bab 3

4.6K 75 0
                                    



"eh sorrylah tak Nampak. Masuklah dulu nanti baby panggil abang. " kata yuni

"abang mane?" tanye abang khai

"jap eh. Abang tengah mandi. Ni ade air oren aje. Minumlah" jawab yuni.

Dari tadi yuni perasan abang fahmi tidak datang. Nak tegur takut ditanya macam-macam.

"eh mane abang ikhsan?" tanya yuni

"rindu abang ke?" tanya abang ikhsan yang muncul entah dari mana. Panjang umur dia ni.

"ew tak kuasalah" kata yuni dengan lidah terkeluar. Dalam hati gembira sakan.

Sambil ramai-ramai menonton drama, tiba-tiba abang syafiq bersuara.

"nasib baiklah baby gaduh hari jumaat. Boleh duduk kat rumah sementara lebam hilang."

"ni dah sapu ubat ke belum?' tanya abang khai.

Yuni hanya tersenyum sambil menggeleng-gelengkan kepala. Belum sempat bangun, abang asyraf sudah keluar dari dapur dengan besin air dan tuala. 'abang-abang' ni semua melayan yuni macam adik sendiri. Mereka semuanya anak tunggal. Yuni pulak dilayan macam princess.

Abang khai mula menekap tuala basah dia pipi yuni. Manakala, abang fiq membersihkan luka di siku.

"eh suka lah tu abang-abang hensem rawat dia" tegur abang ikhsan.

"gila tak suka? Ade jugak orang nak tolong kita. Dari orang tu asyik chat ngan gf" balas yuni

"aik jealous ke? Meh sini abang nya turn pulak tolong. Kot-kot boleh jadi adik ipar" kata abang ikhsan sambil mengangkat kening ke arah abang asyraf. Padahal fahmi sedang scroll insta feed.

Sebenarnya fahmi dalam diam sukekan yuni juga. Tapi yuni hanya suke-suke gitu takdelah niatnya sampai fikir masa depan. Khai dan fiq tahu akan perasaan ikhsan terhadap yuni tapi asyraf tak tahu. Mampos kalau dia tahu. Sebab pernah sekali asyraf bersuara apabila yang lain mengusik ingin berkenalan dengan adiknya.

"korang jangan nak berangan nak ngan adik aku. Suruhlah bapak korang cari anak dato" tegas asyraf.

Apabila ikhsan memegang dagu yuni, agar pipi yuni kearahnya. Tersipu-sipu malu pula dibuatnya.

"yang abang tersengih-sengih macam kerang busuk ni kenape? Tanya yuni. Padahal hati sendiri tengah racing.

"takde, tengok muka bakal isteri abang ni" kata ikhsan dengan selambanya

Habis peha ikhsan dicuit sekuat-kuat hatinya. Apabila memandang asyraf, sempat lagi asyraf tunjuk penumbuk. Walaupun ikhsan kuat mengusik yuni, mereka rapat sangat-sangat, sempat mereka lecture si yuni tu.

Selepas kene lecture habis-habisan memang dah tak buat lagi. Seperti minggu-minggu lain, setiap jumaat memang terpacak muka abang-abang depan pintu.

*SKIP TO A DAY BEFORE YUNI'S BIRTHDAY*

Di pondok sekolah

"eh kau masih sukekan abang ikhsan?" tanya siti

"emmmm, suke. Asal kau tanye ni? Jawab yuni

"takdelah. Dah lama kau sukekan dia. Takkan dia tak perasan kot" kata sarah

"entahlah. Korang datangkan rumah aku esok?" tanya yuni

semua mengangguk.. tanpa disedari ada 3 pasang telinga sedang mendengar. 

Kawan Abang! [FULL STORY]Where stories live. Discover now