Eindelijk rijden!

11 0 1
                                    

'Oke, spoor maar voorzichtig aan. Jullie weten hoe je je pony beheerst he?' Zegt Michelle.

'Ja, ik ben de baas over Mikkey!' zegt Maud bazig, maar op een grappige toon.
'En ik over mijn cutie, Bailey!' zeg ik.

Ik zorg ervoor dat ik de teugel goed vast heb, mijn hoofd omhoog, en dan spoor ik mijn pony met liefde aan. Ik kan het nog niet beseffen, maar we zijn er net, en mijn droom is gewoon uitgekomen!
'Maud, het is gewoon gelukt!' Ik kan mijn geluk niet meer inhouden, 'We rijden nu paard!' Juich ik.

'Nikki, je bent te geweldig!' Zegt mijn lieve zus.
Ik kijk naar Michelle en ik hervat me snel. Ik zit op een pony, en die moet ik beheersen.

'Heel goed, Nikki, ga jij nu maar vast op de baan, dan kan Maud achter jou. Bailey is wat sneller, en wil graag inhalen.' zegt Michelle op een lieve toon.

'Oke!' Zucht, het is echt zo leuk! Oke, focus, ik moet dus nu naar links. Oh top, Bailey is zo'n schatje! Ze werkt echt prima mee!

Ik kijk naar Maud, ze heeft een grote lach op haar gezicht. Volgensmij vindt ze het wel erg spannend, net als ik. Leuk-spannend.

'Oke heel goed', zegt Michelle als we al een tijdje aan het instappen zijn, 'Zullen we eens zonder handen proberen te stappen?'

Mijn buik maakt een sprongetje, dit is fantastisch! We bouwen het steeds meer op, misschien gaan we zo nog wel draven! Dat lijkt me echt te gek!

'Woow, dit is vet leuk!' Zegt Maud enthousiast. 'Je doet het ook heel goed, Mikkey geniet er ook van!' zegt Michelle.

'Woehoeee!' Ik vind dit zo leuk!

Na ongeveer zo'n 2 minuten te stappen met handen los, handen aan de teugel, zegt Michelle: 'Hey dames, super goed al, willen jullie een stapje verder?'

Omg, zo vet! 'Ja!' zegt Maud, voordat ik nog antwoord kan geven. 'Omg ja!' zeg ik er gauw achteraan.

'Oke, dan moeten jullie goed naar mij luisteren. Stop maar even met stappen. Jullie gaan dus nu draven, hiervoor moet je natuurlijk de handen aan de teugels hebben, en tijdens het draven staan en zitten. Probeer echt uit het zadel te komen en dus niet te hard neer te komen op je paard want..'

'Wat is er gebeurd?' Deze stem herken ik, dit is oma! 'Hoi oma, Michelle is aan het uitleggen hoe we moeten draven!' zeg ik.
'Gutteguttegut.. pas hoed op he? Ik dacht dat er wat ergs was gebeurd.' zegt oma terug. 'Nou, jullie zijn dus al aan het paardrijden, zozo, laat eens wat zien.' zegt opa op een grappige manier.

'Hallo', Michelle geeft opa en oma een hand 'ik ben Michelle, ik was net aan het uitleggen hoe je moet draven.' Opa en oma geven een hand terug en knikken.
'Nou wat leuk!' zeggen ze beide.

'Dus, niet te hard neerkomen op je paard want dat vindt je paard niet fijn. Het is lastig voor de eerste keer, maar zo erg is het ook niet hoor. Zo begon ik ook!' legt Michelle lachend uit.

'Oke, spoor maar aan, stap even, en op mijn teken mag je aansporen.'

'Oke!' zeggen Maud en ik.

Ik spoor aan, ik zit met mijn hoofd helemaal in de wolken! Ik wil dat deze dag nooit meer eindigt! Ik hoor Michelle zeggen dat we mogen draven, dus ik spoor aan. Bailey reageert niet, dus ik geef nog een por.
Ik voel dat Bailey versnelt, dus ik geef nog een tikje met mijn hakken, en ja, oeff!

Ik draaf! Ik kijk naar Maud, ondertussen draaft zij ook al. 'Lekker Maud!' zeg ik.
'Ja super goed meiden! Probeer niet te veel te ploffen dus hou je iets in.' zegt Michelle.

'Goed hoor, wauw!' hoor ik opa en oma mompelen. Dit is zo te gek! Ik vlieg!

Vanaf dit moment gaat het allemaal te snel. Ik zit met mijn hoofd in de wolken, heb mijn handen niet goed bij de teugels, ik hoor Michelle roepen: 'Nikki, let op!', opa en oma hoor ik 'Oehhhh Nikki focus!' roepen.. en dan... ik word weer wakker, helemaal wakker, waar ben ik? Ik zit helemaal scheef, maar nog wel op Bailey! Snel schakelen! Oke, zucht, pak de teugels beet, en ik hervat de draf. Pfoehh, dat ging maar net goed!!

'Nikki, dombo, gaat ie?' vraagt Maud.
'Omg ja, ik zat ergens anders met mijn hoofd, namelijk in de wolken!'

'Nikki, opletten he? Het ging net goed, gaat het?' vraagt Michelle bezorgd.
'Ja, het gaat.. hoor..' zeg ik terwijl ik ff moet bijkomen.

Nou pfoeh, ik ben weer bij. Bailey had het niet eens zo erg door, ik bedoel, ze ging niet anders doen ofzo. En een beetje ervaring heb ik ook wel met paarden hoor.

'Dames, komen jullie straks naar het huisje?' vraagt oma. 'We maken dit wel eerst even af, meiden.' zegt onze trainster.

Als opa en oma weer weg zijn zegt Michelle: 'Hey meiden, zullen we nog een stukje draven?'.
'Jaa!' roepen we allebei super blij.

Het gaat redelijk goed, het aansporen vanuit stap. Bailey zet gauw door en dan draven we al. Eerlijk gezegd vind ik mij wel een stukje beter dan Maud, ondanks wat er net is gebeurd. Ik heb ook een verzorgpony gehad, samen met Maud. Het valt me eigenlijk nu pas op dat we heel veel samen zijn en dingen samen doen. Maar dat vind ik geen enkel probleem, hoor! Ik vind het juist hartstikke gezellig, vooral dat we nu gaan logeren!

'Heel goed Maud!' zegt Michelle enthousiast, 'Je rijdt heel netjes!'
'Dan-kje, haha.' stottert ze, door het staan zitten op Mikkey.

Ik wil echt graag op paardrijden. Misschien mag het nu wel van papa en mama. O nee! Als opa en oma vertellen dat wij hier 2 nachten geweest zijn...

'Mooi Nikki, heel goed!' Eindelijk, ik krijg een complimentje, daar word ik echt blij van!

'Oke meiden, rem rustig af totdat je stapt, dit mag je even een paar rondjes doen. Hierna gaan we de paarden afzadelen en even afspoelen. Oke?' zegt Michelle op een lieve toon. We reageren beide met 'Ja!'.

Ik vond het rijden echt geweldig, nu zijn we dus aan het uitstappen. Ik met Bailey en Maud met Mikkey. Zelfs dit vind ik super tof!

Na een paar rondjes stappen zegt Michelle dat we naar het midden moeten komen en daar af mogen stappen.

'Oke dames, als jullie aan de linkerkant zijn opgestapt, mogen jullie aan dezelfde kant er weer af. Dan houd je je pony vast met je rechterhand aan de teugel bij de hals en lopen jullie achter elkaar, achter mij aan naar de stallen en wasplaats. Begrepen?'

Ik doe wat ze zegt. Ik stap af, hooo, het zadel schrijft een beetje mee naar de linkerkant. Als ik af ben gestapt schuif ik het zadel weer recht, en pak ik Bailey aan haar halstertouw vast. Ik kijk naar Maud, ze staat ook bijna klaar. Ja, oke.
'Dan mogen jullie achter mij aan lopen. Nikki mag weer voor, jullie weten waarom.'

Ik loop achter Michelle aan. Ik zit de denken over welke pony eerst mag. Ik denk Bailey want zij is dus sneller. Ik weet niet wat voor verband dat heeft met het poetsen, maar alsnog.

'Oke, welke pony zullen we eerst doen? Zeg het maar!'
'Kies jij maar Nikki.'
Ehm.. ja dan kies ik toch voor Mikkey, anders lijkt het alsof ik alleen maar voor mijzelf ga, en dat wil ik niet.
'Mikkey'.
'Oke dan doen we eerst Mikkey. Geef Bailey maar aan mij, Nikki. Dan zet ik haar even in haar stal.'

Ik loop naar Maud met Mikkey toe. Wat staan ze daar schattig samen. Ik probeer Mikkey te aaien maar ze laat het niet toe.
Ik steek nog een keer voorzichtig mijn hand naar voren, en dan gebeurt het..
...

Wat was dit dom van me..
...

Horse ProblemWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu