BAB 12

70 2 0
                                    

Walaupun setahun dah berlalu untuk aku terhindar daripada penyakit itu, ia akan datang lagi bila- bila masa sahaja. Waktu tu kepala aku sakit sangat seolah- olah dicucuk dengan sebilah pisau atau parang yang tajam. Tapi aku cuba untuk tahan sakit tu, Alhamdulillah. “sara, kau okay ke babe?” “aku okay, Cuma pening sikit je.” benda tu memang bukan dapat jangka pun. Lagipun memang setahun ni aku bertahan dengan ubat- ubatan yang doctor dah bagi dekat aku. setiap bulan aku akan buat appointment dengan doctor untuk ambil ubat secara beransur. “babe, kau tak okay ni babe. Nak aku tolong pergi beli ubat ke?” “takpa, aku masih boleh tahan. But, I should go now.” “now? Okay, babe. Asal kau rehat takpalah. You can call me right then. Okay?” “okay, I will.” “dah. Aku bawak kau pergi kereta sekarang. Terus balik rumah tau?” “okay. Thanks for today, emma.” “okay.” Aku sendiri pun rasa bersalah sebab aku memang nak teman dia. tapi benda ni dah jadi kan, apa boleh buat. Lagipun kita tak minta pun benda macam ni jadi. Lepas apa yang jadi aku terus balik rumah. Sampai je depan rumah, aku turun dari kereta dan terus ditangkap oleh seseorang. Masa tu semua pegawai polis yang berkawal tu dipanggil ke ibu pejabat untuk tugasan diorang. Yang lain semua masih kat dalam, diorang tak perasan pun yang aku dah balik.
“Aaarghh! Apa yang awak buat ni!?” “baik kau diam. Sebelum kau bunuh kau! Kau takkan jadi milik sesiapa pun kalau aku tak dapat kau! Hahahaha!” “hariz bawak mengucap hariz! Jangan bertindak macam ni hariz!” aku cuba bergelut daripada genggaman hariz tapi aku tak mampu. aku rasa lemah sangat waktu tu. Aku nasib baik buat kali kedua dan Allah bantu aku lagi. Pegawai yang bertugs tersebut datang tepat pada masanya. Mereka acukan pistol mereka ke arah hariz. “lepaskan dia! serahkan diri awak!” “aku takkan lepaskan dia! dia milik aku! Hahahahaha! Takpa sara. Kalau aku tak dapat kau pun, kita mati sama- sama ya? Kau takkan jadi… arghh!” belum habis ayat hariz, kedengaran seperti dia dipukul dari belakang. Rupanya adik yang pukul Hariz menggunakan alat pemadam api yang berat tu. “ya Allah!” “adik, terima kasih dik!” “sama- sama, sya taknak kehilangan akak tau.” Mengalir terus air mata aku di bahu adik aku. “semua okay ke? Bie, bie okay?” “sayang bia okay.” Warid kan suami Asya, mana tak risau dengan tindakan adik yang melulu macam tu. Boleh mengundang bahaya kan? “bie, kalau nak bertindak pun jangan melulu, nanti kalau jadi apa- apa siapa nak tanggung? Saya juga kan?” “kalau kita biar je? lagi teruk kan? sayang, saya tahu timing bila nak serang dia. takdalah saya ni tak tahu apa- apa kan?” “yalah, tapi…” “dah, dah lah tu Warid. Benda dah jadi. Lagipun semua selamat kan?” “yalah kak. Lagi, akak okay tak? Akak ni lemah semacam je?” “ya. Akak okay, Cuma terkejut sikit je.” “dahlah kak, kita masuk ya? Jom. Akak rehat je.” “ya. Akak ma… agrh!” aku merasakan yang kepala aku makin sakit dan penglihatan aku pun dah makin kabur. Aku tengok makin lama makin gelap. Akhirnya aku rebah. “ya Allah! Akak! Abang, tolong bang! Mak! Abah!”
Sekarang, aku kembali ke rumah kedua aku. hospital. Alhamdulillah doctor cakap aku Cuma letih. Overwork katanya. Aku ditemani oleh adik dan suaminya, Warid. “abang zam mana, sya?” “oh. Abang pergi ke rumah kejap sebab nak ambil Lisaa dengan Nishaa. Kesian diorang mengadu cari mak diorang.” “rupanya. Abang zam dah tahu ke yang akak Cuma pengsan sebab overwork?” “dah. Sebab tu dia tak cakap apa- apa.” “baguslah.takut pulak akak dia tu over sikit.” “yalah kak. Dah nama sayang. Macam tu jugalah si Warid ni ha.” “amboi. Kutuk abang eh?” “eh. Manada kutuk, depan- depan kan?” “suka betul Sya kacau orang kan? tak berubah.” “aih. Dah nama memang adik punya sifat. Apa nak buat?” lantas kitorang bertiga gelak. Dalam gelak tu abang zam pun sampai. Dengan Lisaa dan Nishaa. “assalamualaikum.” “waalaikumsalam. Meh Sya bawakan Lisaa.” “nah. Hati- hati tahu.” “iya. Sya tahu ni anak abang zam. Anak buah saya jugak kan?” “yalah. Yalah. Saya tahu tu.” Aku mampu ketawa sahaja melihat gelagat Abang Zam dengan Sya. Nampaknya diorang dah agak rapat. Alhamdulillah setakat ni tiada lagi kejadian seperti yang terjadi kat aku sebelum ni. Inshaa Allah dengan izin-Nya kita dapat selesaikan masalah kita. Asalkan kita sentiasa bersama dia.

Bidadari 'NERD' dari SyurgaWhere stories live. Discover now