Bab 6

984 61 3
                                    

Ada seorang tetamu datang ke villa itu pada hari itu. Ianya seorang perempuan yang nampaknya sangat Muslimah dan wajahnya juga sangat berseri. Memang macam Heliza Helmi orangnya. Nampak kan kemuslimahan dia tu?

Disebabkan aku sangat penuh dengan semangat ingin tahu, aku pun pergi bertanya kepadanya siapakah dia (cakap jelah kau gatal, Fikri).

"Assalamualaikum, siapa awak ni ya?"

"Oh, nama saya Miss Zara. Saya guru Bahasa Inggeris yang diupah oleh Tuan Razin dan Puan Lana. Mereka ada tak?"

"Ada. Kejap saya panggilkan."

Aku terus naik ke bilik Tuan Razin dan Puan Lana untuk memanggil salah seorang daripada mereka. Dan ketika aku naik itu, Puan Lana dan Tuan Razin sedang berbincang antara mereka.

"Puan, Miss Zara dah sampai."

"Great! Come here. She's coming for you, actually."

"Hah?! Kenapa saya?"

"You will know."

Aku turun membuntuti Puan Lana. Aku sendiri hairan kenapa beriya sangat aku ni kena ada cikgu bagai pulak ni. Aku bukannya kerja dengan mat saleh pun.

"Puan Lana, saya kena belajar Bahasa Inggeris ke?"

"Look, my husband tu sekolah kat London dulu so dia akan banyak cakap in English which I think will be really hard for you. Now, Miss Zara will help you with basic communication. I guess, okaylah kan."

"Oh, ya ke. Habis tu, saya tengok okey je Tuan cakap Melayu."

"So, tak nak improve diri tu ke? Tak nak be a better person?"

Sial! Pandai sial dia ni main ayat. Memang sengaja nak bagi aku rasa bersalah ke macam mana dengan keadaan aku sekarang?

"Baik, puan."

"Good."

Kami berjumpa dengan Miss Zara di bawah. Perempuan berhijab labuh itu masih lagi berada di situ dengan senyuman yang tidak lekang.

"Zara, this is Razin's assistant. Razin, inilah Miss Zara. She is Razin's cousin yang jugak graduate from overseas. Dia akan ajar awak basic English so senanglah nak berbual dengan Razin in English soon."

Miss Zara hanya tersenyum kepadaku. Kejap, dia bukan Heliza Helmi, dia Mira Filzah. Sumpah sama cantik!

"Hi, Fikri. My name is Zarahani Zarkawi and just call me Miss Zara as what been told by Lana herself."

"Hai, saya Fikri."

"So, Zara, I leave you two first. Well, Razin breakdown kat atas so I have to check on him kejap."

"Breakdown lagi. I thought dia still keep with the psychiatrist tu?"

"Knowing Razin. He fired the psychiatrist. Entahlah, sis. Aku pun tak tahu macam mana nak hadap dengan si Razin tu."

"Find some helplah, Lana. Mana boleh lama sangat breakdown macam tu. Plus, it's not everyday kau ada dengan dia. Susah kut nak tolong."

"Not that I wasn't trying, Zara. Sebab tulah aku nak kau tolong Fikri ni. At least, he can replace me when I'm not here."

"Bear in your mind that Razin is your husband, Lana. It's him the one you should always prioritize."

"Now you sound like Puan Sri Anna Nicole." Aku tak tahu apa yang Puan Lana katakan tapi aku rasa ianya mengenai ibu Tuan Razin. Benci betul dia dengan ibu mertuanya itu.

"I try my best, Lana. So hari ni kau ada keluar ke?"

"No. so, kau bolehlah ajar dia ni. Aku tengokkan Razin je."

LavenderWhere stories live. Discover now