Jam ditangan 3 minit sebelum jam 5:00pm, Thea mengemas mejanya. Dia tidak akan menunggu walau seminitpun untuk berjumpa dengan Sir Angelo. Orang tua itu buat dia paranoid, berdebar sepanjang masa dan tidak tahu berbuat apa-apa bila orang itu mampu membaca segala tindakan kita.
Thea menyampirkan blazer di tangan kiri dan melangkah ke depan lif tepat jam 5:00. Menunggu lif terbuka sambil bercekek pinggang, dia pulang lebih awal dari Ericka kali ini. Biarlah cousinnya yang uruskan tu beliou Angelo. Haha... Sekurang-kurangnya Ericka akan dilamar juga oleh tu beliou.
Ting...
Pintu lif terbuka, Thea terkaku didepan lif. Lelaki yang secara tidak sengaja membantunya di lobby hotel hari itu berdiri dihadapannya, hem dalam lif ba. Thea melangkah masuk ke lif tanpa bersuara sama seperti lelaki itu juga. Diam...
Ting...
Ground-floor, pintu lif terbuka dan Thea keluar tanpa peduli tu kusai tagap tadi. Dia buka langkah laju ke keretanya. Cis... rasa paranoid itu datang lagi. Thea unlock kereta masuk dan lock. Dia tarik nafas macam ada seseorang memerhatikannya. Thea start engine, meletakkan blazer di tempat duduk penumpang dan handbagnya juga disitu. Dia bercadang untuk balik terus rumah sambil mendoakan Ericka jatuh cinta dengan Sir Angelo.
Thea tarik nafas, tangannya sebelah pegang gear kasi masuk "R" mau undur sebelum...
"knock... knock..."
Thea terkejut, dia tolak balik ke gear "N", tarik handbrake. Tingu siapa yang terlampau berani ketuk tu cermin tepinya.
Sana si Hanson sengih-sengih tinguk dia sambil bagi isyarat kasi rendah tu cermin tingkap kereta. Thea jeling si Henson the security man sambil dia turunkan cermin tingkap keretanya.
Hanson : Cik Thea, Mr Angelo tunggu Cik Thea di keretanya.
Thea memejam sebentar matanya. Dia melotot kearah Hanson dan Hanson menunjuk ke arah sebuah Mercedes Benz warna gelap. Ada tangan melambai ke arahnya... Argh... si beliou itu lagi bilang hati Thea.
Thea majukan kembali keretanya, mencapai handbag dan blazernya. Keluar dan tidak lupa lock keretanya didepan Hanson yang tersengih sambil mengangkat tangan dan tunjuk ibu jari ke atas kepada Thea.
Thea berjalan kearah Mercedes-Benz yang menunggu tidak jauh dari keretanya. Dia tidak langsung tunjukkan wajah gembira sebaliknya wajah cemburut dengan harapan si tua Angelo itu meluat dengannya.
Dekat tu kereta, pintu sebelah penumpang dibuka. Thea masuk sambil tinguk luar malas mau tengok Sir Angelo yang emm... Thea pasang cepat-cepat tu seatbelt takut tu boliou tiba-tiba ada alasan mau sentuhnya kono mau pasang seatbelt. Mata kasi maintain tinguk luar sebelah kiri.
Sir Angelo : My dad send regards to you.
Thea sedikit terkejut, pelan-pelan dia kasi pusing kepalanya pigi sebelah kanan. Tu kusai tengoknya sekilas sambil meneruskan pemanduannya menuju... Thea sendiripun tidak tahu mana ni kusai mau bawanya.
Kusai yang sama yang dia jumpa di lobby hotel hari itu. Sombong, masih sama sombongnya sampai sekarang. Tetapi dia ada satu aura yang buat Thea seperti mengingat seseorang. Suara itu seperti pernah didengarnya sebelum ini.
Sama macam di lif diorang saling berdiam diri. Thea semakin kecut, ada bayangan yang dia sudah lama lupakan tapi pandai pula limpas-limpas di mindanya. Thea mengigit bibir bawahnya, sakit tapi bayangan itu macam bikin hatinya sakit.
Tu kusai berhenti ngam-ngam di simpang traffic light. Tunggu lampu bertukar sebelum meneruskan pemanduan. Thea pula rasa kepalanya semakin digendang-gendang. Bayangan itu semakin jelas, sebuah rentetan peristiwa yang dipaksa olehnya untuk ditimbus dalam kenangan yang tidak diinginkan. Bayangan yang tidak runtun, lompat-lompat dan gantung.
YOU ARE READING
Sleep With The Enemy
Ficción GeneralLima tahun yang lalu, di suatu pagi yang indah menjadi medan pertengkaran di antara Thea Conrad dan Angelo Damien JR setelah menyedari pasangan tidur semalam mereka bukanlah pasangan yang diinginkan. Saling berjanji untuk melupakan, mengakhiri dan s...