Part 6

718 40 0
                                    

Nisa: Babe, sejak bila lagi kau mau tunang? Hahahaha..

Oh My God! Apa juga conversation dorang sampai tiba-tiba timbul hal tunang saya ni.. Masa tu saya pandang kawan-kawan perempuan saya ketawa. Si Ly pun tengah senyum-senyum…

Sabby: Em.. Kau mau saya cakap betul-betul ka apa ni?

Shazzaly: Actually saya ada mintak number hp Sabrina dengan cousin dia. Maybe she refused to give, so that’s why her cousin came up with this tunang idea…

Saya tengok ja si Shazzaly cakap sambil senyum-senyum. Pastu saya cakap sama dia.

Sabby: Yang lepas you hantar saya balik tu, I went to Giant that night. And I saw your twin, with Georgina. That’s why..

Ly: Hahaha. Patut lah you looked surprised hari tu masa house warming Ika..

Masa tu saya mampu tersengih ja ni. Nda mampu saya mau pandang muka orang lain di meja ni. Mesti dorang curious mau tau macamana saya kenal si Shazzaly ni.

Nisa: Tapi sekarang ni bukan lagi dapat number hp kan, siap datang kerja sama-sama lagi. Hahaha..

Kalau saya ada superpower kan, time ni juga saya mau kasi hilang diri saya dari depan dorang ni. Ni perempuan satu ni memang betul-betul nda buli filter tu mulut dia. Tapi lepas tu cepat-cepat kami naik atas sebab mau jam 9 sudah masa tu.

Macam tu ja la berterusan rutin kami semua hari-hari selama beberapa bulan. Tapi this time makin ramai geng makan breakfast. Yang engineer lain team si Shazzaly pun selalu join kami. Baru rajin lagi tu dorang belanja kami, begilir-gilir aa. Haha. Syukur lah kan, rezeki jangan di tolak orang bilang.

Yang weekend tu parents saya datang pun, teda juga apa-apa aktiviti kami. Cari rumah baru ja lah. Tapi kan kami dapat rumah di tempat dorang si Ika juga tapi block lain. Dorang punya di south view, yang kami north view.

Lepas ja settle hal rumah tu, baru saya start cari furniture. Tu pun tunggu parents saya datang KL masa Kaamatan ni sebab saya punya contract sampai bulan 6 ja. Barang-barang saya pun nda jugak banyak. Baju sama kasut ja lah, yang lain tu semua tuan rumah punya. Ada jugalah saya start sudah beli barang rumah ni sikit-sikit. Lepas beli terus saya letak di rumah sana.

So masa Kaamatan tu parents saya datang KL, saya memang ambil cuti 1 minggu sebab mau spend time dengan dorang. Ngam-ngam juga si Ika buat baby shower dia di rumah mertua dia. Nda juga jauh dari rumah dia tu. Jadi kami pegi lah sana ni.

Masa tu flight dorang sampai jam 1230. Masa tu memang saya plan dari KLIA terus pegi Ampang. Malas lagi saya mau balik rumah, alang-alang kan. Baby shower start jam 4, jadi masa parents saya sampai, kami pegi makan dulu di Putrajaya. Saya lapar ni teda breakfast, bangun lambat kan haha. Ada juga lah kami beli baju untuk anak si Ika & breastfeeding cover untuk dia. Masa mula-mula tau dia pregnant, saya sudah offer mau sponsor dia baby cot. Murah ja tu di IKEA. Nda sampai 200.

Around 345pm kami sampai rumah dia. Ramai juga lah yang sudah sampai. Sampai ja terus si Krystal besfren dia tanya saya teka baby dia apa girl ka boy. Sebab baru hari ni dorang reveal gender dia. Saya memang dari awal rasa baby girl, jadi saya ambil tu batch warna pink lekat di tudung saya. Baju & tudung saya pun pink juga. Jeans warna putih. Sebab dalam invitation card tu, memang dia ada kasitau theme pink/blue. Depends dengan apa kami rasa gender baby dia. Masa si Ika nampak tu, dia ketawa-ketawa pastu cakap kak kenapa kau pilih girl. Hahaha.

Macam biasalah, cousin lain nda datang. Si Ika ni masa sekolah dulu jajal bah, jadi cousin lain nda berapa sama dia. Saya ja ni yang rapat sebab si Ika walaupun jajal, tapi dia jujur betul. Nda pandai menipu, mengata pasal orang. Paling penting nda plastic. Di depan bagus, di belakang macam hantu. Dia ni very transparent. Macamana dia di depan, begitu lah jugak di belakang. Kalau cousin saya yang lain tu, nda payah cakap lah kan. Depan-depan macam malaikat, di belakang hmmm… Hehehe..

Mum saya terus duduk sama mama si Izwan, macam-macam lah dorang cerita. Daddy pun sama ayah dia. Saya di tepi main hp, sebab saya nda pandai bercakap kalau sama orang saya nda berapa kenal. Kecuali kalau dorang start dulu lah. Jadi saya di sana sibuk observe orang sama pasang telinga cerita dorang mum saya.

Dalam 15 minit begitu, saya dengar ada orang jerit “Assalamualaikum!” kuat-kuat lagi tu. Sekali saya tengok si Shazreza ni. Biasa sudah dia kan di rumah dorang ni, macam rumah sendiri bilang si Shazzaly. Haha. Si Shazreza datang sama si Georgina, terus si Georgina pegi tempat saya. Saya introduce lah dorang sama my parents. Mama saya kan macam nda berkelip mata dia tengok si Georgina ni. Cantik betul. Lupa saya kasitau kamu, si Georgina ni bapak dia dari UK. Nama dorang pun memang nama orang putih, tapi mama dia melayu sejati. Kalau tengok nama dia pun, memang nda expect dia Muslim sebab memang tiada Binti, pakai surname ja dorang ni.

Tengah kami cerita-cerita, tiba2 saya nampak si Shazzaly masuk. Ada saya nampak perempuan 2 perempuan sebelah dia. 1 tu macam berumur sudah, satu lagi maybe sebaya saya atau lagi muda.. Okayyyyyyyyyy… New girlfriend kali sebab lately ni dia teda contact saya. Haha. Kalau di office pun macam jarang juga kami cerita berdua ja ni, mesti ada orang lain menyibuk. Kalau whatsapp atau skype pun, mostly pasal kerja sebab saya memang in charge department dorang. Eh kenapa pulak saya mau kecewa ni..

Masa tu mama dia datang pegi dekat tempat kami tu, so saya suruh lah mama dia duduk tempat saya tu. Memang sebelum ni saya pernah juga cerita-cerita sama mama si Ly ni masa kenduri dorang si Ika dulu, tapi baru hari ni saya tau si Shazzaly tu anak dia. Saya sama si Georgina pindah pegi tempat lain dekat kawan-kawan si Ika. Betul-betul ngam gaya saya sama si Georgina ni. Dua-dua nampak sombong tapi kalau sudah kenal, macam non-stop ni becakap. Hehe.

Saya nampak tu perempuan yang datang sama si Shazzaly boleh mix ni dengan kawan-kawan dorang yang lain. Lama sudah kenal kali. Emm it’s okay lah, buat apa juga mau terasa kan. Hehe. Masa baby shower tu memang saya nda bercakap sama si Shazzaly. Sekali kan ada 1 part tu dorang buat guessing game kunun. Dorang sedia makanan baby dalam cup, lepas tu kami kena guess apa yang dorang campur di dalam tu. Tapi adalah dia bagi selection banana, tomato, sama apa ntah lagi tu. Nda saya ingat.

Masa tu saya malas betul mau ikut, tapi pegi ja lah sekali kan sebab si Georgina tarik saya sudah masa tu. Memang masa tu si Georgina sama saya ja, dia cakap malas dia mau kacau bf dia bukan selalu dorang jumpa sebab busy sama komitmen masing-masing. Jadi sana kami dua bekerut-kerut dahi pikir mix apa ni. Lepas tu ada lagi si Ika cakap nda boleh tanya mertua dia atau mum saya. Ketara la bah saya ni jarang masak sebab memang saya bingung campuran dorang ni.

Si Georgina yakin ni dia teka apa. Memang saya tau tu dia rajin masak sebab dalam IG dia pun kadang-kadang dia upload apa yang dia masak. Saya cakap ja sama si Georgina saya memang clueless ni, saya tau makan seja. Hehehe. Pastu kan, tiba-tiba si Shazzaly pegi tempat kami.

Ly: G, can I see your guess?

Georgina: Ehh mana buli. Main tipu lah tu hahaha..

Ly: Saya mau kasi confirm ja bah..

Georgina: Kalau kau menang, hadiah kau saya punya!

Ly: Hahaha mana boleh gitu..

Georgina: Nehh sama lah ba juga sama saya.. Hahaha.

Ly: By.. tengok dulu bah..

Masa tu dia betul-betul di sebelah saya. Bersentuh sudah lengan kami walaupun saya pakai long sleeve ni. Saya tengok ja dia, pastu saya nampak tu perempuan sebelah dia senyum-senyum tengok saya.. Pastu saya pass ja tu kertas sama si Shazzaly. Terus si Georgina ambil tu kertas sebelum si Shazzaly ambil.

Georgina: Nda boleh ba Sabby.. Penat saya pikir nii..

Sabby: HAHA! Kenapa juga kau serious betul main ni game ni? Pening saya oleh kamu 2 orang ni..

Masa saya cakap begitu kan, terus ketawa juga dorang ni. Nda tau kenapa dia serious betul main nda mau kasitau jawapan sama orang lain. Lepas ja saya cakap, baru si Georgina macam sedar ni. Lepas habis dorang ketawa, terus si Shazzaly tarik tu perempuan sebelah dia kasi berdepan sama saya..

Ly: By.. Saya ada kasi kenal kamu dua ka? Macam tiada ba kan?

**********

My Blank Space ✔Where stories live. Discover now