Gloomy Sunday

8 0 1
                                    

Existuje legenda o staré maďarské skladbě, kterou složil Rezso Seress. Říká se, že mnoho lidí, kteří si tuto skladbu poslechli spáchali sebevraždu. Často se nazývá "maďarská sebevražda".


Rezso Seress se narodil v roce 1933 v Maďarsku. Byl skladatelem, který nikdy nenapsal hitovou píseň. 

Když se s ním jeho přítelkyně rozešla, byl tak deprimovaný, že napsal píseň která ho konečně proslavila. 
Ze začátku žádný hudební vydavatel nechtěl mít s písní nic společného, protože se jím zdála moc depresivní. Nakonec byla zveřejněná a stala se obrovským úspěchem.

Seress s potěšením, že konečně napsal hit kontaktoval bývalou přítelkyni a chtěl, aby se k němu vrátila. Ona si s potěšením, že ho inspirovala píseň poslechla a následující den se zabila pomocí jedu a zanechala dopis s pouhými dvěma slovy "Zatracená neděle".

Jak plynul čas, Ponurá neděla byla spojována se sebevraždami v Maďarsku. Celkově zemřelo sedmnáct lidí. Dva se natočili když poslouchali melodii a několik dalších se utopilo.

Lidé ji začali nazývat Sebevražedná píseň a vznikali fámy, že je prokletá. Maďarské úřady píseň zakázali, to však nezastavilo vlnu sebevražd.


V Berlíně se mladý obchodník oběsil a pod jeho nohama se našla kopie Ponuré neděle.  V New Yorku spáchala sebevraždu mladá sekretářka se žádostí ať na jejím pohřbu hraje Ponurá neděle. V Budapešti se muž zabil a nechal poznámku obsahující texty písní. V Londýně žena zkonzumovala nadměrnou dávku pilulek, když poslouchala skladbu znovu a znovu. 


V Americe se rozhodli píseň vydat v angličtině a nasledovaly další a další sebevraždy.

Jeden muž v nočním klubu požádal kapelu, aby hrála "Sebevražednou píseň" a pak vytáhla zbraň a vystřelila si mozek. 82letý muž si položil na svůj gramofon Ponurou neděli a pak skočil ze sedmého patra.

Na počátku čtyřicátých let byla píseň zakázaná v Anglii, protože byla považována za "příliš rozrušující" pro veřejnost. Zákaz byl zrušen v roce 2002.

Samotný skladatel prokletí neunikl. Řekl: "Stojím uprostřed tohoto smrtícího úspěchu jako obviněný muž. Tato sláva mě bolí. Vykřikl jsem všechna zklamání mého srdce do této písně a zdá se, že jiní v ni našli vlastní bolest." V roce 1968 spáchal sebevraždu skokem z okna.

V průběhu let byla skladba zaznamenána řadou umělců. 


Pokud se rozhodnete píseň poslechnout, buďte velmi opatrní.

(Píseň je v komentáři)





Ze zvědavosti jsem se rozhodla si píseň poslechnout. Našla jsem pár lidí, kteří si píseň poslechli taky a některým se to líbilo. Za mě necítím žádné pocity toho, že bych se chtěla zabít. Píseň se mi nelíbí, jak popsal jeden člověk působí na něj jako když jezdíte nehty po tabuli, stejně tak působí i na mě.

"Poslouchal jsem to a znělo to hezky"

"Je to opravdu hezké....nevím proč..."

"Po poslechu té písničky se cítím divně"
"Nevím co mi to udělalo, ale.... cítím se zvláštně.... cítím jako bych ztratil kontrolu nad svým tělem....myslím, že umřu...."


"Slyšela jsem píseň.... bylo to trochu divné, ale cítím depresi"
"Tu píseň miluju. Hlas je krásný a melodie je chytlavá"
"Ta píseň je depresivní, ale nikdy se nezabiju"



Stories CZKde žijí příběhy. Začni objevovat