"AMBOI baru sehari kerja, dah macam lemon muka tu Janna? Ha, baru kau tahu seronok ke tidak kerja houskeeping ni," Shima henyak punggung di sebelah Janna yang sedang duduk bersandar pada sofa bilik rehat itu. Janna merengus.
"Hesy! Muka aku lemon macam ni bukan sebab aku penat ke apa ke. Aku tengah panas ni!" balas Janna. Dia kembali sakit hati bila teringat kembali lelaki miang yang berlagak nak mati tadi. Check-in Standard Room aje pun dah berlagak!
"Panas? Kenapa? Air-cond dalam hotel ni semua dah rosak ke?"
"Tak lawak lah, Shima!"
"Okey-okey. Cuba cerita dekat aku apa masalah kau. Aku nak dengar," Shima betulkan duduk menghadap Janna. Sekarang waktu rehat jadi mereka boleh la duduk bergosip menyembang dan membawang macam ni.
"Customer Standard Room yang aku kena kemaskan tadi. Bilik yang Encik Mizi suruh aku pergi tadi tu," Janna mula menyusun ayat.
"Okey, kenapa?"
"Over kau tahu tak? Berlagak. Pervert! Eei aku cukup menyampah betul lah dengan orang macam tu. Kalau tak fikirkan reputation hotel ni, memang aku dah flying kick dia sampai melekat dengan dinding. Kau tahu tak mata dia atas bawah pandang aku. Kau rasa? Tak ke pervert namanya tu, Shima?" luah Janna, geram. Terbayang-bayang wajah tampan lelaki itu. Handsome tapi miang!
"Customer yang check-in bilik mana ni?" soal Shima. Sepanjang dia bekerja sebagai housekeeper ni, belum ada lagi mana-mana customer yang cuba 'mencabul' dia seperti yang diperkatakan Janna tadi. Tapi Janna, baru first day kerja dah kena 'cabul'? Agaknya Janna ni lawa sangat kut. Cutting badan pun boleh tahan. Cutting 'S' gittew.
"Standard Room bilik 204 tu lah!" jawab Janna, sedikit kasar. Tubuhnya dipeluk.
"Bilik 204? Eh tu bukan bilik perempuan ke? Wana cakap orang yang check-in bilik tu perempuan. Demand sangat sampai suruh housekeeper sental semua habuk-habuk dalam bilik tu sedangkan bilik tu memang dah habis bersih. Kalau ada habuk pun, just boleh detect dengan kanta pembesar aje lah." balas Shima, pelik.
Terus Janna pandang Shima di sebelah. Perempuan? Habis lelaki tadi tu siapa?
"Ah lantak lah lelaki ke perempuan ke, mamat tu tetap pervert! Sekali lagi dia buat macam tu dekat aku memang aku tak teragak-agak nak cabut semua gigi dia. Biar pakai gigi palsu seumur hidup!"
Shima lepas gelak. Janna kalau marah memang macam ni. Orang yang tengok dia marah bukan nak tumpang marah sekali tapi tumpang gelak. Aduhai!
"Dah la, biar lah dekat dia. Maybe dia tak sengaja kut nak pandang kau lama-lama. Yalah, kau kan cantik, jelita, menawan. Tak gitu?" Shima peluk bahu Janna. Janna jeling sebelum bibirnya melorek senyuman kecil.
"Terima kasih atas pujian itu. Aku sangat menghargainya,"
Shima mencebik.
"Eei pantang kena puji sikit. Menyampah!"
Janna gelak.
"SUHANA, call Encik Mizi dari Housekeeping Department. I nak jumpa dia sekarang," tutur Faliq tatkala talian interkom bersambung. Kemudian dia menyandarkan tubuhnya pada kerusi. Kepala ditongkat dengan tangan sambil minda kembali terbayang wajah gadis housekeeper yang selamba aje sound-sound dia tadi. Faliq kemudiannya melorek senyum makna.
She's interesting.
She's something.
Lima belas minit kemudian, kedengaran ketukan pada daun pintu. Faliq membetulkan duduk sebelum menyuruh manusia itu masuk. Encik Mizi perlahan-lahan menghampiri meja kerja Faliq sebelum dia melabuhkan duduk apabila dipelawa lelaki itu.
YOU ARE READING
Pilihan Hati Tuan Syed | Terbit
Romance2nd Romance by CikMardiah 📖 [BEST ROMANCE WINNER FABULOUSAWARDS 2017] [ Highest Ranking #1 ; ●16 sept 2017 ●7 dec 2017 ] Tamat saja pengajiannya di Kanada, JANNA mencuba nasib di Lauren's Hotel. Ya, rezeki memang tak pernah salah alamat. JANNA memu...