Part 3

867 45 2
                                    

Saya sampai sudah di bawah rumah dorang ni. Mau naik ka nda ni ah. Lama saya bepikir dalam kereta. Tiba-tiba kena ketuk cermin kereta saya…

It's him. Di tangan dia ada plastic 7E. Ice cube kali tu yang si Ika pesan sama saya tadi. Saya make sure semua barang sudah masuk handbag, baru saya keluar dari kereta. Sempat lah kami ber hai hai sana sebelum masuk lift.

Saya masuk ja rumah terus si Ika kasi kecik mata dia tengok kami dua. Tapi saya malas layan, direct saya pegi dapur mau tolong apa yang patut. Tapi macam settle sudah ni. Jadi saya kemas-kemas la meja makan tu sebab makanan letak di sana kan nanti. Terus saya teringat cousin kami yang lain ni, ramai bah juga di KL ni.

Sabby: Ika, ko ada panggil cousin lain ka?

Ika: Ada, nda dapat datang. Semua balik KK tu. Malas lah saya mau tanya-tanya banyak kali. Lain lah kalau Nur Sabrina. Hahaha

Izwan: Haaa mengumpat lah tu...

Sabby: Hahaha. Bukan bah, saya tanya ja pun... Hehehe.

Masa tu saya mau sambung juga tapi sudah kena sound kan. Jadi saya terus kan ja lah kerja saya ni. Lepas settle, saya duduk di sofa sama si Ika. Dia kasi tunjuk saya pic yang uncle saya hantar sama dia. Gila eh uncle saya ni, raja selfie. Ketawa-ketawa kami dua tengok pic ayah si Ika.

Tiba-tiba saya nampak ada orang masuk. Si Shazzaly sama perempuan tu hari. Adui cantik oh ni perempuan. Macam model ni, lawa eh.

Pastu tiba-tiba si Shazzaly duduk sebelah saya. Aih?? Terus saya tengok balik yang di belakang perempuan tadi. Pastu saya tengok lagi sebelah saya. Si Shazzaly nampak saya buat muka pelik, terus dia angkat kening macam heran.

Sabby: Kenapa ada dua?

Hahahahahahaha! Saya dengar semua ketawa ni. Pastu sakit betul lengan saya kena pukul oleh si Ika. Ni la saya malas ni perempuan ni. Kuat memukul kalau ketawa. Huh.

Shazzaly: My twin, Shazreza. Girlfriend dia tu, Georgina.

Sabby: Ooooooo...

Alalaaaa. Mesti dia ni yang saya nampak tu hari di Giant. Adeh. Masa tu saya perhati muka dorang sama betul, tapi Shazzaly hensem sikit. Shazreza dia punya body tough dari Ly, tapi features dia pun lagi sharp. Nampak macam bad boy. Terus sa rasa punya lah buduh saya ni suka-suka buat conclusion. Nda pa lah, next time kalau dia minta saya number hp saya, bagi ja lah. Tiba-tiba hp saya bunyi whatsapp masuk. Saya cek lah.

Ika: Kak. Hari tu bah si Ly malar mintak number kau. Tapi kau nda mau kasi kan. Jadi saya cakap kau suda mau tunang.

Besar terus mata saya nampak tu mesej dia. Cissss. Melepas. Baru ja saya ingat mau kasi number. Hmm apa buli buat, salah sendiri. Sedih juga la sikit sebab handsome boy kan. Lepas tu bila makin ramai orang datang, kami pegi lah ni kasi angkat lauk. Nda juga banyak jemputan. Nda sampai 20 orang saya rasa.

Lepas settle kenduri, si Izwan sama Ika bediri dekat tv, pastu suruh kami kami semua bekumpul dekat sofa. Lelaki banyak duduk di lantai ni, saya duduk di sofa. Sofa dia ni jenis yang L-Shape bah. Jadi boleh ja kalau mau menyelit di belakang ka, tepi ka. Tiba2 Shazzaly duduk sebelah saya. Ni kali saya yakin sebab si kembar dia punya rambut nda hitam. Ada dye sikit, nda tau warna apa. Saya senyum ja lah sama si Ly.

Izwan: Guys, thanks for coming... Thank you semua yang bawak hadiah. Yang nda bawak, nda pa nanti boleh bawak lagi hahahaha...

Ika: Yeah guys. Thanks for coming . Bah alang-alang semua ada di sini, sa mau kasitau. I am pregnant! Yeayyy!!

Masa tu kan, kecoh betul ni semua beteriak-teriak. Ada lagi pegi bersiul. Cakap good job la well done lah sama si Izwan. Saya senyum ja ni nampak dorang kena kerumun. Semua bangun bah pegi memeluk dorang. Saya ja ni duduk. Lepas tu si Ika datang pi tempat saya, terus saya bediri peluk dia ni.

Sabby: Congrats munyit. Lepas ni nda buli sudah kamu jajal-jajal aa. Kasi kurang gila kamu dua..

Ika: Hahahaha. Ya lah, sudah-sudah lah bah membebel. Baru juga sa kena bebel oleh mummy semalam. Macam-macam dia kasi ingat saya..

Sabby: Berapa bulan?

Ika: Mau masuk 5 suda. Tapi nda nampak lagi ni perut saya. Cuma nampak macam naik badan ja kan?

Sabby: Ya. Uu nda sabarr

So lepas ja announcement, kami start kemas-kemas sudah. Laju-laju ni saya bekerja sebab mau balik rumah cepat-cepat. Takut saya kalau malam betul. Si Ika tahan juga saya suruh tidur sana tapi saya mana ada bawak baju.

Sebelum balik tu sempat juga kami begambar ramai-ramai lah. Saya duduk bersebelah sama si Georgina. Betul-betul pulak dia ni top model di KL. Cantik gila lah, pastu body hot. Tapi friendly & nda mengada-ngada. Dia nampak pendiam ja ni tapi kalau sudah kau bawak becerita, banyak mulut juga.

Time saya baring-baring atas katil, saya nampak si Ika ada tagged saya di FB & IG. Lepas tu ada new followers request di IG & friend requests di FB. Saya buka, Shazzaly, Shazreza & Georgina. Hahaha. Mesti dorang sama-sama time dorang request ni. Saya approve ja lah. Lepas tu saya tidur.

The next day tu teda juga program saya. Tengok tv ja. Ada kawan saya ajak keluar tapi saya malas ni mau keluar. Masa saya tengok tv ada masuk whatsapp...

Ika: Kak. Sa nampak si Razeef. Tapi saya nda tegur ni. Kamu ok kah?

Sabby: ko buat-buat nda nampak ja sama dia. Haha

Razeef my ex. Kami putus sebab parents dia nda suka saya orang Sabah. Mula-mula parents dia okay tapi lepas dorang tau kakak ipar saya pindah Sabah, dorang nda mau anak dia sama saya sebab takut saya bawak anak dia balik Sabah juga. Saya malas juga mau mengharap sama orang begini, si Razeef pun nda da effort mau convince parents dia. So why should i?

Hari isnin tu saya pegi ofis macam biasa. Letak beg di atas, pastu saya turun pegi bawah bawak dompet dan hp pegi breakfast di warung bawah ofis. Sebelum saya turun, kawan-kawan saya yang sama-sama geng HR dept sudah suruh saya cop meja di bawah. Hari tu saya teda mood makan nasi, jadi saya ambil mihun goreng & telur mata sama teh tarik. Kawan-kawan saya turun ja terus pi ambil makanan.

Masa dorang datang pegi meja, saya tengah kipas-kipas teh tarik saya sebab masih panas

Nisa: Sabby.. Hari ni ada staff baru masuk..

Sabby: Oh. Ada last week si Anna (my boss) remind saya pasal dia tu. Dia suruh sa handle tu new staff. Sebelum Kak Ira start cuti dia suda kasi settle document ba tu.. Tinggal sa study n explain sama dia ja.

Nisa: Sabby. Sa dengar dorang cakap handsome. Untung lah kau, cuci mata. Haha.. Eh ko sudah jumpa rumah sewa baru ka?

Sabby: Ei makan lah nanti atas sa sambung cari di mudah..

Masa tu mau habis suda contract rumah sewa. Sambil2 sa cari rumah sewa baru la ni sebab mau dekat sikit sama city centre, tapi macam my dad mau beli ja tu. Tapi nda tau apa plan, tunggu nanti dorang datang this weekend.

Kami naik atas 920 sudah, lambat sikit ni hari. Monday blues bah. Tapi bos paham juga tu, dia okay ja pun. Sebelum masuk ofis, kami singgah tandas. Kasi bagus tudung, sambil cek gigi. Manatau ada lada sangkut..

Masa kami masuk pintu, saya nampak macam ada lelaki duduk di sofa. Saya pass breakfast sama si Erin (receptionist), sebab lambat tadi dia sampai.

Erin: Sabby, that's our new engineer. Sa dengar tadi Encik Azhar cakap ko yang handle tu kan..

Saya pusing pi tengok. Terus besar mata saya. Pastu saya pusing balik tengok si Erin & Nisa. Saya kasi tutup-tutup mata saya ni... Sampai saya dengar orang panggil nama saya...

"Sabby.. Is that you?"

My Blank Space ✔Where stories live. Discover now