" kau tanya apa yang jadi dekat yeon ? " Kata jiwon .
" dia cedera sebab selamatkan somi . "
" macam mana boleh jadi macamtu ? " Tanya jungkook balik , lalu jiwon menceritakan segalanya .
" Kenapa somi jalan kaki ? Driver kan ada nak hantar somi ! "
" hansung ahjusshi sakit . Somi jalanlaa kaki pergi sekolah . " Kata somi lalu jungkook meraup muka . Disebabkan adiknya , yeonju terlantar macamni .
" Sekarang dah pukul berapa nie , korang baliklaa dulu biar aku jaga dia . " Kata Jungkook dengan rela hati .
" Gwenchana , biar unnie je jaga dia. Btw , nama unnie hara . Unnie yeonju . "
" Ouh , anyeong unnie . Mianhae , sebab somi yeonju jadi macamni . "
" It's nothing laa . Kalau unnie , unnie pun akan buat benda sama dekat somi jugak . "
" Takpayah , biar Jungkook je jaga dia . Hyung , tolong hantar somi balik rumah kook . Her , korang pergi baliklaa . "
" Arra . Kalau macamtu kitorang balik dululaa . Take care . " Kata jin sambil mendukung somi itu .
" Anything just call us . " Kata hyesung dan mereka semua keluar daripada wad tersebut .
••
Sejam kemudian , yeonju tersedar daripada tidurnya .
" Eo , aku kat mana ni ? "" Hospital . Kau nak air ? " Tanya jungkook kepada aku . Aku hanya mengangguk dan dia memberikan aku air suam .
" Kena-- auch " jerit aku perlahan lalu jungkook bangun daripada kerusi yang didudukinya .
" Kau okey ? " Tanya jungkook kepadaku sambil menyentuh kepala yang berbalut tersebut .
" Pening . " Kataku perlahan . Dia hanya menggosok kepala aku dengan lembut.
" Effect ubat bius tu belum hilang lagi kot . Kau tidurlaa dulu . " Cadangnya tapi aku hanya menggeleng .
" Lapar ? " Tanyanya dengan prihatin . Aku hanya mengangguk . Tiba² rasa malu dengan layanan yang dia berikan dekat aku . Sebelum ni bukan main dingin .
Lalu dia membukakan plastik daripada mangkuk yang berisi bubur . Dia mengambil satu sudu bubur dan meniupkannya .
" Okey , dah sejuk . Nganga mulut kau tu , " katanya lalu selepas aku membuka mulut dia menyuapkan bubur tersebut didalam mulut aku .
Perbuatannya itu diulang sehingga bubur tersebut habis .
" Nah , minum air masak ni . "
" Nae . " Kataku lalu mengambil gelas tersebut dan meminumnya .
Selepas itu , dia menyimpan dan membuang apa yang patut . Perbuatannya itu aku perhatikan satu demi satu .
" Kenapa kau layan aku baik² ? " Tanya aku spontan lalu dia berpaling dan duduk di kerusi di tepi katil .
" Er-- aku dah terhutang budi dengan kau sebab selamatkan adik aku dan aku rasa bersalah sebab layan kau jahat gila selama ni . " Katanya lalu menunduk .
" Laa , budak tu adik kau ke ? Takpelah , aku takkisah pun yang penting dia selamat . Kau janganlaa rasa bersalah pulak , aku oky je . " Balasku lalu menepuk bahunya perlahan . Dia masih tunduk seperti tadi .
" Ehh , sado jugak en body kau wei . Btw , kita dah jadi kawan ke ? "
" Memang ahh, sedap sentuh badan abang sado ni ? Yes , we're . " Katanya lalu mengangkat muka . Nasib baiklaa dia dah okey sikit . Seboleh bolehnya aku taknak bagi dia rasa bersalah .
" Erm , bolehlaa . Haha . " Kata aku lalu acah² suka depan dia . Tiba² dia usap kepala aku .
" Gomawo yeon sebab selamatkan adik aku . Kalau kau takde , macam manalaa agaknya dengan dia tu . "Perbuatannya buat aku terkedu dan terkejut . Lalu cepat² aku turunkan tangan dia daripada kepala aku.
" Eo . Sama² . " Balasku sambil tersenyum kepadanya .
••
" Huargh " menggeliat aku dibuatnya . Dah pukul berapa nie ? Lalu jam tangan di atas meja beserta lampu diambil . Haih , baru pukul 4 pagi . Tiba² ternampak susuk tubuh yang aku kenali tengah tidur atas sofa dalam keadaan meringkuk . Aigoo , kesian dia mesti dia sejuk . Lalu aku turun dari katil dan berjalan ke arah dia sambil memegang selimut . Selimut tu aku hamparkan dekat tubuh dia .
" baik aku pi sambung tido balik . " lalu kaki aku melangkah ke arah katil dan menaikinya .
••
" erghh , dah pagi . Eo ? Kenapa selimut hospital ni boleh ada dekat aku ? " Fikir Jungkook . Lalu dia melihat ke arah yeonju yang hanya tidur beralaskan bantal .
" aish budak ni , dia ingat aku ni sejuk sangat ke semalam . Eh , tapi semalam memang sejuk arhh . Baik aku selimutkan je dia , and get wash first . " Fikirnya .
••
" Bangunn ! " Teriak semua yang baru hadir di wad tersebut kepada yeonju yang masih tidur itu .
" Eo ? Ermm , apa korang ni ? Aku baru je tengah syok mimpi sal jj-- ehh jomblo happy memang pilihan kami -- " kataku tersekat - sekat dan nyanyian tersebut disambung oleh yang lain .
" cam pelik je cam pelik je . " Kata jimin.
" Aigoo , mana adalaa . Orang sakit memang macamni laa wei - " kataku kepada jimin . Lalu dia membuat muka seperti ' yelaa tuuu ' kepada aku dan aku hanya hiraukannya .
" Anyway , jungkook mana ? " Tanya aku . Yelaa tak nampak langsung batang hidung dia tu .
" Tu , dalam toilet . Alaa , takyah risau sangat yeon dia takkan pi mana² laa . " Kata hyesung unnie dan disokong oleh hoseok .
Aku hanya menjulingkan mata ke atas dan mereka tergelak sempoi je .
" Ni , kitaorang bawakkan kau -- " kata jian dengan suspen . Aku haraplaa makanan sedap ² .
" Jjajangmyeonjuu ! " Kata mereka semua . Kecuali yoongi dan haneul unnie .
" Jinjja ? Gomawo . Em , jungkook makan apa ? " tanya aku sambil tangan lincah membuka plastik jjangmyeon.
" eh , tak ingat laa pulak nak beli untuk jungkook . " Kata jiwon unnie .
" Ye tak ye jugak kan . " Balas seokjin pula lalu chopstick yang aku ambil tadi diletakkan kembali .
" Aik , kenapa takmakan lagi ? " Tanya namjoon lalu aku hanya menggeleng .
" Korang bagi jelaa jjangmyeon ni dekat Jungkook nanti dia keluar dari bilik air tu . " Kata aku muktamad . Walaupun terpaksa menggadaikan jjajangmyeon ku , huhu .
" Laa kenapa pulak ? "
" Nanti dia lapar . Kesian dekat dia pulak . "
" Laaa . Yeon , kitaorang gurau jelaa . Ni tengok , bangtan dah beli memacam dekat jungkook tu . " Kata hara unnie dekat aku sambil tunjuk bermacam plastik yang dipegangnya .
Mata aku terbeliak luas bila dengar pengakuan hara unnie. Yang lain dah terbahak - bahak ketawa.
" Eii , korang ni jahatlaa . "
" Tae , kau tengok tak muka tak rela dia tu bila nak bagi makanan tu kat kook sebab takut kook lapar . Bahahaha , lucu gila doo. " Kata hoseok dengan sedikit kuat lalu kembali ketawa .
" So , nak bagi dekat aku laa ni ? Kalau macamtu , jom kita sharelaa . " Kata suatu suara yang amat aku kenal . Omgod , dia dengar ke ? Malunyaaaaaaa !
" Pewitt . Pakcikkook kita nak mengayat yeon laa . " Kata hyesung unnie .
" Cewaahhh . " Balas jimin pula .
" Adoi , hahaha main dengan korang ni memang tak sudah laa . Dah , jom makan nanti makanan sejuk . " Kata jin lalu menutup perbualan tadi dan mereka mula berhenti ketawa dan makan bersama-sama .
♥ bersambung ♥
YOU ARE READING
Lifesaver
Fanfictiona story about " prkyeonju " yang sering dianggap lifesaver . Tetapi bukan bagi jeon jungkook . Tetapi , selepas satu kejadian yang berlaku statement jungkook terhadap yeonju mula berubah . ; sty tuned and enjoy this story .