Ly: By.. Saya ada kasi kenal kamu dua? Macam tiada ba kan?
Sabby: Belum..
Ly: this is my baby sister, Shazila.. Baru ja balik dari Rusia, cuti sem.. Future doctor..
Sabby: Oh cool.. Hi Shazila..
Shazila: Hai kak..
Baru ja kami bersalam-salam, kena panggil sudah kami berkumpul di dalam sebab mau kena announce winner game tu. Ngam-ngam juga si Georgina yang menang, punya dia happy haha. Pastu dorang pun reveal juga gender anak dia betul-betul baby girl. Yeayy pandai saya teka hehe.
Lepas settle sudah main-main tu, sana saya duduk di buaian dekat pool rumah mertua si Ika ni. Ada juga bunga-bunga & stage kecil sana. Ngam lah kalau mau photoshoot. Syukur lah hari tu nda hujan sebab 2 3 minggu ni tiap petang KL hujan. Burung pun terbang sambil berkicauan ni. It is indeed a beautiful day.
"Ehem..." terbang terus saya punya lamunan lepas dengar suara si Ly tiba-tiba duduk sebelah saya.
Ly: Jauhnya mengelamun.. Sampai mana sudah?
Sabby: London. Hehe..
Ly: How are you by?
Sabby: alhamdulillah, i am good.. u?
Ly: alhamdulillah.. nice to hear that u are doing good.. lama nda borak kan?
Sabby: You lah busy kejap sana kejap sini..
Ly: Haha. So next time jangan book my ticket kalau i kena out station.. Kasi cancel ja tu request. Haha
Sabby: Mati saya kena pecat nanti.. heheh
Ly: Oh ya, your dad ada cakap sudah dapat rumah ...
Sabby: Ahh yaa.. saya cuti ni the whole week urus rumah.. Sekarang ni pun sesak jiwa saya. Hehe
Ly: Banyak lagi ka barang mau angkat?
Sabby: Banyakkkk!! Semua baju & kasut lah.. Pening. Hehe. Tapi saya sudah kasi pindah juga sikit-sikit..
Ly: You know you can always call me if you need help..
Sabby: Thank you.. i really appreciate it, apa-apa nanti saya call k..
Ly: Sure..
Sabby: I thought she was your girlfriend..
Ly: Huh??
Sabby: Your sister. When you walked in, i thought she was your girlfriend...
Lepas saya cakap tu, saya tengok mata si Shazzaly lepas tu saya senyum baru tengok depan... Saya rasa dia masih tengok saya tapi saya buat nda tau ja..
Ly: Your honesty.. i love it..
This time saya punya turn lagi tengok dia dengan muka blur.. Nda tau mau respon apa..
Ly: Ingat hari tu tiba-tiba you cakap depan kawan-kawan lain pasal you jumpa Reza & Gina.. And then today..
Sabby: Nda boleh saya pendam ja, gila saya nanti hahaha.. Eh jom masuk, mau maghrib sudah..
Masa tu memang mau maghrib & saya nampak my mum, his mum & Georgina tengah ketawa-ketawa tengok kami. Nervous saya. Saya kasi tinggal si Shazzaly terus saya pegi tempat my mum, cerita-cerita kejap sana sebelum balik. Masa balik pun, saya lambai ja.
Masuk ja dalam kereta, teda lagi saya bernafas terus mum saya start tanya from A-Z pasal Ly. Saya jawab ja apa yang saya tau. Dia suka la tu.. pastu tiba-tiba my dad cakap...
Dad: Razeef apa cerita?
Sabby: Cerita apa?
Dad: Kamu dua lah...
Sabby: He is history dad. The end.
Dad: Oh.. Hmm...
Mum: Ly tu single lagi ka Bina?
Sabby: Maybe yes, maybe no. I don't know.. Eh abang bila sampai?
Tukar topic. That's my only way out...
Dad: Abang sampai hari Rabu. Dady ingat kalau furniture settle before Friday, sabtu tu boleh buat kenduri...
Sabby: Oh. Ala tapi mau panggil siapa baca? Nanti saya tanya Izwan lah kan dady?
Dad: Tadi dady sudah cakap sama abah dia tu. He said just keep him posted..
Sabby: Bah okay lah kalau begitu... So balik ni mandi, rehat & tidur aa.. Besok pagi nda payah sarapan mana-mana, di rumah ja. Banyak tu makanan lebih dari sana tadi daddy...
Sengaja saya cakap awal-awal, kalau nda mesti dia sudah cari tempat mau breakfast sini. Pastu senyap ja kami sampai rumah.
So the whole week tu memang busy, pegi cari furniture apa semua. Tapi tu rumah memang ikut taste saya. Saya suka warna putih pastu furniture pun nda payah canggih betul sebab saya di rumah malam & weekend ja kan. Tapi my dad mau juga cari yang betul-betul sedap untuk duduk & baring dia bilang. Bah mana-mana lah. Saya just pilih ja sebab dia yang bayar kan. Heheh..
Alhamdulillah settle semua sebelum abang saya sampai. Hari Rabu tu perabot semua sudah masuk. Tapi kami start masuk rumag tu hari Jumaat. Ambil berkat bilang my dad, penghulu segala hari kan. Amin, mudah-mudahan semua diberkati & dilindungi Allah..
Masa hari Jumaat tu, tengah saya kemas-kemas barang dapur, saya dengar dad sama mum cerita pasal kenduri besok. Dorang cakap masak simple-simple ja. Sebab last minute kan. Lagipun lusa dorang balik sudah. Masa tu mum ada juga tanya saya mau jemput siapa-siapa kah.
Saya cakap ja lah 5 orang kawan saya dari ofis tu. Pastu mum cakap jemput lah masa tengahari, senang kan. Kalau malam takut lambat. Kan di sini maghrib mau jam 730. Kalau ikut masa Sabah, kemalaman pulak guests nanti.
Hari Sabtu tu, kawan-kawan saya dari office datang awal. Tapi saya suruh duduk ja sebab settle sudah semua. Awal kami masak sama mummy tadi. Ada juga lah bergaduh sikit haha. Si Ika sampai pun, sibuk mencari kerja. Tapi last-last dia pegi becerita sama kawan-kawan saya.
Masa tengah tunggu abah si Izwan datang sama Ustaz, saya dengar suara familiar betul bagi salam. Saya pusing tengok di pintu, Shazzaly masuk di pintu dengan mama ayah dia. Di tangan dia saya nampak ada 1 kotak secret recipe & ada 2 paperbag. Pastu pegi lah saya bangun ni sambut dorang & salam mama dia.. mummy saya pun ikut bediri sebelah saya..
Mummy: Sabrina.. Tolong Shazzaly tu...
Heh. Ini trick mummy ni lama sudah saya tau ni. Tapi ikut ja lah, mana tau sampai ke pelamin. Eh hahahah! Saya mau sambut barang-barang yang dia angkat..
Ly: It's okay, i got this. Mana mau letak kek ni?
Terus saya bawak dia pegi dapur. Masa jalan ke dapur tu saya dengar dorang si Nisa, Lily, Julia, Faye & Erin becakap sama si Shazzaly. Hi hi kunun dorang. Lepas tu saya suruh letak dalam icebox dulu, lepas sudah membaca baru saya plan mau potong kek tu. Abang saya pun ada di dapur tu, sana lah dorang berkenal-kenal. Macam kawan lama pulak. Heh! Dia siap suruh si Shazzaly tengok-tengokkan saya lagi di KL ni kunun. Haha. Pastu tiba-tiba daddy panggil abang, tinggal kami berdua ja lah di dapur.
Ly: By.. Nah, for you...
Dia hulur tu paperbag untuk saya..
***
YOU ARE READING
My Blank Space ✔
Short StorySebelum saya start dengan Part 1, saya kasi kenal watak utama. Shazzaly, asal KL, umur 26. Sabrina, asal Penampang, 25 tahun. 40% betul & 60% rekaan...