BAB 5 - Kisah Silam Yang Dirindui

2K 159 21
                                    

Apakah kau,
tak mampu tuk menentukan,
keikhlasan hatiku,
padamu,
bertapa ku mencuba,
mendapatkan secebis,
kasihmu..

🍁🍁🍁

Di sebuah istana yang tersergam indah. Kerajaan yang diperintahkan oleh Hao dan Isabelle. Semuanya seakan tiada apa yang berlaku.

Kelihatan seorang kanak-kanak sedang bermain-main di gigi kolam dengan gelak tawa. Apabila air itu memercik terkena  dirinya.

Si abang yang tidak lelah melayan kerenah si adik. Si abang yang terlalu menyayangi adiknya. Si abang yang sanggup buat apa saja demi adiknya.

"Kaizo?" panggil Hao si ayah.

Kaizo mendongak lalu naik ke atas darat. Baju yang basah dibiarkan dahulu.

"Abang, dukung hehe.." manja suara si kecil yang meminta.

Kaizo gelak kecil lalu mendukung adiknya. Langkah di atur ke tempat si ayah.

"Kenapa ayah?" soal Kaizo.

Hao senyum lalubdiusap lembut rambut si anak lelaki yang pertama.

"Pang nanak tugak!" protes si adik. Cemburu.

Meletus ketawa keduanya.

"Tak boleh werk!" sengaja Kaizo mengusik si adik.

Fang pout.

"Abang Paizo tahat! Pang tak nak tawan engan abang Paizo agi humph!" petah si kanak-kanak berusia tiga tahun ni berkata.

Kaizo senyum kecil apabila melihat gelagat si adik. Comel sangat!.

Wajah si adik dipalingkan.

"Alah, adik abang merajuk ke? ok nanti abang belanja patung landak nak?" soal Kaizo memujuk sekaligus.

Fang bersorak girang. Pantas sahaja kepala dianggukkan.

"Nak nak! hehehe.." teruja sungguh dapat permainan baru.

Hao senyum sewaktu melihat keakraban antara Fang dan Kaizo.

'Ayah harap kamu berdua akan terus kekal begini selepas ketiadaan ayah dan ibu kelak'. Desis Hao.

🍁🍁🍁

"Abang tahat! abang tahat!" jerit Fang geram.

Masakkan tidak. Mainan barunya dibuat lambung-lambung oleh Kaizo. Sudahlah dia keding mahu mengambilnya.

"Apa yang bising-bising ni Fang, Kaizo?" soal si ibu.

Fang pantas berlari ke arah ibunya.

"Abang Paizo ambik atung andak Pang!" si kecil mengadu. Comel je!.

Kaizo gelak kecil lalu mendekati adiknya. Issabelle gelak apabila si bongsu itu mengadu.

"Ok ok nah" bagi Kaizo.

"Ima taseh!" lantas diambil dan  dipeluk.

"Tayang abang engan ibu!" katanya girang.

Kaizo senyum.

'Abang pun sayang adik. Abang janji akan lindungi adik kelak.' Desis Kaizo. Rambut adiknya diusap lembut.

Issebelle senyum kecil melihat kemesraan mereka berdua.

"Janji dengan ibu, Kai akan jaga dia walau apa pun yang terjadi. Jangan salahkan dia walau apa pun jadi. Boleh?" soal Issablle.

Kaizo mengangguk perlahan.

"Kai.. Janji ibu"

🍁🍁🍁

Kaizo mencium lembut patung landak hadiah yang diberi olehnya kepada Fang.

Hiks.. Hiks..

"Maafkan Kaizo ibu.. Kaizo tak dapat tunaikan janji tu" ucapnya sendiriam bersama air mata yang deras.

Hiks.. Hiks..

"Kenapa aku mesti ingat balik kisah tu! kenapa?!" jeritnya geram.

Kedua tangannya dikepal geram. Sungguh dia benci akan kisah itu. Kisah silam yang cuba dilupai.

Hiks.. Hiks..

"Aku.. Rindu kisah tu. Kisah silam.. Yang amat aku rindu.."

TBC..

Selamat pagi,
mohon abaikan segala typo,
vote jika best and komen bila perlu.

So macam mana bab 5 ok? ehee.. Maaf andai hambar. Nanti Rai cuba lagi. Spam comment&keep voting!.




























































































































































[C] BOOK 1 : DIA ABANGKU [KaiFang]✅Where stories live. Discover now