PART 1

2.9K 136 2
                                    

Blair.

Sejak parents sa divorced.. Kami adik-beradik hidup lebih berdikari. Mummy dapat kerja baru in a quite established company. Daddy pula begituuu ja. Kadang balik rumah kadang sampai berbulan tiada pulang. Sa pun biasa sudah. Dia ada kah tiada kah.. Sama ja. Kakak and Abang pun masing-masing sudah kerja. Adik bungsu, Mason ikut mummy sa tinggal sbb dia manja sama mummy. Dia sambung school di 1 private school.

Sa pula tinggal sma nenek & datuk until habis SPM. Asal school break sa pg kerja part time di resort. Dapat gaji, trus sa beli barang keperluan sekolah sendiri walaupun grandparents and aunty2 dari side daddy offer mau bagi duit. Tapi sa x mau. Sa rasa cukup lah kami adik-beradik kasi susah grandparents kami kena tanggung dari kecil sebab ada bapa yg tiada responsibilities. Mummy sa setiap bulan dia bagi duit belanja, tapi sa beli barang dapur di rumah nenek.

Aki: You know what B.. You don’t have to do this.

Aki bersuara bila dia Nampak sa susun2 barang dapur.

Blair: It’s okay aki. I can manage.

Aki: I know. But you are too young for this! I still have my pension every month. Nanti aki minta kirim anty ko saja beli barang dapur.

Blair: Aki.. Biar lah. Jangan kasi susah dorang. They have done and given so much.

Actually sa segan sama aunty2 sa sbb sepatutnya daddy sa yg bertanggungjawab jaga keperluan nenek & aki. Sakit telinga sa bila dorg aunty dtg rumah hantar barang dapur sambil pot pet pot pet your dad is useless! Bla bla bla. Even sa nda boleh deny perangai daddy tapi sa masih sakit hati kalau dorang cakap begitu.

Aki: I’m just so proud of you. Sambil kesat air mata.

Blair: Aki!! Please don’t.

Aki: You have grown so much. Kalau Aki tiada sudah I will not be worrying about nenek.

Blair: Jangan lah cakap bgtu Aki. You said you still want to see me with my scroll.

Aki: IYA. Hehe

Sa senyum2 sama aki.Padahal dalam hati sa sedih. Sebab sa tgk Aki mcm makin sakit kebelakangan ni.

***************************
Year 200X
Sa ingat lagi masa pg ambik result exam tu. Aduii dub dab dub dab juga jantung sa. Mati lah ni kali klu sa x pass. Sa ni antara pelajar cemerlang bah di sikul. Sa x pernah turun dari rangking Top 5 in class. Lepas result PMR, sa kana kasi masuk di science stream. Tapii ndatau lah, lepas 3 bulan masuk tu class mcm sa rasa I wasn’t meant to be in this class. Tu class ada dalam 15 orang saja. Ni class hanya student yg best of the best saja dapat masuk. Ada 1 lagi class science stream, tapi tu class ada dalam 30 lebih org. Kira ni class kami kena target yg dapat straight A.

Sa sama BFF sa si Emma tu yg cam gila2 sikit. Few months lepas masuk tu class sa ckp la sama c Emma.

“Em, sa rasa sa x dapat angkat ni subject oh. It’s too much” sa blg. C Emma pun yang mmg straight forward punya urang ckp sama sa.

“Ya bah. Sa pun rasa mcm sa makin buduh masuk ni class. Satu apa pun sa x paham apa ni”.

Si Anna another BFF kmi juga and a.k.a cousin sa, dia ckp.. kita try ja dulu. Mcm okay juga ni dia blg. Sa sama c Emma bertingu sesama sendiri ja dan mengeluh panjang.

Blair: Mari lah Em, kita pg staff room jumpa cikgu. Request pindah pigi commerce.

Emma: Bah mari lah.

Tapi request kami langsung nda kana layan. Tu cikgu bilang “You are smart. Don’t waste it”. Aduhhh nii cikgu pun kan memaksa btul oh!! Sa sama c Emma yg beberapa kali sudah turun naik staff room pigi request, jumpa principal. Ituuuu juga tu jawapan durang. Last2 fed up sudah sa. So sa redha ja lah masuk tu class. Smpi lah today, result exam kena announce.
Tu time sa pg sama kakak sa. Mum sa tu time tiada di Sabah. But dia sudah called earlier.

Mom: “B, don’t stress yourself. Whatever  your result, mummy will be happy for you”. Nada mummy sa yg memujuk. Sbb sa balik2 juga kasi tau dia sa x suka science! “But if you get at least 5As, mummy will give you reward” Baaah sa blg.. nda payah lah reward2 mmg sa x akan dapat 5A.

Berbaris sudah tu time pg ambik result di admin office. Kakak sa dari tadi terlebih excited cam apa ja. Smpi turn sa tu clerk minta no IC. So sa bagi, then dia bagi 1 slip. Sa trus tarik tu slip then kluar dari admin office. Mari kak, kita pulang sa blg. Kakak sa blur2. BFF sa si Emma sama si Anna dari jauh panggil2 sa.

Emma: B! Apa ko dapat?
Blair: Ntah ni. Sa blum tgk. Sa mau pulang!
Anna: Eeee tgk bah. Sa tau ko score straight A kali ni kan..

Mummy si Anna, yg merangkap anti sa pun ada sana kasi kawan dia.

“B and Anna, mummy nda kisah apa kamu dapat. But, Congratulations! Whatever that is mari mummy belanja kamu makan KFC”

Kami 3 org geng ni berjumpa2 lah sama kawan2 yg lain duluan sbb lepas ni smua pilih haluan masing2 ja. Ndatau bila lagi jumpa. Manatau ada yg trus kawin lepas ni. Sedih! Sob Sob! But I know we will cross paths. Trus berketawa2 kami. Kami deal lah nanti kasi MMS slip exam sja. Tu time belum ada WhatsApp ah. Ada MMS saja yang makan kiridit. Haha
Nda lama tu sa pigi jumpa anty (mummy Anna)

Blair: Aunt, sorry nda lah sa join kamu. Sa sama kakak mau pigi KK.

Aunt: Bah ok B, take care kamu. Kalau jumpa mummy kamu kirim salam sama dia

Blair: Ok aunt.

Berpeluk2 lah kami mcm nda bejumpa lagi lepas ni. Haha..

Sa sama kakak sa naik kereta lah. Ni time sa pandai sudah driving ah. Haha sbb cukup ja umur sa 17 tahun mummy sa suruh pg ambik lesen supaya senang. Kakak sa bertahun2 pg belajar driving nda juga dia pass. Dia blg “Biar lah B, kakak jadi passenger saja” adeii.

Kakak sa ada rumah di KK. Sebab tu time dia kerja d KK sudah. Sebelum pg KK tu, kami singgah rumah grandparents sa. Kasi beli durg makanan. Dari jauh sa tgk nenek sa sapu2 di halaman rumah. Anduu bah kesian nenek sa. Dia lah jaga kami adik bradik dari kici. Dia lah kasi pujuk2 kami kalau daddy mummy bergaduh. Datuk sa pula duduk2 sana veranda minum kupi sambil baca news.

Sa tgk datuk sa dia mcm ada kurus sikit sudah. Kurang sihat bah dia ni, tapi masi lagi smart. Mmg sa dari kici sangat respect sama datuk sa. He was a wise man. Dia dulu pegawai tinggi di satu jabatan XXXX, masa tu masih kerja di bawah British. Dalam kampung tu dia lah first yg ada TV and ada kereta. Org kampung pun sgt hormat sama dia. Even kalau ada minta surat sokongan kah, minta advise slalu org dtg pg rumah jumpa dia. Dia pernah cakap sama sa “B, u must study hard. I want to see you with the scroll” Sebak hati sa bila sa ingat balik sbb masa sa dapat scroll sa datuk sa sudah passed away. X sempat dia tgk sa but I knew he was watching me from above.

“Nek!!” Sa panggil nenek sa sambil berlari2 anak. Nenek sa senyum dari jauh.

Blair: Nah nek, sa bawa kuih sama tapau nasi utk kamu.

Nenek: Odoiii sa sudah masak bah. Tu aki ko dari tadi tunggu2 ko sana atas.

Kami naik lah pg atas. Rumah dorg ni 2 tingkat. Di atas ada veranda luas. Di sini lah sa membesar, banyak kenangan pahit & manis di rumah ni.

Blair: Aki!!
Aki: Uiiii.. Jangan teriak bah2. Mati sa lama-lama tekajut.
Ketawa2 ja sa sama kakak.
Aki: So hows your result? I saw in news today the result is out.

Sa kasi keluar la tu slip sa. Belum lagi bah sa tgk tu result sbb sa terlampau nervous.

Bila sa tgk tu result. WAHH! Not bad juga. Nda lah smpi 5A. 3A saja. Hahahaha.. tapi syukur lah sa passed. Even subject yg sa x sangka2 pun sa lulus. Hahaha

Blair: Sorry aki I knew you were expecting straight As, but..

Aki: Congratulations! It’s okay. This is only the beginning. You must choose wisely where u wanna go after this.

Lepas crita – crita tu sa sama kakak minta diri sudah. Mau balik KK. Sebab mau gelap2 sudah tu time. Nenek sa sedih lah bah sbb dorg dua ja di rumah tu. Sunyi ja.. Sa balik juga nanti nek, bukan juga jauh tu KK tu sa blg.. Brabis noh gih nenek sa paluk2 kami.

Wiser by Blair BWWhere stories live. Discover now