De training

27 4 1
                                    

"Veel plezier schat, tot straks." zegt mama terwijl ik uitstap. "Bedankt mam, tot straks". We geven elkaar een kus. Ik pak mijn tas en roep nog even doei en dan ren ik snel naar de turnhal. 'We hebben best een grote turnhal. Met een blokkenbak. Dat is handig om dingen te oefenen.'

Eenmaal aangekomen in de kleedkamer doe ik mijn schoenen, trek ik mijn trainingspak uit en loop ik richting de zaal. 'Er zitten er nog maar een paar. Ik ben ook best optijd.'

"Hoi Nikki!" roept Mila. "Hoi!" Ik kom naast haar zitten op de bank.
"Vandaag gaan we de flikflak op de balk doen, daar heb ik echt heel erg veel zin in!" zeg ik tegen de andere meiden. Ze reageren meteen;
"Ja!"
"We gaan ook de twist salto doen. Super leuk."
"Ja, ik heb er echt zin in."

Het is 12:00.
"Hallo dames, zijn jullie er allemaal?"
"Alleen Lena niet." zeg ik.
"Vandaag gaan we trainen voor de flikflak op de balk en de twist salto op vloer. Brug en sprong gaan jullie zelf doen. We gaan dus vooral voor balk en vloer. Dan zal ik nu even de groepjes indelen.

'Yes, ik zit bij Anouk en Mila. Met hun kan ik goed opschieten.'

"Goed, Nikki, Anouk en Mila gaan jullie maar alvast met z'n drieën naar balk", zegt Lotte.
We lopen richting de balken.

"Ik weet dat jullie de flikflak al heel goed kunnen maar het eerste wat jullie moeten doen is 10 flikflak op de airtrack factory."
"Moeten er 10 achter elkaar lukken?"
"Ja. De bedoeling is dus dat je de flikflak doet op het lijntje." zegt Lotte.

We gaan in een rijtje staan en doen achter elkaar flikflaks.
Bij mij zijn er al 6 achter elkaar gelukt. En bij de andere 4. Ik loop dus voor. Als we er 10 hebben gedaan lopen we naar Lotte toe en zeggen we dat we klaar zijn. Ze komt bij ons en wilt er altijd nog eentje zien. 'Zul je zien dat ie bij mij nu niet lukt' denk ik. Armen recht langs mijn oren, voeten schuin naast elkaar, ik adem in en uit, en spring naar achter. Ik land precies op de streep. 'Yess'
"Goedzo Nikki, mooi!" zegt Lotte.
"Wow, die was mooi Nik!" Ik krijg een highfive van Anouk en Mila.
Bij hun lukt de flikflak ook maar niet zo heel netjes.

We hebben nog wat oefeningen gedaan en uiteindelijk moeten we nu de flikflak op de balk doen.
Lotte helpt ons. Ik ga klaar staan; armen recht langs mijn oren, voeten schuin naast elkaar, ik adem in en uit, en spring naar achter... En ik land op mijn voeten, ik wiebel een beetje maar ik sta! Ik hoor geklap en Lotte zegt: "Wauw Nikki, nog een?"
"Ja, graag. Ik vind het leuk!" zeg ik blij en ik loop weer naar de plek waar ik begon. 'Eén, twee en spring!' En hup, daar sta ik weer. Deze gaat beter dan de vorige. Ik wiebel niet nu. 'Joepie'.
Anouk doet hem ook goed maar als ze dan staat, wiebelt ze te veel en valt ze er van af. Mila kan hem ook goed, wel een paar wiebels.

Nu doe ik hem alleen. Lotte staat er wel bij maar ze helpt alleen als het mis gaat. Ik adem in en uit, en hup! Daar ga ik. En ik sta! "Ik hielp niet Nikki, prachtig!" zegt Lotte enthousiast en klopt op mijn schouder. Ik ben heel erg blij.

Op vloer doen we de twist salto. Daar hebben we al een keer voor geoefend.
Lotte pakt de schroefgordel erbij. Die maakt ze vast aan de elastieken.
Ik mag als eerst. Ik stap in de gordel en Mila klikt mij vast.
"Doe eerst maar arabier salto, daarna mag je doorgaan naar arabier twist salto." zegt Lotte. Ze loopt naar het andere groepje bij de balk.

Ik neem een korte aanloop en doe arabier salto. Die lukt goed. Maar dit is ook niet zo moeilijk. Nu komt de twist. 'Eerst draaien, dan salto' gaat er door mij heen. Ik neem een korte aanloop, volgt door de arabier twist salto en ik sta. Ik sta stil. Anouk en Mila klappen voor me. Ik ben blij.

Lotte komt kijken en hij lukt net zo goed als de vorige keer. Bij Anouk en Mila gaat het minder.
Na de training ga ik me omkleden, ik zie mijn oude kleren in mijn tas liggen. Ik was het bijna weer vergeten. Ik ga me snel omkleden en dan loop ik naar buiten.

Ik zie mama al in haar auto. Dan stap ik naar binnen en ze vraagt meteen hoe het was. "Super leuk! Het lukte super goed, bij Anouk en Mila ging het iets minder goed. De twist salto was ook leuk om te doen." Zeg ik blij.
"Wat leuk meid, je hebt het daar echt naar je zin hè? Ik vind het leuk om je zo te zien stralen." Ik glimlach en geef haar een kus. "Heb je wel zin om naar de manege te gaan?"
"Ja, ik was het al bijna vergeten en toen zag ik mijn oude kleren in mijn tas."
"O hihi"
"Heeft Maud het naar haar zin?"
"Ja, voetbalkamp. Echt iets voor haar. Ook voor jou hoor maar we hebben voor jou gekozen het trainen voor turnen niet te laten stoppen."
"Klopt. Goede keus." zeg ik.
'Morgen komt mijn zus weer thuis. Daar heb ik wel zin in. Ik mis haar snel want ik ben gewend om met haar samen te zijn'

Horse ProblemWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu