BAB 9

147 4 0
                                    

Hari yang dinantikan pun telah tiba. Aku akan sah menjadi isteri kepada Syed Zamirul Arsyi bin Syed Zakwan Arif. Rasa berdebar pun ada, rasa gembira pun ada, rasa takut pun ada. Kalau boleh memang bercampur baurlah perasaan aku. “hang dah sedio ko?” “buat masa sekarang aku memang bersedia. Tapi, aku takutlah, rai.” “asal hang doq takut? Kalut loh hang ni. Tak soh doq takut- takut lagi doh. Hang tu akan jadi istri dio jugok nanti hang tau?” “yalah, yalah.” Tak lama lepas tu ada seorang lelaki sedang berdiri betul- betul dihadapan aku. Aku pun perlahan- lahan mengangkat muka aku. Yalahkan. Nak tahu juga siapa yang pakai bju yang cantik tu. “sara, tak sangka yang awak akan jadi cantik sangat hari ni. Memang sesuai sangat awak pakai baju ni kan?” “eh, abahng rupanya.” “eh… Sara, aku kluaq dulu noh, takmauloh nak pi kacau pengantin baru ni.” “eh, kau ni rai. Yalah- yalah. Awak pergi buat apa yang patut dululah ya?” lepas je Rai keluar, aku pun pandang tajam ke arah mata dia. “eh, kenapa awak tengok macam tu sangat?” “awak ni. Saya malulah.” “kenapa nak malu awak kan nak jadi isteri saya? Dengan satu lafaz je awak akan jadi isteri saya.” “ya baiklah abang.” “alahai cairnya hati saya dengar.” Lepas 5 minit kitorang berbual sekejap, kitorang pun pergi ke tingkat bawah untuk melansungkan majlis kitorang.
Alhamdulillah, dia sah menjadi imamku. Majlis berlansung dengan baik sekali. Usai je majlis perkahwinan kitorang, kitorang jumpa mak dengan abah. Mak abah ucap terima kasih kata abang sebab sudi jadikan aku sebagai isteri dia walaupun keadaan aku macam ni. Abang cuba untuk meminta kebenaran untuk bawak aku balik rumah dia. Abah pun cakap dia tak perlu nak meminta kebenaran sebab aku kan dah bukan lagi tanggungjawab abah. “sara, awak okay tak hari ni?” “apa pulak yang tak okay nya? Saya ni bahagia sangat hari ni tau. Sebab saya dah jadi isteri awak. I love you, encik bunga hati.” “saya cintakan awak, miss beautiful.” Hari itu pun berlalu dengan sempurna sekali. Walaupun aku masih lagi dalam pemantauan, aku masih lagi tidak berputus asa untuk mencari rezeki aku sendiri. “sara, kan saya dah cakap awak tak patut bekerja. Awak kena berehat sahaja. Biar saya je yang cari rezeki. Okay?” “awak tahu tak saya makin susah untuk menjaga diri saya kalau saya ni asyik duk diam je kat rumah? Kalau saya bekerja, saya akan lupakan semua tu.” “okay. Maafkan saya, sara. Saya tak tahu semua tu. Im so sorry.” “okay takpa. Saya nak bersiap dulu. Awak tunggu kejap eh?” “baiklah, miss beautiful.” “abang, abang sini jap.” “ya sayang! Kejap! Haaa… kenapa?” “awak letak baju saya kat mana eh? Say taktahu lah. Ni kan rumah awak. Hehe” “laaa… ingatkan apalah tadi. Baju awak ada kat almari sebelah tu je. awak pakai cantik- cantik ya?” “yalah abang.”
Kitorang terus je gerak ke pejabat sebab masa tu pun dah hamper pukul 8:30 pagi. Takut sesak pulak nantikan. Maka terpaksalah kitorang gerak lebih awal. Tspi masa tu kitorang ada singgah satu kedai ni. Dia taknak cakap pun kenapa nak singgah. Tu pun dia suruh tunggu dalam kereta. Tiba- tiba pulak masa tu ada seseorang yang agak dikenali masuk ke tempat duduk belakang. Kebetulan masa tu aku masih lagi pegang telefon, apa lagi call lah abang. Kasi dia dengar. “sara, sanggup awak buat saya macam ni? Awaktahu tak saya sayangkan awak? Awak tahu kan? tapi kenapa awak buat saya macam ni? Awak tolonglah jangan buat saya macam ni. Tolonglah.” “apa yang awak mengarut ni hariz? Hariz awak sendiri tahu yang saya hanya cintakan abang syed sorang je kan? awak saya ni tak suruh pun awak nak suka dekat saya. Saya tak paksa pun. Tolong hentikan boleh tak. Kalau awak sayangkan saya, awka takkan bertindak macam ni. Awak akan lebih rela lepaskan saya tahu tak!?” “sara, sara. Jangan sampai saya buat awak takkan jadi milik sesiapa pun!” dia mengeluarkan pisau lipatnya dan halakan ke arah muka aku.
Aku apa lagi memanglah menggigil ketakutan. “ha…ha… hariz…. Ba… bawak …meng…nguca…cap ha…riz…” tergagap aku berkata lalu gugur air mata aku tanpa aku sedar. Tak lama lepas tu dia dengan secara mengejut dia direntap dari luar pintu kereta lalu ditumbuk. Rupanya suami aku dah tumbuk dia buat kali kedua. Rupanya dia sempat telefon polis untuk menangkap hariz atas cubaan membunuh. “abang!” “sayang, sayang okay tak? Tak cedera?” “tak Cuma…” “sayang, sayang!” aku terlelap lagi dan tersedar dan terlantar di katil yang sama sebelum ini. “emm… dia tak apa- apa, di Cuma keletihan dan terkejut sahaja. Jadi tuan tak perlu risau ya? Habis je air tu nanti dia dah boleh keluar.” “baiklah. Terima kasih doctor.” “betul ke awak okay? Nampak macam tak je?” “saya okaylah abang. Alhamdulillah. Emm. Abang…” “ya sayang? Kenapa?” “abang, terima kasih sebab tolong saya tadi tau.” “awak kan tanggungjawab saya. Sayang, sayang nak tak buat kemoterapi tu?” “kenapapulak abang Tanya?” “tak. Abang nak buat yang terbaik untuk sayang. Abang nak sayang sihat sampai bila- bila.” “kalau sara nak… minggu depan boleh? Sebenarnya sara taknak tinggalkan abang. Sayang nak hidup lama dengan abang.” “macam tulah sayang abang ni. Baiklah. Abang akan buat appointment dengan doctor. Okay?” “terima kasih sayang!”
Seminggu untuk aku bersedia menghadapi kemoterapi tu pun dah berlalu. Akhirnya hari untuk aku membuat rawatan susulan telah tiba. “sayang dah bersedia tak?” “abang, kalau apa- apa jadikat Sara…” “sayang, takkan ada apa- apa yang terjadi. Inshaa allah sayang akan selamat.” “thanks for everything, abang.” “maafkan saya encik, Puan Sheryl kena masuk bilik pembedahan sekarang. Peralatan semua dah sedia.” Kejut seorang jururawat yang akan mengikuti pembedahan aku. “baiklah, sayang, jaga diri ya?” “inshaa allah.” Pembedahan tu berlansung hampir 12 jam. “ada ahli keluarga Puan Sheryl?” “ya saya? Saya suami kepada Puan Sheryl.” “maafkan saya encik…” “apa dah jadi?” “isteri awak baik sahaja, tapi memerlukan darah. Banyak pendarahan telah berlaku ketika pembedahan tadi.” “subhanallah. Sayang.” Tiba- tiba ada kelibat seorang lagi perempuan yang datang untuk menjengukku ketika aku dibedah. “saya boleh tolong.” “syasya.” “takpa. Tu kan kakak saya. So…” “thank you very much sya!” “your welcome. Doctor, can we proceed?” “come with me.” Adik aku masa tu kebetulan memang nak menjenguk aku je, tapi dah memang aku perlukan darah. Dia pun tolong aku.
Akhirnya, pembedahan aku telah berjalan lancar. Aku telah dimasukkan ke dalam ICU dan dipindahkan ke wad persendirian dua hari kemudian. Tidak lama lepas tu aku sedar. “sayang, sayang dah sedar?” “aku… kat mana?” “sayang kat hospital. Kenapa? Sayang ingat tak?” “tak. Sayang? Siapa awak? Dan… siapa saya? Apa yang dah jadi?” “akak, ni saya, syasya. Akak ingat?” “tak. Saya tak tahu.” “maafkan saya,tuan syed, boleh kita bercakapkat luar?” diorang berdua pun bersama- sama pergi keluar.  Aku masa tu masih tak kenal lagi siapa diorang so aku tak rasa apa- apa. “tuan syed, saya harap awak takkan paksa dia untuk ingat apa- apa. Sebab kalau awak paksa dia untuk ingat semua tu dia akan lebih stress dan benda tu juga akan buat sel kanser akan lebih merebak.” “betul ke? Ya Allah. Kalau saya tahu lebih awal saya takkan buat.” “takpa, ni saya dah cakap lepas ni awak boleh berhati- hatilah.” “okay baiklah.” Aku tengok tinggal tuan syed sahaja yang masuk waktu tu. Yang seorang lagi tu aku tak tahu dia pergi mana entah. “macam mana? Awak dah okay?” “saya dah okay sikit. Kenapa saya ada kat sini?” “oh. Awak baru je habis buat pembedahan dua hari lepas. Alhamdulillah awak selamat.” “betul ke? Saya tak tahu pun. Pembedahan apa? Kenapa saya perlu buat pembedahan?” “awak menghidap barak otak. Tahap 4.” “barah otak?” “ya. Saya harap awak bersabar ya.” “tak, sekarang ni saya nak tahu, kenapa awak panggil saya sayang? Awak siapa pada saya?”
“awak, kalau awak nak tahu, saya harap awak tak cuba untuk ingat. Biar ingatan awak beransur- ansur pulih dengan sendiri. Okay?” “okay.” “baiklah. Saya akan jelaskan satu per satu ya? Awak sekarang ni dah jadi isteri kepada saya. Nama saya Syed Zamirul Arsyi bin Syed Zakwan Arif. Awak sebelum jadi isteri saya, awak kerja bawah syarikat saya. Saya majikan awak.” “okay, ada lagi?” “nama awak ialah Sheryl Zarith Maisara bt Adam Malik dan awak masih ada seorang ayah, mak dan adik kembar. Nama ayah awak Adam Malik Bin Azam Mohin. Mak awak nama dia Che Zakiah bt Che Rahman. Nama adik awak Syasya Zarith Maisura. Awak dah jelas?” “lagi?” “lagi? Okay. Emmm. Awak ada seorang sahabat baik. Nama dia Putri Nur Qisteenna bt Tengku Saudin. Saya tak tahu maklumat yang selebihnya pasal dia sebab aku pun masih dalam proses untuk mengenali dia. Lagi kejap dia akan datang jenguk awak. Boleh kan?” “okay.terima kasih. Ada lagi tak yang awak tahu?” “rasanya takda lagi kot.”
Ada seorang perempuan berdiri di hadapan pintu. “Sara.” Itu sahaja perkataan yang keluar dari mulutnya dan mula minitiskan air mata dia. “ini ke yang awak cakap tadi?” “ya. Ni lah dia. Teenna.” “sara. Awak okay tak? Awak. Janganlah macam ni. Sedih saya tahu tak?” “maafkan saya. Saya memang tak ingat apa- apa pun. Maafkan saya.” “teenna, awak jangan paksa dia okay? Dia dalam proses untuk mengingat. Ingtan dia belum pulih tu.” “macam tu?” “ya. Saya harap awak faham dan awak akan tolong dia sedikit demi sedikit.” Setelah kejadian itu, dah tiga hari berlalu dan aku masih lagi tak ingat apa- apa. Aku sendiri pun nak tahu siapa aku sebenarnya, macam mana aku sebenarnya, apa yang aku buat sekarang. Tapi dalam masa yang sama suami aku juga sedang membantu aku. Dia faham aku. Aku sangat berterima kasih kat dia walaupun aku masih tak berapa nak ingat siapa dia sebenarnya. Macam- macamcara dia nak tolong aku. Dia tetap ada dengan aku walaupun aku menghalangnya. Dia sentiasa ada bila aku memerlukan bantuan.
Ada satu hari aku tinggal di rumah berseorangan. Dan ditemani abah dan mak. Aku bukak balik phone aku masa tu. Aku tengok semua gambar perkahwinan aku sebelum ni. Aku tengok gambar aku bersama keluarga aku, sahabat aku dan suami aku. Waktu tu baru aku ada ingat sedikit demi sedikit. Alhamdulillah tak lama kemudian aku dah dapat balik semua ingatan aku dan tahu apa yang terjadi sebelum pembedahan berlansung. Tepat pada pukul 5:30 petang suami aku dah balik dari kerja. Aku terus jumpa dia dan Tanya dia apa yang patut. “assalamualaikum.” “waalaikumsalam, abang.” “eh, awak dah ingat saya?” “dah. Saya dah ingat semuanya. Saya ingat lepas saya bukak phone saya. Saya tengok galeri. Tu yang ingat tu.” “Alhamdulillah. Terima kasih sayang.” “sama- sama abang. Emm. Abang. Memandangkan saya dah ingat apa yang berlaku sebelum pembedahan berlaku, apa yang jadi dengan hariz lepas dia kena tangkap tu?”
“oh. Sayang jangan risau pasal dia. Dia dah dipenjara selama seminggu kalau tak silap. Tapi, sayang jangan risau lagi tau, abang dah warning dia supaya dia tak kacau sayang lagi. Okay?” “tapi, kalau dia dah dilepaskan, dan masih lagi bertindak macam tu?” “dia takkan buat macam tu lagi. Walaupun dia dah lepas, dia masih lagi dalam kawalan polis buat sementara waktu. Lagipun abang dah pecat dia. rasanya dia takkan cari orang upahan kot.” “sebab tu lah saya masih lagi nak berhati- hati. Dia akan buat apa sahaja untuk dapatkan apa yang dia nak. Saya kenal dia tau. Dah 2 tahun saya kerja dengan dia.” “okay, baiklah sayang. Takpa. Nanti abang fikirkan lagi caranya nanti.” Aku cuba untuk menjaga diri aku walaupun aku tak mampu. Alhamdulillah sekarang ni pun aku dah rasa lebih baik. Lebih baik dari sebelum menjalankan kemoterapi. Banyak juga perkara yang dah terjadi dekat aku dalam masa terdekat ni. Dengan izin Allah aku mampu untuk menghadapi semua cabaran yang diberikan oleh-Nya.

Bidadari 'NERD' dari SyurgaWhere stories live. Discover now