Kolmikko leiriytyi kirjaston toisen kerroksen sohville ruokailemaan. Alko otti eväänsä repusta Milduinin kirjan alta ja Reolilla oli jo suu täynnä kolmioleipää.
Kello oli 15:46.
Mildui seisoi varpaillaan ja yritti kurkottaa ylimpiin hyllyihin. Kirjamaailma oli niin kutsuva että hän oli pian Reolin ja Alkon näkymättömissä sillä aikaa kun nämä söivät.
"Milduin sanoi Litvongille että kirja on sinulla." Alko sanoi ja katsoi vieressään istuvaa syövää Reolia. Hän nyökkäsi ja näytti mietteliäältä.
Alko nousi ylös mennäkseen vessaan ja yritti samalla tähyillä Milduita, joka oli kirjaston uumenissa. Kerroksen toisella puolella tottapuhuen.Reol jäi istumaan sohville yksin kun huomasi herra Litvongin nousevan portaita ylös.
"Hei, oletko sinä se Reol?" Hän puuskutti hengästyneenä ja istui Reolia vastapäätä.
"Kyllä, mitä haluat?" Hän sanoi tylysti.
"Noh noh, kyselisin vain sitä kirjaa" hän naurahti varovaisesti ja Reol keskittyi leipäänsä ja mumisi:
"Ei ole minulla."
"Kenelläs se sitten mahtaisi olla?" Litvong yritii kuulostaa ystävälliseltä mutta Reol vain tuhahti "Alkolla, mutta hän on vessassa".
Litvong nousi pettyneenä ja poistui.
Reol huokaisi helpotuksesta. Litvong ei ollut huomannut että Alko oli jättänyt reppunsa sohvalle Reolin huomaan.Alko pesi para-aikaa käsiään vessassa. Hän katsoi hetken itseään peilistä ja kokosi ajatuksiaan. Häntä oli myös jännittänyt ensimmäinen tehtävä uuden ryhmän kanssa.
"Aavikkoliskot vai?" Hän huokaisi iloisena ja astui vessan ovesta käytävälle.
Kahden askeleen jälkeen hän huomaa että pidemmälle käytävää hänen edessään seisoo herra Litvong, vihaisen näköisenä.
Alko huolestuu mutta jatkaa kävelyä. Hän yrittää näyttää normaalilta ja kävellä pokkana Litvongin ohi.
Tämä seisoi paikallaan kädet selän takana odottaen Alkon tulevan lähemmäs. Alko alkoi epäröimään ja hänen askeltamisensa alkoi hidastua.
"Herra Litvong?" Hän kysyi. Litvong otti muutaman hitaan askeleen eteenpäin ja alkoi kävellä sitten kohti Alkoa."Missä se on!?" Litvong kysyi terävästi.
"Ehh, mikä?" Alko kysyi vaikka tiesi mistä herra Litvong puhui. Yllättäen Litvongin vauhti kiihtyi ja hän tarrasi Alkon hupparin kauluksesta kiinni ja ravisteli tätä uhkaavasti.
"Se kirja! Se on sinulla eikö!?" Hän kysyi kovaan ääneen. "Kirja ei ole minulla, mutta kannattaako mun sanoa sitä.." Alko pohti mutta Litvongilla ei riittänyt kärsivällisyys.
"KIRJA! Anna se kirja tänne, tämä on käsky!" Litving huusi ja ravisteli Alkoa kauluksesta.
Herra Litvong oli pidempi ja selvästi voimakkaampi kuin Alko, joten altavastaajana tämä päätti olla vastustamatta, muttei aikonut luovuttaa kirjaa Litvongille. "NO? Onko se sinulla!?" Litvong ravisteli Alkoa yhä kovakouraisemmin. "Hei, toi sattuu!" Alko sanoi ja yritti irroittaa Litvingia paidastaan."Hmh?" Milduin palasi Reolin luokse. "Missä olit?" Reol nosti katseen hakemastaan kirjasta. "Noh, tutkiskelin vain mitä kaikkea täällä on. Kello on jo 16:27 eikö pitäisi alkaa jo palata. Missä Alko on?" Milduin kysyi ja Reol vilkaisi rannekelloaan. "Se meni vessaa.. 10 minuuttii sitte..." Reol kummastui. "Onko hän kunnossa?" Milduin kysyi huvittuneena. "Ainiin, herra Litvong.." Reol aloitti kertomaan mutta keskeytti "Herra Litvong mitä..?" Milduin kysyi ja jatkoi: "Onko kirja tallessa?"
"Vartioi sitä" Reol heitti Alkon repun tämän syliin ja nousi ylös. "Minne meet?" Milduin kysyi hämmentyneenä. "Tarkistan onko Alkolla kaikki hyvin." Hän sanoi ja lähti nopeaan tahtiin kohti käytävää. Milduin kohautti olkapäitään ja istui sohvalle tutkimaan kirjaa."Päästä irti, tai siis, päästäisittekö irti?!" Alko yritti irrottautua Litvongin otteesta mutta tämä vain kysyi uudestaan: "Se kirja, se on sinulla! Anna se!" Hän kovisteli mutta Alko ei aikonut lähteä taisteluun mukaan vaan yritti irroittaa rauhallisesti Litvongin otetta.
"Antaa olla" Litvong sanoi ja tönäisi Alkon sivuun turhan voimakkaasti jolloin tämä kaatui maahan. "Otan sen sitten väkisin" hän tokaisi päättäväisesti. Alko nousi hiljaa seisomaan tietämättä mitä olisi parasta tehdä ja nojautui seinään toipuakseen. Litvong lähestyi tätä entistä uhkaavammin ja sanoi "Anna se kirja NYT tai tulet katumaan sitä" Alko oli hämmentynyt Litvongin uhkauksesta ja ennekun tämä kerkesi vastata Litvong hyökkäsi tämän kaulukseen kuin nostaen tämän seinälle. "Ägrkh.." Litvongin ote oli kuristava ja tämä toisti: "SE KIRJA!"
"E-ei ole minulla.." Alko päätti sanoa ennenkuin tilanne karkaisi pahemmin käsistä.
"No kellä sitten!!.." hän kysyi ja jatkoi: "Minne olette piilottaneet sen!!" Hän huusi ja tiukensi otettaan, tajuamatta kuristavansa Alkoa, joka ei saanut Litvingin otetta irti.
"Hei Litvong!" Reol huusi muutaman metrin päästä hengästyneenä. "Mitä luulet tekeväsi!" Reol yritti saada Litvingin tajuamaan tilanteen vakavuuden.
Herra Litvong katsoi uudestaan Alkoa joka näytti jo melkein tukehtuvan "Ägkhrh.. "
Hän päästi irti, ja Alko luhistui lattialle puristaen rintaansa hengästyneenä ja yskien.
Litving katsoi Reolia vihaisena ja turhaantuneena. "Se kirja ei ole hänellä." Hän sanoi vakavana.
"Hups" Reol irvisti tylysti ja alkoi kävellä hitaasti ja varovasti kohti Litvingin takana maassa istuvaa Alkoa.Litvong luovutti ja sanoi vihaisena "Ottakaa kirjanne ja POISTUKAA KIRJASTOSTANI!"
Hän osoitti ala-kerran portaita ja käveli vihaisena Reolin ohi. "Milduin.." Alko muisti ja nousi ylös Reolin tullen hänen luokseen. "Oletko kunnoss.." Reol sanoi mutta Alko keskeytti "Mennään, ennenkuin Litvong saa Milduinilta sen kirjan!" Hän otti Reolia kädestä ja juoksi edeltä takaisin saliin.
Milduin istui rauhallisesti sohvalla ja kummastui kun Reol ja Alko saapuivat hengästymeenä tämän luoksen.
"Häh?" Alko ja Reol olivat hämmentyneitä ja Milduin kysyi: "Herra Litvong meni äsken kovin vihaisen näköisenä.. Tapahtuiko jotain?"
"Puhutaan siitä myöhemmin" Alko sanoi ja Reol otti Milduita hihasta ja he kiisivät portaat alas Alkon reppu Milduinin toisessa kädessä."Lääh- puuh- mitä.. ihmettä on tekeillä?" Milduin kysyi ulkona sateessa nojaten hengästyneenä polviinsa. "Litvong hyökkäsi Alkon kimppuun" Reol sanoi hengityksensä tasaannuttua. "Mitä?" Milduin vakavoitui ja katsoi Alkoa joka nojasi portteihin. "Hän sanoi että jossen anna kirjaa, hän ottaa sen väkisin, ja repi kauluksestani." "Se kuristi sua!" Reol nosti ääntään ja jatkoi "oletko varmasti kunnossa?!" Hän puristi tämän kättä ja näytti vihaiselta. Vesisade yltyi kaatosateeksi ja Alko riutaisi Reolin otteen irti.
"Hei, älkää nyt alkakako riitelemään, Reol on vain huolissaan, ja Alko tarvitsee tilaa toipuakseeen.." Milduin yritti tulla väliin. "Alko sano jotain" Milduin ja Reol katsovat Alkoa joka sitten sanoo tympääntyneenä. "Kaikki on hyvin." "Sori.." Reol katsoo maahan pahoitteleva ilme kasvoillaan ja vesipisarat valuvat pitkin hänen poskiaan hänen läpimäristä mustista hiuksistaan.
Alko tuhahtaa lämpimästi ja vastaa: "Ei hätää"
Milduin hymyilee tyytyväisenä ja sanoi: "No! Mennäänkö jo sateensuojaan!" He naurahtavat ja alkoivat kävellä kohti bussipysäkkiä.Vihdoinkin läpimärkinä saavuttuaan bussipysäkille Reol vilkaisee kelloonsa Milduinin tutkiessa bussiaikatauluja.
"Mitä kello on?" Alko kysyi istuen palellen pysäkin penkillä. "17:44" Reol sanoi ja istui tämän viereen. "Millon bussi tulee" Alko kysyi vetäen huppunsa päähän. "Olisi pitänyt tajuta laittaa huppu päähän aiemmin.." Hän mutisi.
"Bussi tulee 18:00" Milduin sanoi.
"16 minuuttia vai?" Reol huokaisi. Alko oli ainoa kellä oli huppu, sekä huppari ja sade vain jatkui."Meillä oli aika jännä eka tehtävä, vai mitä?" Milduin naurahti ja katsoi muita. "Tämän jälkeen pääsemme kirjoittamaan raporttia, hurraa" Reol sanoi sarkastisesti. Alko nauroi ja katsoi maahan ajatuksissaan. "Tällaistako se olisi tästä eteenpäinkin. Yhtä vauhdikasta ja vaarallista." Hän ajatteli ja huokaisi. Bussi tuli.
YOU ARE READING
Elmvinen tutkimusmatkailijat
AdventureMilduin on saanut kutsun maaimankuuluun organisaatioon, joka erikoistuu historian tutkimiseen, mysteerien selvittämiseen sekä maailman matkaamiseen. Hän astuu uusien seikkailujen pariin uusien tuttavuuksiensa, Alkon ja Reolin kera, jotka ovat en...