Kiusallinen ympäristö

3 0 0
                                    


He kulkivat sukkasiltaan edestakaisin rakennusta seuraten kylttejä joissa luki "ulos". Vihdoin he löysivät ulko-oven ja vetivät kenkänsä jalkaan.
 Herra Smith seisoi jo kentällä odottaen heitä.
"Vihdoin" hän sanoi ja kävi silmillään läpi kaikki kylmästä tärisevät aavikkoliskot.
 "P-pystymmekö suorittamaan k-kuntotestin mitenkään sisällä?" Alko kysyi hytisten mutta Smith vain huusi ja saarnasi ettei kaukojoukoissa tultaisi valittamaan säästä.
 "40 haarahyppyä lämmittelyksi" hän sanoi.
"Toistaisitko?" Alko sanoi mutta Milduin mättäsi tätä ja sanoi "Selvä"
 He hyppivät siinä jonkun aikaa, ja herra Smith ohjasi heidät yksi kerrallaan juoksuradalle.
 Kahden tunnin urheilun jälkeen kolmikko tapasi vihdoin pukukopeilla hengästyneinä ja hiestä märkinä.

"Lepo" Smith sanoi astuen sisään. He nojasivat kaappeihin väsyneen näköisinä kun Smith tuli heidän eteensä sanoen:
"Sinä, pisin" "Reol" Reol sanoi ja asettui riviin.
"Onnittelut" Smith sanoi ja ojensi tälle tummansinisen college paidan, jonka selässä luki valkoisin isoin kirjaimin "poliisi".
 "Sitten sinä keskipitkä" "Milduin" Milduin nousi riviin Reolin vierelle. "Onnittelut" Smith sanoi ja ojensi tällekkin college paidan. Milduin ja Reol katsoivat toisiinsa iloisen näköisinä ja Smith sanoi: "Sitten lyhyt" Alko näytti tympääntyneeltä ja nousi seisomaan. "Alko" hän sanoi ja nousi riviin hieman epävarmana.
 "Onnittelut" Hän sanoi ja kätteli tätä.
"Rikoit poliisilaitoksemme 200m juoksun nopeusennätyksen" Hän naurahti ja ojensi paidan. Reol ja Milduin tuijottivat yllättyneinä Alkoa joka katsoi heitä kysyvästi ja veti poliisi-paidan päällensä. "Mitä?"

Pukeuduttuaan he palasivat aseman aulaan jossa heitä vastassa oli Smith ja hänen oikealla puolellaan nuoremman näköinen poika, sekä kaksi muuta miespoliisia ja yksi naispoliisi. "Menoksi. Tässä on käytetty jo tarpeeksi aikaa." Smith sanoi ja katsahti rannekkelloonsa joka näytti 16:00.
 He nappasivat reppunsa ja jatkoivat ulos jossa heitä odotti jo tavallisen näköinen linja-auto.
 "Ompas..Tavallista?" Reol kummasteli ja he kapusivat rattaille. Aavikkoliskot syrjäytyivät linja-auton perälle omiin oloihinsa. Kaijuttimista kuulutettiin, että matka Roadmilille kestäisi 8 tuntia. "Se siitä tapaamisesta kello 18" Milduin kohautti olkapäitään ja syventyi Svenureksin kirjaan.
 Alko puolestaan kaivoi kuulokkeensa esille ja hän, sekä Reol mulkaisivat toisiaan epäkohteliaasti.

Milduin huokaisi ja laski kirjansa alas.
"Mikä teillä kahella nyt on?" Alko kääntyi ikkunaa päin ja Reol nyrpisti kulmiaan. Milduin oli kummissaan, sillä edellisen tehtävän aikana kaikki oli ollut sopusoinnussa, mutta yllättäen Reol oli alkanut olemaan hieman epäkohtelias Alkoa kohtaan. Alko vaikutti henkilöltä, joka ei antaisi asian jäädä hankeen.
 Reol otti taskustaan Roadmilin matkaesitteen ja alkoi selaamaan sitä hieman onnettomana. Alko näytti tympääntyneeltä.

Neljän tunnin taitteessa kello tuli kahdeksan, ja Milduin vihdoin nosti katseensa kirjasta. Hänen edessään istuva Alko, nojasi hänen vieressään istuvaan Reoliin ja he molemmat nukkuivat. Milduin katsoi ystäviään tyytyväisenä, sillä ainakaan vihanpito ei jatkunut nukkuessa.
 Hän nousi ylös ja lähti huojuen kohti linja-auton keski osaa. Jonkin matkan päässä hänen eteensä tuli häntä hieman pidempi ongelma. Nuorempi poliisi seisoi tämän edessä, ahtaalla käytävällä, aikeissaan mennä täysin vastakkaiseen suuntaan kuin Milduin.
 He katsoivat hetken toisiaan pohtien mielessään, kumman tulisi tehdä väistöaloite.

"Tuota.." poika sanoi ja katsoi Milduita epämukavasti. Milduin ei pidä kiusallisista tilanteista, joten hän kääntyi hetkeksi pojalle selin kootankseen itsensä ja kääntyi takaisin.
 Hänen yllätyksekseen, ja hirvityksekseen poika nauroi ja Milduin halusi paeta.
 "Miksi minun pitää aina nolostua kaikesta typerästä?" Hän valitti ajatuksissaan ja näytti tuskaliaalta. "Meillä taitaa olla pieni kommunikaatio-ongelma" poika nauroi ja istui viereiselle penkille tehden nolostuneelle Milduinille tilaa. "Kiitos" Milduin sanoi ohittaen pojan ja jatkaen matkaa linja-auton päähän.

Saavuttuaan päähän, kaikki poliisit keskeyttivät keskustelunsa ja kääntyivät kohti Milduita. "Tämän pahemmaksi tilanne ei voi enään mennä" Milduin huokaisi ja jatkoi rohkeasti kävelyä Smithin luokse.
 "Tarvitsetko jotain?" Smith kysyi ystävällisemmällä äänensävyllä kuin itse asemalla. "Tuota.." Milduin aloitti epävarmastin ja Smith nousi seisomaan. "Nuori mies sinun on puhuttava varmemmin jos haluat tulla kuulluksi." "Tiedän, halusin vain kysyä teidän nimiänne.."
"No olisit heti sanonut!" Smith naurahti ystävällisesti ja alkoi esitellä tovereitaan.

"Tämä tässä on Loren" Smith sanoi ja osoitti kädellään vieressään istuvaa nuorta vaaleahiuksista naista, joka nousi seisomaan.
"Loren, hauska tutustua" hän sanoi ja kätteli Milduita, joka tietenkin kätteli tätä takaisin hieman vaivaantuneena.
 "Olen Janus" Sanoi nuori vaaleahiuksinen poliisimies Milduinin toiseltapuolelta, jota tämä kurotti kättelemään. Sitten nousi seisoman Januksen vierestä kolmas poliisi, tällä kertaa ruskeahiuksinen parrakas mies nimeltä Mandor. Kun kaikki olivat esittäytyneet ja Milduin oli kertonut nimensä kaikille, hän esitteli ja kuvaili vielä nukkuvat Alkon ja Reolin.
 Hän huokaisi helpotuksesta ja kertasi vielä nelikon nimet.

Matkalla takaisin Linja-auton perälle, hän jatkoi nimien kertaamista kunnes pystähtyi ja nosti katseensa maasta. Hänen edessään seisoi se sama mustahiuksinen poika, joka hänen edessään oli seisonut tullessakin.
"Et oo tosissas.." Milduin sanoi hiljaa ja hänen edessään seisova henkilö vastasi huvittuneena
"Minkä taakseen jättää sen edestään löytää" ja alkoi kävellä kohti Milduita. Mildu ei tiennyt miten päin olisi joten päätyi vain tapittamaan paikoillaan tyhmänä, toivoen ettei tilanne menisi yhtään kiusallisemmaksi hänelle.
 "Slav, tulisitko tänne, sinun pitäisi esittäytyä Milduinille!" Smith huusi auton poikki ja
Slav ja Milduin jäivät tuijottamaan toisaan hölmistyneinä.
 Kun siitä oli selvitty, Milduin palasi omiin oloihinsa ja päätti mennä Alkon ja Reolin esimerkin mukaan nukkumaan. Bussimatka kestäisi vielä vajaat kolme tuntia.

Elmvinen tutkimusmatkailijatWhere stories live. Discover now