VOORDAT JE BEGINT MET LEZEN...
Ben je een nieuwe lezer?
Dan wil ik dit moment gebruiken om duidelijk maken dat dit boek geen goed idee geeft van hoe mijn schrijfkunsten er momenteel voorstaan. Dit verhaal is over de jaren 2015 en 2016 geschreven en voltooid, toen ik zo'n vijftien jaar oud was en enorm worstelde met mijn geaardheid. Destijds was ik een heel ander persoon, met andere normen en waarden, maar ook met andere ideeën over onze wereld. Zoals elke tiener was mijn beeld van de wereld nogal ... oppervlakkig.
Sommige passages in het boek zijn dus geschreven vanuit een perspectief waarin ik mij tegenwoordig niet meer kan vinden en kunnen eventueel aanstootgevend zijn of een onrealistisch beeld geven van het middelbare school leven. De afgelopen jaren ben ik enorm gegroeid als persoon en heb ik veel nieuws geleerd over seksualiteit, etniciteit en meer. Als ik dit boek het afgelopen jaar had geschreven in plaats van vijf jaar geleden, zouden veel van deze elementen geen plaats krijgen in het verhaal. Het is nooit mijn intentie geweest om iemand te beledigen met dit verhaal, maar als jij een passage in dit verhaal tegenkomt waar jij je wel door gekwetst voelt, wil ik hierbij mijn oprechte excuses aanbieden.
Ik wil daarom benadrukken aan alle jonge lezers dat de gebeurtenissen in dit verhaal niet als de gebruikelijke gang van zaken gezien moeten worden. Het ontdekken van je seksualiteit is een spannende en interessante fase in je leven en ik vind het jammer dat dit boek het doet klinken alsof hier altijd allerlei drama en problemen bij om de hoek komen kijken. Vaak is dit helemaal niet het geval!
En zelfs als jij wel heel erg worstelt met je seksualiteit, vergeet dan niet dat dit heel normaal is. Misschien schrik je eerst even, maar over enige tijd zul je leren van jezelf te houden. Want hé, je mag er hartstikke zijn, ongeacht wat je seksualiteit of gender nou is! Geloof mij maar, ik voel mij nu als twintigjarige stukken beter dan hoe ik mij voelde toen ik een vijftienjarige middelbare scholier was. Inmiddels ben ik trots op mijn seksualiteit.
Vergeet ook niet dat je altijd bij iemand terecht kunt voor steun als je het moeilijk vindt om je eigen seksualiteit te accepteren, maar ook wanneer mensen in je omgeving weigeren om je seksualiteit te accepteren, of je bang bent voor hun reactie.
Het COC Nederland, een belangenorganisatie voor leden van de LHBTI+ gemeenschap, heeft een anonieme hulplijn gelanceerd voor eenieder die worstelt met zijn of haar seksualiteit en wel een luisterend oor kan gebruiken. De URL voor deze site is: https://switchboard.coc.nl
Ik heb uiteindelijk besloten om het verhaal online te laten. Dit omdat dit boek mijn tijd op Wattpad het beste representeert en een enorm belangrijk hoofdstuk uit mijn leven is geweest, ondanks de negatieve associaties die ik er nu mee heb. Daarom is dit boek ook, zelfs tot op de dag van vandaag, een les voor mij over hoe je gevoelige onderwerpen als seksualiteit, gender en ras het beste kunt benaderen in fictie.
Ook wil ik graag erkennen dat er wel degelijk fans van dit verhaal bestaan die levendige herinneringen hebben aan het lezen van dit verhaal en elke week vol spanning afwachtten op het laatste hoofdstuk. Die fans wil ik de mogelijkheid bieden om die tijd te herleven.
Aan nieuwe lezers wil ik nog kort zeggen: hopelijk weet je enige steun uit dit verhaal te halen, ongeacht de zware aard!
Lieve groetjes,
Jelmer
(31 Maart, 2021)
JE LEEST
Parker
Teen Fiction☆ Winnaar van de Wattys 2016, categorie 'baanbrekend'! ☆ Wanneer aan Parker doodleuk door een klasgenoot gevraagd wordt of hij homo is, stort Parkers wereld in elkaar als een wel érg instabiel kaartenhuis. Want is hij eigenlijk homo? Valt hij op...