy dengar cakap mentua sy...sikit pun dia nda fikirperasaan sy bah... Sy tahu dia mahu cucu..kami juga mahu anakbah.Siapa juga yang kawin nda mau anak.....sy masuk tubmandi.....sana sy mandi sambil menangis...



ZURIAT BY ELLY LYWhere stories live. Discover now