Aku termenung ke luar tingkap.
"Apalah nasib dikatakan gila," mulutku bergetar meniup udara.
"Amboi, dah sihat nampak!"
"Aduh!" belakangku digosok dek tamparan mengejut.
"Aku memang sihat..." ujarku menenung ke luar tingkap.Ada sekumpulan manusia yang sakit sedang bermain.
"Jangan nak mengarut, kalau tak gila kau tak duduk dekat sini dengan aku!" terbahak-bahak pesakit mental yang aku baru kenal tiga hari lepas itu.
Tiba-tiba aku terdetik akan sesuatu.
"Aku tengok kau macam sihat, betul kau sakit? Atau kau sama dengan aku?"
Dia memandang aku sejenak.
"Ya, aku sakit," bahuku ditepuknya, punggungnya hinggap bersebelahanku.
"Rasa-rasalah," dia seolah-olah tidak pasti."Eh?
Kau yakin ke ni?Ke kau sakit dalam?
Aku rasa kau dah tersalah hospital ni, baik kau tukar hospital biasa."Mendengar pendapatku itu, dia hanya ketawa, "Macam mana dengan kau? Akupun tengok kau macam waras, kenapa datang sini?"
Aku mula mendengus, "Desakan keluarga. Mereka ingat aku gila, nak aku sembuh dekat sini."
"Eh, macam mana boleh jadi tu?"
Aku terdiam sesaat.
"Aku kata akan ada makhluk yang nak serang Malaysia," aku memandang lantai, "Macam raksasa gitu," dan menunggunya ketawa.
"Hahahaha!!!
Raksasa?! Bila nak datang tu?!" dia menepuk pahanya sambil mengesat air mata gelinya.Aku mencebik lalu mengeluh, "Kau nak tahu bila?" mataku dilirik ke arah jam dinding digital ruangan ini," Malam ni."
Sekali lagi dia terbahak.
Bahuku ditepuknya, "Mari bersedia," dia bangun dari sisiku, "nanti nak lawan raksasa," dia lantas beredar dengan gelakannya yang kuat.
Ya, aku akan cuba untuk bersedia.
____________________________________
"WOARGH!!!"
Manusia mula bertempik,menangis dan bertebaran, tidak mempedulikan sesiapa kecuali diri sendiri.
Segala bentuk bangunan hancur berkecai.Suasana haru biru.
Aku terlopong dengan apa yang aku saksikan.
Terkejut.
Ia berlaku terlalu cepat.
Segalanya telah binasa.
Raksasa yang aku jangka muncul betul-betul muncul.
Ia sedang mengamuk, menghancurkan segalanya!Aku memecut larianku, meninggalkan rumah sakit mental yang sudah separuh ranap itu.
"Makmal, aku kena pergi makmal!
Minta-minta belum hancur!"Aku akhirnya sampai.
Peluhku dikesat, senyuman harapan dilebar.
Makmal aku masih baik!Mataku masih dapat melihat makhluk itu dengan jelas.
Ia gergasi.
Makhluk purba.
Persis dengan manusia, tetapi lain.
Ia mengaum tanpa henti, melibas-libas lengan gergasinya dan menghasilkan rekahan dahsyat pada tanah.Tangannya mencapai seorang manusia.
Mataku terbelalak.
Kepala dibaham, badan ditarik.
Darah tersembur.
Aku memejam mata dan terus menerus berlari meluru ke makmalku.
Tiba di pintu masuk, mataku terus ligat mencari.
"Itu dia!"
Bumi bergegar, atap makmalku dicabut?!
Aku terlopong, melihat tangan gergasi yang sedang meramas hancur atapku.
"Ergh, tak ada masa lah!" tanganku mencapai senjata ciptaanku.
"Kau hanya makhluk purba," aku mula melaras sasaran.
Dan...
"Apa?" sasaranku batalkan, "apa benda tu?" aku kembali melihat ke larasanku.
Ada manusia.
Dia mengangkat tangannya.
Dan...Mata kananku terbuka luas.
"Dia tumbuknya?!"
Makhluk itu hancur berkecai.
"Dengan sekali tumbuk?!"
Aku terus meninggalkan mesinku, berlari menuju ke arah manusia itu.
"Kamu!" aku termengah-mengah sampai kepadanya.
Dia menoleh.
Mataku terbuntang.
"Kau..."
"Oh, apa khabar.
Tahu tak, orang tak percaya dengan ni dan kata aku sakit," ujarnya sambil menunjukkan penumbuknya lalu tergelak besar."Kau...kau tak gila la wei!!!"
YOU ARE READING
Fiesta April (Wattpad Malaysia)
Short StorySesuatu yang mengembangkan otak sendiri...dan mungkin menyedarkan diri yang tak sedar diri...??? FIESTA APRIL!! Untuk buat ni... Penghargaan kepada Wattpad Malaysia ? Yang benar, Sang Hiatus