BAB 7

144 4 0
                                    

Lepas aku keluar hospital, aku balik ke rumah. Masih tak dapat nak percaya yang dia akan menghantar aku bailk ke rumah. Tapi tak juga aku menyangka yang dia akan berjumpa dengan mak abah. “saya akan lamar awak. Saya akan jumpa mak ayah awak. Saya akan kahwin dengan awak.” Sambil dia menitiskan air mata. Dia cuba untuk Nampak lebih tenang. Aku sebenarnya tak mampu nak menghalang sebab badan aku semakin lemah. Aku diletakkan di atas sofa panjang kat ruang tamu untuk beri ruang lebih selesa untuk aku.”apa khabar pakcik, makcik.” “baik, Alhamdulillah. Tapi, anak ni siapa?” “oh. Saya majikan dia. Nama saya Syed Zamirul Arsyi bin Syed Zakwan Arif. Pakcik boleh panggil saya Arsyi atau Zam.” “oh. Baiklah Zam. Terima kasih sebab hantar anak saya balik sini ya?” “ya. Sama- sama pakcik. Saya sebenarnya ada hajat nak bagi tahu kat pakcik, makcik ni.” “boleh saya tahu apa benda?” “macam ni pakcik. Sebenarnya, saya ni bercadang nak melamar anak pakcik. “anak makcik? Yang mana satu? Sheryl ke, Syasya?” “Sheryl? Syasya?” “oh. Maksud awak Sara ya nak?” “ha’ah. Ya. Saya nak menjadi suami yang sah untuk dia. Bolehkan makcik?” “hmm. Saya dengan makcik awak ni boleh je terima awak. Tapi, Sara dah setuju?” “saya dah bincang dengan dia makcik. Dia cakap dia setuju.” “Alhamdulillah. Baguslah kalau dia dah setuju.
Kamu dah masuk meminang ni, mak ayah kamu, mana ye?” “mak ayah saya dah takda makcik. Saya anak tunggal. So, saya sorang je. Saudara terdekat semua kat tempat jauh- jauh.” “oh. Ya ke? Maafkan makcik lah nak ya?” “alah, takpa makcik.” Walaupun dia dah takda mak ayah, dia tetap Nampak macam anak yang sangat terdidik. Tak Nampak macam anak yang kekurangan kasih sayang dari mak ayah. “err, makcik, kalau boleh, saya nak langsungkan perkahwinan lebih awal, kitorang akan bertunang dalam dua minggu. Bolehkan makcik?” “makcik ni asalkan tuan badan tu setuju, kami pun setuju.” “oh.. okay. Terima kasih makcik.” Tuan dah bagi cuti rehat selama dua hari, dia suruh aku rehat secukupnya, aku dah boleh rasa kasih sayang yang dia akan berikan dengan aku kalau aku sah menjadi milik dia. Buat masa sekarang ni, orang belum tahu lagi aku ni dah bertunang. Dengan majikan sendiri pulak tu. Dia kata tak nak orang tahu dulu pasalaku dengan dia. Hanya keluarga aku, aku dengan dia je yang tahu. Teenna pun belum tahu lagi. “teenna, esok takyah ambil aku lah ya? Sebab ada orang yang sudi sangat nak ambil aku.” “okaylah kalau macam tu. Tapi siapa, Sara?” “adalah tu. Lambat laun nanti kau tahu juga.” “ya. Ya. Okaylah, nanti je lah. Aku letak dulu babe. Aku ada kerja lagi nak buat ni.” “okay. Bye.” “bye.” Rasa bersalah pula sebab tak bagitahu perkara sebenar kata kawan baik sendiri. Tapi ini untuk kebaikkan sendiri juga. Tak semua perkara perlu bagi tahu kat kawan baik kan? takpa. Lama- lama nanti dia akan tahu juga.
Lepas dua hari aku rehat lagi, tuan panggil aku untuk ke pejabat dia. Aku pun pergi. Kalau dah diberi arahan mestilah kita akur juga. “haa. Sampai pun awak. Eh, nak panggil sayang lah.” Sengihnya menunjukkan yang dia tu gembira sangat sebab dah dapat wanita idamannya. Mungkin. “hai. Belum apa- apa lagi nak panggil sayang?” “aih. Tak ada apa- apa awak cakap? Saya ni tunang awak tau? Takkan tak bleh nak bermanja sikit?” “amboi. Yalah. Sekarang ni tuan nak apa? Tuan baru je jumpa saya tadi. Siap hantar pergi pejabat lagi.” “takda apa sebenarnya. Saya Cuma rindu je si pemilik hati saya ni.” “alahai. Tu je? Ingatkan ape tadi. Cubalah awak ada profesionalisme sikit? Ni kerja. Bukan kat rumah ke, tempat lain ke.” “yalah sayang.” Usikkan dia makin menjadi- jadi pula.
Dalam rimas ada juga sayang aku kat dia ni. “saya hantar awak ya?” “takyahlah tuan. Saya ni boleh je turun sendirikan?” “kenapa awak masih lagi panggil saya tuan? Panggillah sayang ke, abang ke.” “tak habis- habis awak nak usik saya kan? dah- dah lah tu.” Dahlah saya pergi dulu.” “eh tunggulah. Ada benda saya nak buat ni.” “apa dia?” tanpa aku sedar rupanya ada satu benda yang sangat aku menyangka yang dia akan buat macam tu. Aku kat sebelah dia pun hampir nak rebah dengar dia kata begitu. “saya minta awak semua jaga dia dengan baik ya? Saya nak awak tahu dia ni milik saya.” “apa!?” jerit hariz. Yang lain tu pun terkejut tapi hanya mampu tergamam. Tiba- tiba hariz berlalu pergi dari situ. Aku sendiri pun tak tahu apesal dia nak buat macam tu. “tahniah lah nohh. Hang dapat yang baguih lagi tuh.” “thank you, Rai.” lepas je tuan pergi dari situ, mulalah pebualan kitorang yang penuh dengan persoalan dan jawapannya. “macam mana hang boleh dengan dia? Bukan hang ingat dia poyo ka?” “tulah kan, Rai?aku pun tak jangka yang Sara akan bersama dia. Aku ingat kau akan bersama hariz tahu tak?” “macam mana pula kau boleh rasa macam tu?” “laa. Tak tau ruponyo. Hang taktau ko yang si hariz tu punyalah suka kat hang?” aku tak sangka ada lagi orang yang suka aku selain daripada tuan Syed.
Kebenaran sekarang ni semakin terbongkar. Mungkin giliran aku akan tiba tak lama lagi. “lagi satulah kan, apa pulak maksud tuan hang milik dia?” “yalah. Betul tu. Apa maksud dia?” “kitorang dah bertunang 3 hari lepas. Lagi seminggu lebih kitorang nak kahwin.” “ya allah! Betul ke ni Sara!?” “takkan nak tipu pulak?” lepas lama- lama kitorang berbual. Aku cuba untuk mencari hariz. Hampir satu blok pejabat aku seluk tak jumpa juga. Akhirnya aku jumpa dia kat taman belakang berdekatan dengan kolam ikan. Dia hanya duduk termenung kat situ. “hariz, betul ke apa yang saya dengar dari raisya tu?” “kalau dia dah cakap tu, aku mana boleh nak kata tak lagi. Sara, macam mana awak boleh dengan dia?” “aku dah lama sukakan dia hariz. Baru- baru ni dia ada bagi tahu yang dia cintakan saya. Dua hari lepas pula dia masuk meminang dan terus bertunang dengan saya. Saya tak boleh nak halang.” “apa maksud awak awak tak boleh nak halang? Awak boleh je bersuara kan?” “saya memang nak halang sebab dia Nampak tergesa- gesa. Saya lemah sangat waktu tu. Saya sendiri pun tak boleh menolaknya sebab aku sendiri dah suka dia.” “aku tak kira. Kau mesti jadi milik aku. Aku cintakan kau Sara.” Dia mula mendekati aku dan aku sendiri pun cuba untuk jauhkan diri. Tiba- tiba dia ditarik dan ditumbuk oleh seseorang. “tuan!?” “aku dah cakap kalau dia milik aku dia takkan diambil oleh orang lain lagi tahu!” “Sara…” hariz hanya mampu mengungkapkan namaku dan berlalu pergi dari situ. Sejurus lepas kejadian tu kepala aku secara tiba- tiba perit. “awak… sakit…” aku terus rebah dan dicapai oleh tuan syed. “sara, sara, awak okay? Apa yang jadi?”
Aku melihat diriku dibaringkan di atas sebuah katil dan ada beberapa orang berada di sekelilingku. Mak, abah… dan yang lain. “mak. Abah.” “awak dah bangun sayang?” sayang? Kenapa dia panggil aku sayang? Siapa dia? Siapa dia pada aku? Apa hak dia panggil aku sayang? “awak siapa?” itulah perkataan pertama yang aku tujukan kepada dia. “sayang, ni saya. Tunang awak. Takkan tak ingat lagi sayang?” ada seorang lagi yang bersama lelaki itu. Seorang perempuan. “Sara, ni Teenna ni. Ingat aku tak?” “tak. Aku tak ingat siapa- siapa selain keluarga aku. Siapa korang ni untuk aku?” “I am your bestfriend Sara. This is your fiancé. Did you remember now?” “tak. Aku langsung tak ingat.” “saya harap tuan semua tak mengganggu dia untuk mengingat sesuatu ya. Sebab tu akan membuatkan dia stress dan menyebabkan dia menjadi lebih kritikal. Saya hara tuan puan semua tunggu di luar untuk beri ruang say memeriksa dia.” Teguran doctor tu membuatkan diorang berhenti untuk berkata- kata dan beredar dari tempat itu.

Bidadari 'NERD' dari SyurgaWhere stories live. Discover now