Masa saya cakap bagi saya masa tu, dia paksa ja tu senyuman di muka dia.
Sabby: Can you wait for me?
Shazzaly: Of course I will...
Sabby: Hmm okay. I will say yes whenever I’m ready...
Lepas saya cakap begitu, terus dia senyum ni tapi nampak yang dia masih belum 100% sure. Even masa balik pergi kereta pun, dia diam ja walaupun senyum.
Malam tu sebelum tidur saya whatsapp dia sebab saya pun macam nda senang hati kalau dia nda telampau sure...
Sabby: Hi Ly... Thanks for dinner & for confessing just now...
Shazzaly: My pleasure by... Mau tidur kah sudah?
Sabby: Baru mau tidur ni...
Shazzaly: Oo ya, next week saya nda masuk ofis cuti dengan family...
Sabby: Oo ya, ada saya nampak your leave form tu.. Pegi mana?
Shazzaly: Pegi lawat Shazila.. Ada mau pesan apa-apa kah?
Sabby: Em… Balik cepat ja. Hahaha
Shazzaly: Hahaha. Keluar jom esok..
Sabby: Pegi mana?
Shazzaly: Tengok wayang & jalan-jalan..
Sabby: Okay, you ambil saya jam 11 lah, okay?
Shazzaly: Okay by.. Nite..
Besok dia tu macam biasalah dia ambil saya, kami pegi makan, shopping & jalan-jalan. Masa jalan tu tiada apa-apa juga yang jadi. Just two people having fun ja hahaha.
Lepas dinner dia hantar saya balik. Masa mau tidur, saya upload pic masa kami makan tadi. Dalam pic tu saya tengok camera, si Shazzaly duduk sebelah saya tapi dia tengok saya ja nda tengok camera haha.
Mula-mula saya mau letak caption, “Day out with my D…” tapi macam mengundang kontroversi ja tu caption. Jadi saya kasi kosong ja haha. Laju ja budak ofis saya like & komen sana. Tapi satu pun saya nda reply.
The next day, saya di rumah ja sebab sudah keluar & beli barang semalam kan. Kasi chance saya berehat. Masa tu saya tidur petang, tiba-tiba ada orang call hp saya..
Sabby: Hello..
Shazzaly: Are you sleeping?
Sabby: Yeah. Napa?
Shazzaly: Mama suruh datang rumah malam ni. Makan sini..
Sabby: Haa?
Shazzaly: Yes, dinner dengan my family ja. Datang lepas maghrib ok, go back to sleep... Bye...
Lepas tu terus saya sambung balik tidur sebab macam mamai-mamai ja bah saya jawab telefon tu tadi. Sekali masa saya bangun, terus saya call dia tanya adakah dia call saya bawak pegi dinner di rumah dia. Ketawa-ketawa ja ni si Shazzaly. Pastu dia suruh ja datang lepas maghrib. Dia cakap dinner biasa-biasa ja, teda special occasion pun.
Petang tu sebelum maghrib, saya ready sudah. Jadi kalau azan tinggal sembahyang & jalan. Walaupun saya sudah jumpa mama dia ni 2 3 kali, tetap juga saya rasa nervous sebab sebelum ni jumpa as friend ja kan. Eh tapi sekarang pun masih kawan lagi, belum lagi confirm apa-apa ni. hahaha. Nda juga susah mau cari rumah dorang ni sebab memang dekat dengan rumah mertua si Ika.
Masa saya sampai di banglo dorang tu, si Shazreza yang sambut saya di pintu. Tapi dia cakap hari ni Georgina tiada sebab balik Johor. Aunty Nora terus ja bawak saya pegi dining table sebab dia cakap semua sudah ready, tunggu saya ja. Masa makan tu, biasa-biasa ja lah kami cerita. Lepas makan ni yang saya seram sikit ni hahaha.
Lepas makan, saya tolong kemas meja, jadi tu lelaki-lelaki semua sudah pegi luar. Tinggal saya sama Aunty Nora ja ni di dining table. Dia bawak saya duduk situ..
Aunty Nora: Sabby.. Aunty harap Sabby jaga Ly betul-betul.. Aunty mau betul tengok dia happy…
Sabby: Em… Inshaallah aunty..
Aunty Nora: Dulu Shazzaly tu pernah rapat dengan satu budak perempuan ni. Tapi budak tu rupanya main-main ja. Nda serious pun dengan Ly. Kesian Ly masa putus dengan budak tu. Dia pendam-pendam perasaan buat macam teda apa-apa jadi, tapi Aunty tau dia sedih lagi tu sampai lah dia jumpa Sabby..
Sabby: Aunty… Saya kalau boleh nda mau promise apa-apa because we never know what the future holds, tapi I will try my best. Saya masih takut juga ni Aunty, tapi for now I really like this idea, me & him together..
Lepas saya cakap begitu, terus mama si Shazzaly peluk saya. Saya balas juga sambil sapu-sapu belakang dia. Masa tu tiba-tiba juga bapak dorang datang terus kasi ketawa kami & suruh kami pi luar. Lama juga kami cerita-cerita malam tu…
Dalam jam 10 begitu, saya minta excuse mau balik, nda cukup saya tidur tadi petang haha. Dia hantar saya pegi kereta sebab saya park kereta di luar pagar kan. Gelap sikit kalau malam sebab nda ramai orang tinggal sini. Kalau dia nda hantar saya pegi kereta, memang saya belari kali haha.
Shazzaly: By… Tadi mama cakap apa?
Sabby: Cakap apa?
Shazzaly: Masa lepas makan tadi kan we left you two at the dining area…
Sabby: Ohh nothing much bah tu. Don’t worry lah.
Shazzaly: Hmm okay, drive safe aa.. Text me when you reach home.
Sabby: Okay.. Besok you masuk half day kan?
Shazzaly: Aah. Kenapa?
Sabby: Datang awal sikit bah, kita breakfast sama-sama..
Shazzaly: Haha okay..
Sabby: Okay lah, saya balik dulu..
Lepas tu sampai ja rumah, saya terus text dia cakap saya mau tidur. Padahal kan saya kasi ready bahan untuk masak breakfast besok. Saya mau masak bah ni untuk dia hehe.
Saya masak mihun goreng & nugget. Besok pagi tinggal saya campak-campak ja ni bahan masuk kuali jadi nda telampau rushing.
Besok nya sengaja saya gerak pegi ofis awal. Saya ambil siap-siap piring sudu garpu semua & buat air. Masa tu buat Teh O ja, teda susu bikin buat teh tarik di ofis ni.
Saya ambil pic yang saya kasi ready tu, pastu saya whatsapp sama dia. Lepas tu dia whatsapp saya dia naik motorbike pergi kerja. Sempat lagi saya bebel jangan laju sebab dia pernah cakap sama saya kalau dia naik motor pegi kerja, mesti dia bawak laju sebab berat kan tu motor dia. Bukan motor yang biasa-biasa tu, yang em nda tau lah apa nama dia tu, superbike ka orang panggil. Mana saya tau bab motor-motor ni tapi memang saya nda berani naik.
Nda lama lepas tu dia sampai, terus kami makan. Ada juga kawan-kawan saya ni lalu lalang depan tempat saya tapi saya kasi biar ja. Lepas makan tu, macam tu hari lah, si Shazzaly yang kemas, alasan dia sebab saya sudah masak. Bah mana-mana ja, saya pun malas mau buat ni sebab perut penuh kan. Haha.
Lepas tu saya start kerja, sampai lah tengahari masa mau balik dia ada jumpa saya kejap sebelum jalan. Macam-macam lah pesanan dia. Jangan nakal lah, jangan makan ayam KFC ja, jangan itu jangan ini. Saya iya-iya ja. Lepas dia sudah balik tu baru saya sedar macam saya rindu ni dia aiyerrr. Padahal baru berapa minit, ini lagi mau kasi cekal hati tunggu dia balik 2 minggu lagi…
Betul-betul saya bosan ni. Tapi si Ly macam enjoy pulak bercuti sana, malar upload pic haha. Nda pa, kasi chance. Kau tunggu nanti saya balik KK baru kau tau apa saya rasa haha. Selalunya orang yang di kasi tinggal tu yang feel bad kan dari orang yang jalan jauh…
Sekali masuk hari ke 3 di sana, dia upload pic saya yang dia ambil candid. Masa tu yang saya makan di rumah dorang. Saya duduk sebelah mama dia, macam syok ja kami becerita sebab dua-dua kami senyum time cerita tu.. lepas tu caption si Shazzaly buat sana, “I left my heart in KL…”
***
YOU ARE READING
My Blank Space ✔
Short StorySebelum saya start dengan Part 1, saya kasi kenal watak utama. Shazzaly, asal KL, umur 26. Sabrina, asal Penampang, 25 tahun. 40% betul & 60% rekaan...