Bab 1✔

1K 27 3
                                    

Drushhh...drushh...

Bunyi deruan ombak menyapa pagi Yuhanis.Awal awal lagi dia sudah merapikan diri untuk mengikut neneknya ke Rumah Mak Tipah untuk membantu ber rewang (Rewang is berkumpul beramai ramai untuk menyiapkan sesuatu bilangan juadah untuk majlis keraian atau peristiwa lain.Singaporean cakap macam tu..tak taulah malaysian cakap macamtu...Johor Javanese ada cakap kan??)bersama sama.

"Nek..Mak Tipah tu janda eh?Nis tak pernah nampak ayah Erin.Nis takut tanya dengan Erin.Takut die marah..kecil hati.."

"Tak..Mak Tipah tu bersuami tapi suami dia kerja laut."Goshhh..kerja laut tu apa??
Mak tipah:Kerja kapal
Author:Kerja ke laut..hihi
Yuhanis:Tak lawak okey.
Mak Tipah:Kerja dekat kapal

"Nenek..okey ke kalau Yuhanis tinggal dengan nenek.Nis takut kalau Mak cik² bawang dekat sini.mengata,mengumpat nenek.Yelaahh..duduk sebumbumg dengan Yuhanis.Yuhanis kan orang luar..."Hatinya berat untuk mengetahui hakikat sebenar.Dah memang sebenarnya dia bukan anak hasil yang halal..kan?

"Hallaa...jangan layan makcik² tu.Takda keje..mengumpat aja.."sekilas jawapan yang dilontarkan nenek.Ingin menjaga hatiku.

"Yuhaaannnniiiissss!!!"Laung Erin.Tingkap rumah kayunya ditolak.Suaranya membuatkan para hadirim terkejut.Bakal isteri orang kut.kalau aku,naya kena cubit atau kena tarik telinga.Sebab tak kaga adab.Adab tu apa??Memang nak kena lempang kalau ada orang tanya macam ni..Pakej. pertama lempang.Pakej kedua cubit+piat telinga.

"Yuhanis..nasib baik kau datang.Kalau tak Si Milah tu yang jadi bridesmaid aku.Hesy,taknak aku.Dia tu dahlah terlampau cun.Nanti kat pelamin dia yg jadi perhatian..Bukannya aku..gembiralah pakcik² yang menduda tu.Nak mengayat ler tu"Muncungnya dipanjangkan ala ala platipus abad ke 27 gitu.

Mataku bulatkan.Cun??Maksudnya aku ni huduh lah..Hodoh..Huduh..apa bezanya erk??ceh,gurau la.

"Habis kau nak kata aku huduh@hodoh lah..Baik tak payah aku jalan kaki jauh jauh..semata mata nak pergi rumah kau.Dahlah lenguh kaki aku...Dahlah panas...Dahlah kena sunburn..Dahlah angin kuat.."Rungutku.Mataku menjelingnya.

"Alah ciannye dia ni..panas ye..muka merah merah...nak cendol???pergi ambik kat sana"Tunjukknya ke arah bekas cendol itu.

"Ish kau ni..takpayah nak ber awek cendol dengan aku lahh..huduh la mu ni..Pengantin Cendol."Aku berkata dengan lancar.Berdesing telinga Erin mendengar kata katanya.Author:Betul tak slang tadi?KC bukannya orang Terengganu.Salah mohon maaf yekk..

"Dah,makin panas kita kat sini.Jom masuk bilik aku.Cantik gile kau bilik, aku.Meletops Kebabooommm"

"Well..well...well..obviously aku memang cantik pun.Macam Megan Fox gitu...tak pun macam Tyra Banks.."Terang Yuhanis sambil memintal mintal rambutnya.Ala ala Megan Fox gitu..

"Siape kata kau cantik hah?Aku cakap bilik aku yang meletop kebabom boomm bushhh..bukannya kau.Perasan betul"Jelingnya sambil mengibaskan rambutnya.Kena tepat kepada muka Yuhanis.

"Hisshhh..tak payah lahh"Rungut Yuhanis.

"Nak tengok tak bilik aku??Aku belum tengok lagi ala nanti first night baru aku menghayatinya bersama suami aku.Tapi Kallin cakap okey..Sementara ni aku tak boleh tengok.Tapi aku nak tengok jugak.Asyik duduk dalam bilik Kallin yang langsung takda seri...Pfftt.."

The Heartless Duda Hot (OG)Where stories live. Discover now