"Men du bara går och dejtar en kille utan att berätta för mig först!" Är de första jag får höra när jag kommer in i Oscars kök, han står med ryggen vänd mot mig men vänder sig om när jag klivit in i de stora fräscha rummet med mörka sten plattor till "diskbänk".
"Men ja, de råkade bli såhär den här gången." Svarar jag och slingrar mina armar runt hans midja.
"Du kan ju inte göra så, jag blev ju orolig, herregud, när du skrev att du va hemma hos honom då så fick jag typ panik, tänk så skulle han göra illa dig eller något. Trodde de va någon helt okänd som du bara spontant tänkte gå hem till. Du har liksom inte snackat om någon Elias eller någonting. Du har inte häller haft något one night stand på länge..." Jag orkar inte lyssna på han pladder längre och nej de va en av alla saker jag inte berättat för Oscar.
"Du gubben, han är min kollega, du kan vara lugn, han är en jätte fin person och jag vill kanske ha lite av mitt kärleksliv privat. i all fall en vecka eller två, om de inte skulle bli något så vill jag inte dra in dig i babblet för då kommer jag bara hypa mer, mer än vad som är nödvändigt."
"Är du seriös med att du är kär i honom på riktigt?" Han kollar på mig som om jag va en utomjording eller nåt.
"Ja, jag har känslor utöver dom jag har för dig." Svarar jag och smeker hans lena kind.
"Naw, de där va de sötaste du sagt på länge." Han drar in mig i en kram han håller i länge, jag håller om honom också och bara njuter av min bästa kompis.
"Jag älskar dig Felix, hoppas du vet de.""Ja du har sagt de ett antal gånger." svarar jag och leendet växer bara mer ju fler ord som lämnar mina läppar.
"Men jag älskar dig också. Väldigt mycket till och med!" Han skrattar och kramar om mig ännu hårdare."Asså ni två, jag får lämna barnet till er istället." De är Elin som kommer upp bakom oss och säger sin korta mening med en skämtsam stämma. Både jag och Oscar kollar mot henne och börjar skratta, jag och Oscar som ett par, tror inte de va. Verkligen inte med ett barn också. Oscar släpper mig för att istället gå fram till Elin. Han drar in henne i någon sorts kram. Men de är inte de lättaste när man är inne i vecka 40 och har en mage stor som en blåval, eller ja, de är väl normal stor för en gravid mage i vecka 40 men ni förstår förhoppningsvis vad jag menar. Han får liksom in armarna mellan brösten och magen, men de tycks inte störa någon av dom mer än vanligt.
"Idag får du faktiskt lov att äta med oss." Ler Oscar och kysser hennes panna. Jag ler jag också och vänder fokuset mot Oscars matlagning. Ser om de finns något jag kan göra.
"Nej, nej, nej Felix rör ingenting, du kan duka så fixar jag matlagningen." Är Oscar väldigt snabb med att säga, han släpper snabbt Elin och kommer emot mig med bara något steg. Han lyfter undan mig och börjar röra i kyckling grytan. Elin skrattar medan jag bara suckar. De va inte så att jag tänkte ha i något men okej. Jag tar ändå fram tre tallrikar från ett av skåpen, de över diskhon. ställer ut dom på tre av stolarna var av en framför Elin som slagit sig ner på en av de fyra stolarna runt de nästintill kvadratiska bordet. På ena kortsidan finns ett stort fönster så man ser ut över centrala Stockholm och på fönsterbrädet står en röd adventsljusstake dom inte orkat plocka ner.
"Varför står den kvar?" Frågar jag Elin som bara rycker på axlarna och fortsätter stirra ut sin man.
—
RIP mig, nästa kapitel får ni när de är klart och jag är fast....