" Clare...sampai bila lah mumy mahu tunggu cucu ni, ini hari-hari mumy tinggu kamu main-main sama tu kucing apa kamu dapat...!!!
Awal pagi lagi hujung minggu waktu kami dua Brian santai-santai bawa Toby main di halaman belakang rumah... mentua sy mula meluah.Sy terdiam, hilang mood ceria sy awal pagi. Sy tinggu Brian cool saja.
" Mumy...bolehkah kalau dalam sehari mumy nda payah sebut hal yang sama Brian bosanlah Mey.."
Brian jawab tapi suara dia pelan ja..dia nda mahu kasi tambah marah mumy.
" Brian..kadang-kadang mumy nda habis fikir bah sama ko ni... ko nda mahu ada anak kah Brian..."
" Mumy....belum ada rezeki lagi bha...sy pasti satu masa nanti pasti ada..."
" tunggu sampai bila Brian...sampai mumy mati kah?''
" mumy please lah..."
Sy diam...tapi hati sy sedih... jiwa sy menangis.
" Clare... suruhlah Brian tu kawin lagi satu...."
Sy tinggu muka mentua sy geram sudah, sy diam saja.
" Mumy..apa ni?'' Brian pigi dekat mumy..
" Mumu serius, Brian..why not you marry sama Suzan...!!! "
Sy tersentak....keras badan sy terus dengar nama Suzan.
" Mumy....apa ni? " Brian juga terkejut.
" Yaa...why not, Suzan pun still single kan..mumy tengok kamu dua pun serasi..pasal cinta tu mamy pasti Suzan pun ada hati sama you Brian..." Sungguh –sungguh mentua sy bercakap.
" Mumy stop it..jangan buat kami macam ni please...Suzan is Clare's friend mumy...sampai hati mumy buat begini.." Brian membantah...sy masih macam tadi..kaku, bingung dan rasa kosong
" No mumy nda akan diam....mumy sudah penat menunggu Brian, tapi your wife still same...!!Now please dengar cakap mumy..." Lantang suara mentua sy, dia langsung nda peduli perasaan sy atau Brian..begini kah kesudahan hidup sy...sy nda pasti. Sy menangis...Brian datang dia pigi peluk sy..
Sy dapat rasa Brian juga rasa terseksa, terseksa dengan permintaan mumy.
Sy jadi sangat down, bila mumy minta Brian kawin sama kawan baik sy sendiri..ada kah ini tujuan mumy kasi masuk Suzan dekat dengan Brian.Adakah Suzan selama ini hanya baik depan sy ...sy jadi bingung.Mustahil Suzan buat sy begini..mungkin itu Cuma anggapan mumy terhadap Suzan.
************************
" Morning mdm..." macam biasa cici tegur sy setiap pagi.
''Moring Cie..ada apa-apa tuk sy pagi ni.." sy bilang, pagi sy rasa macam nda sihat tapi sy malas mao stay di rumah.Sy rimas..sy lagi suka duduk di office.
" Tiada apa-apa madam, tapi kenapa sy tinggu mdm macam pucat ja ni...nda sihat kah?''
Sy senyum..
" sy ok ba..pening-pening sikit ja.." sy bilang...terus sy masuk bilik sy.
Hari ni sy Brian pigi luar kk lagi..ada urusan kerja dia bilang.Lepas dia hantar sy tadi dia terus gerak.
Macam biasa, harian sy sebelum kerja..tulis diary, hanya itu saja yang buli buat sy rasa tenang...nda lama tu pintu bilik sy kena ketuk lagi...
" ada pa tu Cie...." Sy bilang dari dalam...
" Sy ni Suzan..." belum sy suruh dia masuk sudah dia masuk...sy malas mao layan dia bah masih lagi sy sakit hati sebab mentua sy.
" Hem..."
" Are you OK Clare...kenapa ni pusat saja sy tengok.." dia bilang , dia pigi rasa-rasa lagi kepala sy.
" Sy ok..." sy bilang..dari riaksi muka sy rasa dia nda tahu apa-apa pasal rancangan mumy....kan sy saja yang telampau banyak fikir kali.
" Mari kita pigi klinik...." Dia bilang lagii..
" eh nda payahlah Zan sy ok ni..." sy bilang..tapi kenapa sy rasa badan sy macam tiba-tiba jadi lemah ni..tiba-tiba sy berpeluh...lepas tu sy nampak Suzan...kaburr...
" Suzan..kenapa ko buat sy begini...sy kawan ko?Brian husband sy Zan...kenapa ko buat sy begini.."
Sy Nampak suzan sama Brian..dorang pakai baju pengantin..sambil senyum-senyum tinggu sy. Sy menangis merayu..sy mahu lari pigi peluk Brian tapi mentua sy halang.
" Eh Clare..cukuplah ko berlakon jadi perempuan baik-baik sana, selama ni ko tipu kami kan..perempuan sundal pula ko ni kan..apa ko mahu ?? ko mahu harta Brian saja kah ni?
Sy menangis sambil panggil nama Brian..sy rasa macam ada orang kasi goncang-goncang bahu sy..sy buka mata.... Semua putih dalam bilik tu...baru sy perasan sy di hospital...sy Cuma mimpi.
" Puan ..puan okey kah?'' Tu nurse tanya sy,dia senyum.
" Oh sorry....kenapa sy di sini nurse?'' sy jadi bingung, sy rasa sy di office tadi sama Suzan.Iya sama Suzan..sy cuba ingat balik..
" Puan pengsan masa di pejabat tadi, ambulance yang hantar sama kawan puan..." bilang tu nurse lagi.
" Oh !! ...kenapa sy nurse..sy ok ba kan.."
" Nanti doctor kasi tahu..kejap lagi doctor masuk.." tu nurse terus keluar.
Sy cari handpone sy..tapi teda, mesti Brian risau ni kalau sy nda angkat call.Sy mahu cari suzan tapi dia pun teda masuk dari tadi.Tiba-tiba sy teringat pasal mimpi sy tadi....kenapa sy buli mimpi macam tu...apa maksud mimpi sy...
" Hai puan Clare.." Masuk tu doctor, muda lagi sy tinggu.
" Ya...bah kasi balik lah sy bah..sy ok sudah ni.." sy bilang sama tu doctor muda.
"Sabarlah Puan, Puan mengandung ni......" Bilang tu Doktor lagi....
" Sy mengandung!!!!!" Sy ulang balik cakap tu doctor...salah pesakit kali ni doctor...sy nda percaya.
" Iya puan, 3 weeks puan pengsan sebab puan stress dan juga puan kurang zat makanan seimbang dalam badan.Jadi kami perlu puan berehat dalam sehari dua lagi.." Bilang tu doctor lagi.
Sy menangis...sy menangis sebab sy sangat gembira...masa tu sy rasa dunia sy berubah...sy nda putus-putus berterima kasih sama Tuhan. Akhirnya Tuhan dengar semua doa-doa sy...sy mahu kasi tahu berita gembira ni sama Brian...sama mentua sy. Sy dapat rasakan airmata gembira Brain dengar berita ni..... sy ikut nasihat doctor untuk berehat. Oleh sebab sy masih lemah lepas kena sudah suntik ubat sy tertidur..
Sy terjaga petang sudah, sy buka mata..teda orang ni dalam bilik tu..sy masih cari-cari Brian atau mentua sy..kenapa dorang teda datang ni..Suzan nda kasitau dorang kah sy di hospital...mungkin belum masa lawatan kali ni kan..sy fikir positif saja.Sy pegang-pegang perut sy...sy seakan-akan nda percaya dalam perut sy ada satu nyawa yang selama ini di tunggu-tunggu....
YOU ARE READING
ZURIAT BY ELLY LY
General FictionSad story written by Elly Ly. I do not own this story. derived from facebook. Kisah tentang seorang wanita bergelar isteri yang hidup bahagia...suami, kasih sayang dan harta semua dia miliki cuma satu yang belum dia miliki..ZURIAT. Bila dia di s...