Ellas POV
Omar försvann ut genom dörren och jag satte mig i soffan för att jag hade lovat Ronja och Vilja att jag skulle spela kort med dem. När Ronja har delat ut korten öppnas dörren.Skulle inte Omar vara borta länge? Han skulle ju handla, och det var ju inte lite saker han skulle handla. Jag lägger korten på bordet och går ut i hallen. Där står Omar med en översnöad flicka i famnen.
-Hämta filtar, hon är genomfrusen! Säger han och trampar av sig skorna.
Jag springer upp på övervåningen och tar med mig mitt duntäcke. När jag kommer ner igen ligger flickan i soffan, hon har slutna ögon men andas stadigt.
-Kan du snälla komma och hjälpa mig? Frågar Omar till någon i sin telefon.
-Bra, ses om 10 bror! Säger han sedan och lägger på.
-Oscar hjälper mig att handla, då går det fortare! Säger han och försvinner iväg.
Jag går fram till flickan och lägger täcket över hennes frusna kropp. Ronja kommer med ett värmedjur (Det är ett ihåligt gosedjur som man stoppar in en specialbyggd flaska, fylld med varmt vatten, i) Hon lyfter på täcket och lägger gosedjuret vid flickans fötter.
Jag ställer mig upp och kopplar in min mobil i högtalaren vi har stående på en byrå i vardagsrummet. Jag sätter på en gammal låt med The Fooo, Whistle..
Jag sätter mig på golvet vid soffan och Ronja delar än en gång ut korten.
Vi sitter i en halvtimma och spelar, jag tittar regelbundet på flickan, så att hon andas.
Plötsligt hör jag henne mumla något. Jag reser mig upp och går fram till henne.
Hon slår upp sitt vänstra öga, det högra är fortfarande täckt av en ögonlapp, och tittar på mig.
-Hur mår du? frågar jag.
-Bra, säger hon och sätter sig upp.
-Jag måste ha numret till dina föräldrar så att de kan komma och hämta dig, säger jag.
-Nej snälla, säger hon och tar tag i min arm.
-Snälla, jag vill inte tillbaka, min mamma är död, min pappa gjorde detta mot mig! säger hon visar mig sin handled. Den är full av sår, ärr och blåmärken.
-Lilla vän, vad har hänt? frågar jag och kramar om henne.
-Pappa har slagit och skurit mig, säger hon och en tår rinner utmed hennes kind.
-Han gjorde detta mot mig också, säger hon och lyfter på ögonlappen. Under den finns bara slät hud.
-Han tog mitt öga, säger hon och sätter lappen på plats igen.
-Lilla vän, jag lovar, jag ska ta hand om dig, säger jag.
-Tack, tror du att jag skulle kunna bo här? frågar hon.
-Såklart, jag ska prata med min pojkvän bara, han kommer när som he... är det ända jag hinner säga innan dörren öppnas och jag kan höra Oscars och Omars röster.
Lizzas POV
Jag håller tummarna när kvinnan reser på sig och går ut i hallen. Jag kan höra mummel men inget annat.
Plötsligt kommer en mörkhårig man ut från hallen.
-Klar att du ska bo här! säger han.
-Jag kan se om jag kan få polisen att tillåta det! hörs en tredje röst, och en ljushårig man tittar ut.
YOU ARE READING
My Goodbye - The Fooo fanfiction
FanfictionFortsättning till My Dreamdaughter (Ska du läsa denna så rekommenderar jag att du läser My Dreamdaugther först) Vilja och Ronja har haft det svårt när deras mamma Ella har legat inne på sjukhus för hennes cancer. Då Ella är som värst blir hon botad...