PART 8

1.6K 101 1
                                    

PART 8

Wiser by Blair BW

Of course kami terkejut dgr si Kakak pregnant. But this time she really needs our support. So mummy sa suruh dia pulang Sabah sama bakal laki dia spya dapat urus apa yg patut and mummy sa suruh kakak resign sja sbb susah bah dia kerja shift and kadang2 kerja 12 jam. Si kakak mula2 x mau resign sbb dia suka kerja dia sana lagipun gaji tinggi. Tapi lepas kena pujuk2, dia pulang juga.

Kakak pun kena suruh tgl tmpt mummy walaupun dia insist mau cari rumah sendiri. Tapi sbb bakal laki dia pun terpaksa pindah Sabah (actually dia org sabah juga) financially dorg belum stabil.

Sa org yg paling happy sbb sa excited bah mau ada anak buah. Sa harap2 anak dia girl sbb lama sdh sa teringin mau ada adik girl. Hahaa.. anak buah pun jadi lah.

During pregnancy dia si kakak pnya emotional x stabil ni. Dia cepat terasa hati. Kadang2 pandai nangis.. sbb ya lah bakal laki dia pun susah btul mau dapat kerja base di KK. Mummy sa ni pun satu.. kadang dia menyindir2 ni bakal abg ipar sa.. sa sja yg brabis back up dorg.

Bila pregnancy dia hampir2 4 bulan, kakak sa and abg ipar legally married. Civil marriage registered di JPN. Kami cuma buat makan2 utk keluarga sja tu pun dorg anty2 sa x puas hati. Mau juga putung kerbau lah, mau makan belanja sdgkan dorg ptut fikir kemampuan kakak & abg ipar sa.

Ada 1 x  tu kakak sa sakit perut. False alarm bah tu time pregnancy dia baru 8bulan. Kami emergency lah bawa dia pg hosp Specialist. Sa ksian btul tgk abg ipar sa dia turun naik turun naik tu lift sbb sa tau bah tu dia berfikir camana mau bayar tu bil.

Kakak sa pun risau juga sbb dia malu mau suruh mummy sa yg byr. Tapi time dlm bilik tu sa pigang tangan kakak sa. Sa blg jgn lah kakak risau. Sa bagi dia 1 sampul. Kakak sa hairan ni.. dia buka la tu sampul. Ada beberapa keping note RM100 and RM50. Kakak sa tgk sa mcm dia x dpt tahan sdh sebak. Dia brabis say thank you ja sma sa.

V: Dari mana ko dpt ni duit B..
B: Lama sdh bah sa kumpul tu dari duit allowance mummy bagi sa and kakak kirim2 bg sa tiap bulan tu.
V: B.. I dont know what to say..
B: Ee..jgn lah nangis.. ambik ja.

Kakak angguk2 ja. Tu duit sa bagi ada juga dalam RM 2k.  Tidak lama tu dorg mummy sa & abg ipar sa masuk. Dorg dari pg tapau makanan di luar.

Time discharge tu btul2 lah bah smua tu total bil dalam RM1400 pdhal ndatau apa jga dorg check. Doc pun  stakat datang tgk kakak sa. Baca tu record then kluar tapi charge dia mcm apa ja.. Hmm..

Sampai lah hari kakak sa bersalin. It's a girl!! Mmg dia kena kasi spoil lah oleh mummy sa. Smua keperluan baby mmg mummy sa yg kasi sedia.. Segan juga abg ipar sa tu. Kesian juga nii.. Gaji dia pun kadang kena bayar kadang x kena bayar.

Kadang dia pinjam kereta tapi mummy sa bising2 pula. Ee geram sa sma mummy sa ni. Sejak dia kawin baru cam lain2 pula gaya ni nii.. Sedih btul kakak sa mmg hari2 lah dia mengadu sma sa.

Da jga sa ckp sma kakak sa. Mari la kita pg cari rumah lain.. tapi sbb gaji abg ipar sa pun x tentu kami kasi batal ja la tu niat.

Abg sa baru2 juga berbaik sama mummy sa sbb dia btul2 mau jmpa anak kakak sa tu. Walaupun dia x suka laki mummy sa, tp terpaksa lah.

Lepas kakak sa habis pantang.. dia nekad sdh mau cari kerja.

V: Blair. Kakak btul2 mau cari kerja sudah ni. Kesian ni baby.. kakak pun makin lama makin segan mau mnta tlg mummy. Ko tau juga kan gaji si abg ko tu pun tdk tentu. Mana lagi dia mau kirim duit di kampung..

Actually sa x mau juga kakak sa kerja sbb tu baby masi breastfeed. Tapi sa ksian jga tgk kakak sa.

B: Jadi mcmana ni baby.. siapa jaga?
V: B.. bulih kah kakak mnta tlg ko jaga sementara? Please B? Sementara ja..

Wiser by Blair BWWhere stories live. Discover now