05 - Hypnic Jerk
﹏ ﹏ ﹏
Kali ni kita sembang pasal Hypnic Jerk.
Whats that ?
Mungkin dah ramai yg pernah alami benda ni.
Ketika kamu sudah berbaring dengan nyaman di atas katil dgn berselimut hangat, ketika itu kamu belum tidur tetapi sedang MAMAI sebelum tertidur.
Kemudian pernah berasa seperti berada di atas bangunan yg tersangat tinggi ?
Lalu jatuh ke bawah dgn lajunya ?
Ini terjadi tepat apabila gelombang otak melambat, kamu akan bermimpi dan tiba- tiba tersentak oleh perasaan JATUH yg mengejutkan dan sulit diterangkan. Kamu berasa jatuh di tempat yg sangat² tinggi.
Biasanya berlaku di kaki.
Apabila otak mengarahkan supaya menahan tubuh kamu agar tidak terjatuh, kaki akan tersentak dan bergerak keras untuk menyelamatkan diri kamu sebelum mati terjatuh ;)
Ramai yg pernah mimpi jatuh dr mana² tempat dan ada juga yg jatuh dari ketinggian.
Pernah mengalaminya?
Jika ya, ada beberapa alasan logik dari kejadian tersebut. Kadang² sewaktu kita tidur, kita seperti tidak boleh bergerak dan terjatuh tiba-tiba.
Gerakan menyentak yg kita alami ketika sedang tidur dikenali sebagai HYPNIC JERK, dan ini dapat dihubungkan dgn perasaan HENDAK JATUH.
(Pastu jatuh katil HAHAHAHAHA HHAHAHAHAHHAHAHAHAHHAHAHHAH ._. )
Fenomena Hypnic Jerk ini terjadi kerana tubuh terlalu lelah atau lemah sehingga tidak melalui tahap tidur yg betul dan sewajarnya.
Pernah di jelaskan oleh David Bodanis dalam bukunya yang terkenal ' The Body Book ' .
Ada beberapa fakta dan teori mengenai punca ianya terjadi. Salah satu teori menyatakan bahawa gerakan ini merupakan refleks yang bersifat melindungi. Saat kita tidur, otot-otot mengendur dan akhirnya menjadi lemas. Otot yg lemas ini mungkin diertikan oleh otak sebagai tanda bahawa kita hendak terjatuh. (Walaupun kita sedang berbaring di tempat tidur)
Jadi otak menyatakan pesan kpd otot supaya mengencang sehingga kita tegak kembali.
Dan kerana itulah kita tersedar secara tiba² dgn pantas.
Di sini author sertakan beberapa info lg untuk itu.
→ Dalam keadaan normal, satu siklus tidur dibahagi dua.
• Pertama, Tahap non-REM (Rapid Eye Movement), terjadi saat kita ingin tidur, otak menjadi antara sedar dan tidak. Mamai.
• Kedua, Tahap REM, terjadi saat kita bermimpi. Gelombang otak sama seperti saat sedar sehingga signal yg dikirimkan sama. (Thats why lah sebaik²nya jauhkan HP, Radio, dan gadget2 electronic supaya tidur kita lebih betul , lena or lebih wajar) .
Tapi, ketika bermimpi sebahagian fungsi otak kita melumpuhkan diri agar tidur kita tidak tertanggu.Kalau terlalu lelah, ketika fasa tidur, otak kita langsung memasuki tahap REM tanpa melewati tahap non-REM.
Perubahan tiba² ini menjadikan tubuh kita kaget atau kaku jadi seakan-akan kita tidak boleh bergerak dan bernafas atau tiba-tiba terjatuh, mungkin juga berasa seperti sdg tenggelam.
Mimpi adalah pengalaman bawah sedar yg melibatkan penglihatan, pendengaran, pemikiran, perasaan, atau indra yg lainnya saat tidur, terutama saat tidur yang disertai gerakan mata yang cepat (rapid eye movement/REM).
Kejadian dlm mimpi biasanya mustahil terjadi dalam dunia nyata dan di luar kuasa pemimpi.
Hypnic jerk sendiri merupakan kedutan otot yg tidak di sedari, yg terjadi pada keadaan transisi antara bangun dan tidur.
Orang cenderung mengalami kedutan ini jika tidurnya tidak betul. Kedutan biasanya terjadi satu atau dua kali dlm satu malam. Gejalanya meliputi otot berkedut ketika tidur dan terasa seperti jatuh dr tempat tinggi.
Ilmuwan yang melakukan penelitian dlm tidur juga belum boleh menyimpulkan penyebab Hypnic Jerk atau mengapa hal itu terjadi dalam mamai sebelum terlelap.
Walaupun ada yg mengalami lebih daripada yang lain, kemunculannya tidak dapat diramalkan, tidak seperti Myoclonic Jerk, kontraksi menyentak yg terjadi interval teratur selama tidur yg nyenyak.
﹏ ﹏ ﹏
Pernah alaminya?
Bagi author, author da prnh alami bnyk kali dh. Tersentak terok HAHAHHAHA .
Idea untuk chap nnti bole bg kt komen or pm terus.
Byeeee !
YOU ARE READING
Don't Sleep + PSYCHOLOGY
ParanormalDi mana mimpi-mimpi aneh itu berlaku. "Yang nyata itu bukan mimpi, tapi mimpi itu mungkin adalah yang nyata." "Berhati-hati sebelum menutup mata kau, ada yang menunggu di balik setiap kegelapan." --- "The dream is the reflection of the waves of the...