Poradnik Pisania Dialogów

3.9K 326 75
                                    

Z góry przepraszam za dużo powtórzeń, starałam się jak najlepiej wszystko wytłumaczyć i miałam mały problem z zamienieniem niektórych słów. Mam nadzieję, że mi to wybaczycie.

  Cześć! Dzisiaj mam dla was poradnik prawidłowego zapisu dialogów. Praktycznie jednogłośnie poprosiliście o niego. Od razu zaznaczam, że tak jak wy jestem amatorką i w niektórych kwestiach mogę się mylić.

   No dobra, początek poradnika oprę na poniższym zdaniu:

– Mam na imię Ania – odpowiada dziewczynka.

   Zacznę od tego, że każdy dialog zaczynamy od nowego akapitu oraz pauzy dialogowej, czyli myślnika, mówiąc prościej każdą kolejną wypowiedź traktujemy jak akapit, dalej, przed i po myślnikach dajemy spacje, wspominam o tym, gdyż dużo osób tworzy coś takiego:

– Długo jeszcze? –zapytał.

   Jak dajemy spację z jednej strony, dajmy i z drugiej, trzeba być konsekwentnym (chyba powinnam jeszcze powiedzieć, że po wypowiedzi ogólnie dajemy tę spację).

Kolejna rzecz, gdy po wypowiedzi dajemy czasowniki określające sposób mówienia, w zdaniu nie dajemy kropki, natomiast jeśli słowo nie dotyczy wypowiedzi to ją wstawiamy:

– Mam dość, dalej nie idę – stwierdza i zrezygnowany siada na ziemi.

­­– Hmm... może jednak wziąć to mleko? – Ściągnął produkt z półki i włożył do koszyka.

Również jeśli w zdaniu występuje czasownik określający sposób mówienia oraz imię, czasownik ma pierwszeństwo. W takim wypadku podanie niżej zdanie jest nieprawidłowe:

– Chyba zostawiła to w szóstce – Maciek powiedział.

Prawidłowa forma wygląda tak:

– Chyba zostawiła to w szóstce – powiedział Maciek.

   No, mam nadzieję, że rozumiecie.

   Jeśli po zdaniu mamy czasownik opisujący sposób mówienia, a na końcu pytajnik, wykrzyknik lub wielokropek, to nie traktujemy go jako kropkę, np.: (ten twór o tu to prawidłowy jest?)

– Czy możemy już iść? – zapytała.

   Z takich bardziej profesjonalnych rzeczy istnieje jeszcze coś takiego jak twarda spacja (Ctrl + Shift + Spacja). Używamy jej po myślniku, choć ja i tak nie widzę w tym różnicy. Co jeszcze? Z teorii chyba tyle, teraz, aby dojść do perfekcji trzeba ćwiczyć, ćwiczyć i jeszcze raz ćwiczyć. Im więcej będziecie pisać i czytać, tym wasz styl będzie coraz lepszy, rozdziały dłuższe, a zdania bardziej spójne.

   Cóż, życzę wam weny i cierpliwości, do następnego! 

Wattpad trudny jest.Opowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz