02 - Sleep Paralysis
Mcm yg author janjikan , author akan terangkan apa itu Sleep Paralysis ;)
﹏ ﹏ ﹏
Pernahkah anda terbangun tiba-tiba dan merasa tercekik dan seolah² melihat makhluk halus yang membuat anda ketakutan? Jangan-jangan anda sedang mengalami Sleep Paralysis atau yang sering disebut sbgai - Ketindihan! Siapa pun yang mengalaminya pasti merasa panik dan seperti merasa berhenti bernafas.
Sleep Paralysis ialah ketidakmampuan tubuh untuk bergerak saat bangun tidur atau dlm tidur akibat ditindih oleh jin atau syaitan.Sleep paralysis terjadi ketika seseorang itu tidur paling dalam saat seluruh otot relaksasi. Akan tetapi, perubahan tahap tidur secara mendadak akibat gangguan siklus tidur menyebabkan seseorang tersedar.
Ciri lain dari Sleep paralysis adalah perasaan berhalusinasi (ternampak benda² yg tidak sepatutnya), perasaan tercekik, tidak dpt bernafas, sukar membuka mata dan tidak dpt menggerakkan tubuh serta sulit menggerakkan lidah.
Namun, dalam keadaan ini, jika seseorang dptt membuka mata, menggerakan bola mata, dan melihat sekeliling tetapi badannya tetap tidak boleh bergerak.
Dalam jurnal Gilliam tahun 2008, disebutkan keadaan Sleep Paralysis dapat terjadi selama beberapa minit sehingga dua puluh minit. Penelitian yang dilakukan di Universitas Kanada itu menyebutkan bahawa sebanyak 30% responden pernah mengalami paling kurang satu kali kejadian Sleep Paralysis.
Menurut Cheyne, et al dalam penelitian tahun 1999, tiga perempat responden mengalami setidaknya satu kali halusinasi dan 10% mengatakan mereka mengalami lebih dari dua kali halusinasi.
Penelitian yang dilakukan di berbagai belahan dunia pula seperti Fukuda, Miyasitha, Inugami, & Ishihara, 1987 dan jurnal Spanos, McNulty, DuBreul, Pires, & Bugess, 1995, sebanyak 25-40% responden mengalami sleep paralysis disertai halusinasi sekaligus.
Sleep Paralysis selalunya akan terjadi bila anda tidur dgn posisi melentang seperti mayat. Beberapa sumber mengatakan saat itulah jin mula menindih di atas seseorang itu.
Sleep Paralysis juga banyak terjadi pada seseorang yang memiliki tekanan atau yang mengalami stres. Berbagai penelitian menunjukkan bahawa kejadian sleep paralysis banyak terjadi pada seseorang yang mengalami GANGGUAN MENTAL.
Dalam buku Simard dan Nielson tahun 2005, ia mengatakan bahawa kejadian Sleep Paralysis dan kecemasan adalah gejala dari trauma yang pernah dialami pada masa lalu oleh seseorang itu.
Sebuah jurnal menyebutkan bahawa seorang anak yang pernah mengalami tindak kekerasan cenderung pernah mengalami Sleep Paralysis. Gangguan tidur ini terjadi pada masa remaja pertengahan, iaitu sekitar umur 14-17 tahun. Pada dewasa, peratus kejadian pada laki-laki dan wanita seimbang.
Antara beberapa penyebab seseorang mengalami Sleep Paralysis ;
1. Kurang tidur
Misalnya pada pelajar remaja yg belajar hingga larut malam. Jadual tidur yang berubah-ubah, tidak tetap dan lewat.2. Kondisi mental
Kondisi seperti stres dan seseorang yang mengalami Schizophrenia dengan gangguan berat pada sleep nocturnal.3. Sleeping on the back
Tidur dengan posisi terlentang dapat menyebabkan tingginya angka kejadian sleep paralysis. Beberapa jurnal menyebutkan bahawa posisi tidur menjadi salah satu alasan sleep paralysis terjadi.4. Masalah tidur lainnya
Kejadian tidur seperti narkolepsi dan kram pada kaki di malam hari dapat mengganggu tidur tahap REM dan berkontribusi terhadap timbulnya Sleep Paralysis.■ ■ ■
Ketika Sleep Paralysis berlaku, seseorang itu kerap mengalami halusinasi, contohnya terlihat susuk atau bayangan hitam di sekeliling tempat tidur atau katil, berdekatan almari atau disebalik pintu.
*Kepercayaan Berdasarkan Budaya Di Bbrpa Negara
• Di Finlandia serta Swedia, Sleep Paralysis dipercayai ialah makhluk yg berkait dgn supernatural. Menurut keyakinan setempat, Mare, iaitu seseorang wanita yang dicaci serta badannya dibawa dgn cara misteri waktu tidur tanpa dia sedari. Dia lalu berkunjung ke masyarakat desa serta menempati tulang manusia waktu mereka tertidur, yang mengakibatkan mereka mengalami mimpi pelik.
• Dalam mitos rakyat Newfoundland, South Carolina serta Georgia, digambarkan bahawa Sleep Paralysis disebabkan oleh makhluk jahat yang meninggalkan tubuh badan asli mereka saat malam hari, serta duduk di dada mangsanya. Mangsa selalunya bangun dengan perasaan pening, susah bernafas lantaran dadanya ditindih.
• Di Fiji, fenomena ini digelar dgn Kana Tevoro, " dikonsumsi " oleh syaitan. Syaitan ini diakui juga sebagai kerabat seorang yang baru wafat dunia serta datang kembali untuk menyelesaikam sebahagian masalahnya yang belum selesai di atas muka bumi.
• Di Turki, ianya dimaksudkan dengan Karabasan, versus lain dari mitos tentang kunjungan syaitan waktu tidur.
• Di Thailand, dipercayai bahawa ianya disebabkan oleh hantu dari mitos rakyat Thailand yang di kenal dengan nama Phi Am (bhs Thai : ผีอำ).
• Di Indonesia serta Malaysia, Sleep Paralysis di kenali dengan terkena tindih atau ketindihan (syaitan).
• Di budaya Mexico, disebut sebagai 'se me subio el muerto' serta diakui juga sebagai peristiwa ada arwah orang wafat yang melekat pada seseorang.
• Di budaya Jepun pula, digelar Kanashibari, dengan cara simpulan mengikat sehingga disimpulkan seseorang kerana diikat oleh makhluk halus.
﹏ ﹏ ﹏
Pernah alaminya?
Bagus! Btw, korang blh berikan pendapat tentang apa yg korang nk tahu lg untuk chapter yg seterusnya. Blh komen atau pm author terus. TQ.
YOU ARE READING
Don't Sleep + PSYCHOLOGY
ParanormalDi mana mimpi-mimpi aneh itu berlaku. "Yang nyata itu bukan mimpi, tapi mimpi itu mungkin adalah yang nyata." "Berhati-hati sebelum menutup mata kau, ada yang menunggu di balik setiap kegelapan." --- "The dream is the reflection of the waves of the...