" Kenapa anak ku?" Dang Hanum duduk disisi Laila.
"Bunda, Aria tidak lagi bercakap dengan Laila bunda. Sudah lama bunda. Bermacam cara Laila lakukan, Aria tetap tidak mahu bercakap. "
"Bunda, juga perasaan yang Putera tidak seceria dahulu. APA yang terjadi? Ada apa apa bunda tidak ketahui?"
"Laila, takut bunda mahu beritahu Bunda. Laila takut bunda APA apa Aria. Laila takut Aria dia penjara Bunda. Laila Tak sanggup kehilangan Aria bunda. Itu Satu nya penyeri hidup Laila Bunda."
" APA yang Putera lakukan? . Aria jugA cucu KU hanya seorang. Bunda amat sayang pada Aria. Kabar kan pada Bunda apa yang dilakukan oleh Aria?"
"Laila takut bunda"
"Cakap. Bunda tidak suka yang menipu"
"Bunda, Aria marahkan Laila sebab Laila halang Aria bercinta dengan manusia"
"APA cucu KU bercinta dengan manusia? Bagai Mana ini bisa terjadi? Aria mempunyai Lima pengawal. Yang lapor pada Bunda setiap Hari. Bagaimana in bisa terjadi?"
"Bunda maafkan Laila, Laila gagal kawal Aria. Tetapi bunda, manusia itu telah pulang Dan tiada lagi di Gunung Ledang bunda"
"Gunung Ledang? Bagaimana Aria bisa turun ke Gunung Ledang?"
"Panggil kan semua pengawal. Bunda mahu berjumpa Aria."
"Melur, panggil kan semua dayang Dan anak gadis di Alam Kayangan ini. KU mahu Putera Aria memilih seorang gadis menjadi teman hidup. KU mahu majlis pernikahan berlangsung pada esok Hari."
"Aswad, Cari semua pengawal Aria. KU mahu berjumpa sekarang!"
Menangis Laila, Dang Hanum terus ghaib.
Tidak Akan KU benarkan cucu KU berkahwin dengan manusia. Cukup lah hidup ku diseksa, anak ku, terbiar sekian lama. Seorang wanita yang ku panggil ibu di dunia sanggup tinggal kan diri KU seorang diri. Sehingga KU temu dengan suami ku, ayah kepada Laila, terima kasih abang kerana Selamat kan Hanum. Selama ini KU simpan derita dihati berkurun lamanya! kebahagian di dunia hanya sementara. Dendam ku pada wanita bernama Ibu masih terpahat! manusia yang KU cintai, di beri kepada anak nya. Hanya kerana harta. Cinta KU ditolak, aku diperlaku seperti binatang, aku dikurung. Tergaman ibu. Akhirnya anak yang disayangi mati bersama suaminya.. KU gembira melihat derita mu Ibu. Walau jasab ku dikurung bertahun lamanya oleh bunda KU sendiri. Tidak Akan KU lupa drimu Ibu. Tidak sekali Akan ku terima manusia lagi. Anak KU derita, diri KU derita. Tidak mungkin cucu KU akan derita jugA.
"Putera, Nenda mu sudah mengetahui"
"KU tahu. Bunda KU yang kabar sama Nenda. Biar lah APA yang bakal Akan terjadi."
"Sekarang seluruh anak gadis, berkumpul dihadapan Istana, dayang dayang jugA. Nenda mahu Putera memilih calon isteri"
"Tidak mungkin. Biar ku berjumpa Nenda"
Aria berjalan kearah Istana lihat ramai rakyat jelata dihadapan Istana. Semua memakai pakaian cantik.
"Nenda sangat murkah dengan mu"
"Nenda arahkan semua rakyat jelata, pulang. KU tidak mahu kahwini sesiapa pun. Cinta KU hanya pada Maya Sari."
"Aria, banyak gadis yang menawan tolong terima"
"Tidak Bunda, KU tidak Akan ikut kemahuan Nenda. KU sanggup dipenjara. KU tidak menyintai mereka Nenda. KU suka pada perasaan ku sekarang terhadap Maya Sari. Walau Maya tiada bersama KU, kenangan sentiasa bersama KU. Nenda Tak perlu murka pada ku. KU tahu apa hukuman KU. KU Alan dipenjara. KU terima Nenda. Pengawal bawa KU sekarang ke penjara. Tiada APA lagi yang hendak dibicara. "
YOU ARE READING
Putera Aria & Maya Sari
FantasySambung dari carita Puteri Laila & Ah Long . Jangan kecam kalau Tak suka. Hanya rekaan semata mata. More to Fantasy ?? MAGIC???