{Dalila.
Langzaam sta ik op vanuit mijn bed en gooi mijn gordijnen open. Mijn ogen maken kennis met het felle licht.
Ik open de raam en steek mijn hoofd naar buiten en snuif het frisse lucht in me op. Kijkend naar de vogels hoor ik mijn moeder alweer schreeuwen.
'Jaha.' roep ik zo hard als ik kan naar beneden.
Mijn vader is vandaag naar Naoufel toe voor zijn feest. Er word henna op zijn pink gedaan.
Het is voor hem geen hennafeest integendeel tot mij, ik heb wel een hennafeest en alle dames verzamelen zich vandaag in een grote zaal.
Doordat ik de heletijd dingen moest regelen voor de bruiloft ben ik amper aan Tyrone gaan denken. Opzich wel beter, maar ik voel me er wel schuldig onder.
'Dalila ga nou eens onder de douche. Dat getreuzel van je. Ik heb medelijden met je man, krijgt hij zijn eten ook pas om 1 uur 's nachts of wat?' zegt ze boos.
Ze wijst naar de badkamer en zuchtend pak ik mijn lingerie en wit kleedje. Ik stap de badkamer in en zet de douche aan op een warme stand.
Ik kleed mezelf uit en bekijk mezelf in de spiegel dat snel vervaagd word door de hitte van de douche.
Ik stap de douche in en laat de warme stralen over mijn lichaam heen lopen. Ik geniet van het warme water en sluit mijn ogen.
'Dalila schiet nou op.' hoor ik mijn moeder die op de badkamer deur klapt.
'Ja bijna klaar.' snauw ik haar toe.
Ik draai de kraan snel dicht en droog me af. Met moeite trek ik mijn lingerie en wit kleedje aan. Ik open de badkamer deur en loop terug naar mijn slaapkamer.
Ik pak de witte hakken en bekujk mezelf nog even in de spiegel.
Ik volg de uitgang van mijn slaapkamer naar de trap, naar de woonkamer waar ik mijn familie aantref.
Mijn moeder draait zich naar me om en trots kijkt ze mij aan.
'Je bent prachtig mijn dochter, wees nergens bang voor.'
Ik knik maar en Intissar en Inaya pakken al hun spullen nog bij elkaar dat ze mee willen nemen naar mijn hennafeest.
'Klaar voor dames?' vraagt mijn moeder enthousiast. We knikken alle drie en gaan de deur uit richting de auto van mijn moeder.
~
'Het is hier, je tante's en nichtjes zijn er allemaal al.' Ik knik en stap de auto uit en pak mijn tasje.
Ik kijk naar de lucht en het zonnetje hangt laag, het is erg warm maar vooral benauwend. Ik kijk mijn moeder aan en zorgeloos kijkt ze mij aan.
Ze wijst naar de deur en ik loop samen met haar richting de deur. Intissar is al binnen en Inaya houdt de deur voor ons open.
'Waar is de la3roussa.' wordt er geschreeuwd.
'Die is hier dames.' schreeuwt mijn moeder blij en dan begint iedereen te joelen.
Ik maak me nog snel klaar en mensen beginnen al foto's van mij te nemen. Ik ga zitten op de tafel en wacht tot het meisje van de henna komt.
'Kom eerst dansen, maak de tijd vol.' zegt mijn tante blij.
Ik kijk haar met een dichte glimlach aan en samen dansen we op de muziek.
Er komt een meisje binnen met blond bruine krullen en donkere ogen.
'Houda.' stelt ze zich voor.
'Dalila.' antwoord ik terug.
'Heb je er zin in om te gaan trouwen?' vraagt ze nieuwsgierig.