في المشفي كان زين يجلس بجانب حياه و كان يطعمها فقالت حياه برجاء و هى تمسك الشوكه منه : كفايه يا زين..هنفجر
زين بضحك : هو انتي اكلتي كده ..
حياه بغيظ و تسحب الشوكه: اه ...بطنى اتملت فاكهه و خضار..
زين برجاء و هو يمسك الشوكه مره اخرى: طب خدي دي علشان خاطري...
يقاطعهم دخول شهد و سيف
سيف بدهشه: احم احم ..
زين بغيظ و هو ينظر اليه : احم اية و بتاع ايه هو مش في باب يعني هو انت في المكتب و هنا مبتخبطش ..
سيف بضحك و هو ينظر له بخبث: مزاجي .
شهد بخبث و هى تنظر إليهم : وااو دا انا شايفه ان حالة حياه اتحسنت خالص يا جماعه ..
سيف و يرفع يده بطريقه مضحكه : البركه في زين ..
حياه بابتسامه صفراء : متحولش تستظرف علشان انت و هي دمكوا يلطش ..
شهد بتمثيل : باه كده يا حياه يا خساره العيش و المالح الى اكلناه مع بعض ..
نظر سيف لشهد و قال بتمثيل البكاء : عايزه اقولك ان تقريبا كده ان انتو لسه عارفين بعض من أسبوعين بس..
شهد بانتباه و هى تنظر له: بجد..
سيف بضحك : اه ..
شهد بضحك: احم..متخدش فى بالك انت بس..
زين بغيظ و هو ينهض: طب يلا باه يا سيف علشان ورانا شغل فى المستشفى لسه مخلصش .
سيف و هو يكتم ضحكاته : يلا يا زين بيه..
بعد خروج سيف و زين من الغرفه ذهبت شهد الي الكرسي بجانب فراش حياه و غمزت لها
حياه بغباء و تساول: ايه في ايه .
شهد بغيظ: انا برضوا ألى في ايه ..
حياه بتوتر : احم ..احم يعني تقصدي زين عادي
يعني..
شهد بضحك شريره : علي مين يا ماما يعني انتي عايزه تقنعيني مثلا ان زين بات معاكي في المستشفي امبارح عادي و ان هو كان قلقان عليكي عادي و ان انتي بتعملي بحنيه عادي و ان انا ادخل الاقيه بياكلك و مهتم بيكي عادي ...
حياه بتوتر و هى تفرك يديها : اه يعني عادي .. مادام in public و no feelings ف so what..(هو ده ايفيه كان فى فيلم بس هترجمه بالغتنا مش العربيه طبعا...مادام قدام الناس و مفيش مشاعر يبقى اي المشكله )
شهد وهى تعدل جلستها و تقول بخبث: طب برحتك اقعدى انكري كده لحد ما ملك تيجي و انا احكلها الى انا و سيف شفناه + امبارح و هي باه تزن عليكي و انتي عرفه انها هتشلوحك و سعتها هتنطقي ..
حياه بغيظ و تكور يديها: خلاص خلاص هحكي بس لما ملك تيجي علشان احكي مرة وحده عشان عارفه لسان حضرتك ..
شهد بتصقيف : ايوه كده جيبي ورا..
...........
في غرفه مدير فى المشفى المشفي كان زبن و سيف يتحدثوا معه فقال زين بهدوء : تمام كده احنا اتفقنا و لما مازن يجي هنكمل ..
المدير بابتسامه : تمام يا زين بيه و اكيد سيف بيه معندهوش مشكله صح..
سيف بانتباه : اه طبعا ...
بعد خروجهم من غرفه المدير نظر سيف بخبث الى زين و لف ذراعيه حوله و قال بهدوء: الا قولي يا زين ايه حكايتك انت و حياه ..
زين بتساول و عدم فهم و هو ينظر الى ذراعه الذى حاوطه: حكايه ايه ..؟
سيف بغيظ و هو يضربه على كتفه بمرح:زين جيب وارا احسنلك يا ابو عيون زرقا يا هيلو انت...
زين بغيظ و هو يزيح يده:زرقا و هليوا...و يخلق ما لا تعلمون.. لما مازن يجي نحكى مره واحده عشان عارف انك مش هتسكت و بعدين ايدك متطولش احسن لك..
سيف بضحك و هو ينظر امامه: ماشي اما نشوف ..
......
وصل يوسف ملك و ثريه إلى المشفي و في نفس اللحظه وصل كل من مازن و ياسمين و مريم ..دلف يوسف خارج السيارة و بعده ملك و ثريه..
ملك بغيظ و هى تضربه : ماشي يا يوسف .
في تلك اللحظه سمع مازن صوت ملك دلف خارج السياره مسرعا و بعده ياسمين و هى تحمل مريم ..
مريم بصوت عالى و هى تشير ناحيتهم : ملوكه اهي .
مازن بغيرة و هو ينظر لملك : اه ملوكه اهي واقفه مع عمو يوسف ..
نظرت مريم لمازن بعيون متفحصه و قالت ببرأه : انت بتغير يا مزوني ..
مازن بصدمه و هو ينظر لمريم : نعم .؟
كان ينطر لياسمين و هو في قمة الغضب و كانت ياسمين تضحك بشده ...فقال
مازن بغيظ و هو يحمل مريم من ياسمين بغيظ : طب يلا يا مريم علشان تشوفي حياه ..
مريم بمرح و هى تحرك يدها بمرح: يلا يا ميزو..
ياسيمن بضحك و هى تمشي خلفهم : انكر بقى عايزاك تنكر..
......
عند ملك و يوسف و ثريه
توقف يوسف للحظه عن مضياقت ملك نظرت ملك للأتجاه الذي ينظر إليه يوسف فوجدت ياسمين و مريم و مازن قادمين نحوهم فقالت
ملك بخبث و هى تنظر الى يوسف : اه انا بقى كده عرفت انت مركز في ايه ..
ثريه بعدم فهم : يلا يا ولاد .
حول يوسف نظره الى ملك و امسك وجنتها و قرصها و قال بغيظ : القطه بتفهم ..مشالله نبيها..
عندما رأى مازن يوسف و يقرص وجنت ملك ضغط علي يدة و ترك مريم و ذهب إليهم عندما رأته ملك كاد أن ينفجر من الغيظ ذهبت راكضه الي داخل المشفي ...
فقال ماز بغيظ و هو ينظر الى يوسف : ازيك يا يوسيف ازيك يا طنط ثريه ..
ثريه بأبتسامه : تمام يا ابني .
يوسيف و هو ينظر إلي ياسمين الواقفه بجانب مريم : تمام ..
قاطعت مريم تبادل النظرات بين يوسيف و ياسمين قائله بغيظ : ايه يا يوثف و انتي يا ياثمين يلا باه مش وقته نظرات دلوقتي انا عايزه حياه .
ياسمين بتساول و خجل : احم طب تعالى تحبي تطلعي معانا يا طنط ثريه ..
ثريه بهدوء :لا روحوا انتو و انا هجيب قهوه و جيه..
يوسف بابتسامه: و انا كمان جي معاكم.. .
مازن بهدوء: و انا يلا بينا..
.......
في غرفه حياه دلفت ملك و هي تأخذ نفسها بسرعه و اردفت
ملك بخوف : اه مش قادره
حياه / شهد فى صوت واحد بقلق : مالك.
ملك و هى تبعتد من وراء الباب بخوف: مازن كان متعصب فا انا خفت لما يشوف وشي يزعق اكتر ..
شهد بتساول : وماله وشك حد رجع عليكي و لا اي ..
ملك بتذكر و غيظ و هى تنظر الى شهد : هيهيهيهي خفيفه الظل..لا طبعا..وقعت من علي السرير الصبح ..فعلمت..
انفجرت شهد و حياه من الضحك ..
كانت ملك تدير ظهرها الي الباب و فجأه فتح الباب و دلفت مريم و بعدها د مازن و يوسف و ياسمين .
دلفت مريم ركضه الى حياه في تلك اللحظه فتحت ملك اعيونها علي اخرها و قال
مازن بصوت يسمعه الجميع : ايه يا ملك شفتيني تحت و مسلمتيش و هنا مش عايزه تبوصيلي يعني .. هو انتي زعلانه مني ولا ايه .
نظرت ملك إلي حياه و شهد بقلق و إدارت ظهرها ليصبح وجها امام وجهه ... نظر مازن بصدمه و قال بخوف : ايه دا ايه الى فى وشك ده
ملك بتوتر و هى تضع يدها على وجنتها: ها. .
قاطعها يوسف قائلا بهدوء : عملت فيها مقلب الصبح فوقعت من علي السرير يعنى حياه كانت بتطلع تجرى ورايا ملك بتقع ...
مازن بخوف و غضب : إزي كده يعني أفرض كان حصلك حاجه لا أنت مش فاضيه تفكري غير بس في يوسف فين و جي منين و...
لاحظ يوسيف ان ملك سوف تبكي فقال لمازن بهدوء: مازن تعالى بره شويه ...
نظر الى ملك بغضب ثم دلف خارج الغرفه خرج و هو يزفر و قال بغضب : نعم..
يوسف بهدوء و هو ينظر الى مازن: اولا انا مش هسمحلك تزعق لملك كده تاني تمام و بعيدين ملك دي زي اختي و انا عارف و متأكد انك بتحبها بس مش هديك الحق تزعقلها مفهوم..
فرح مازن بشده لكلام يوسيف فقال
مازن باسف: والله مكنش قصدي ازعلها انا بس بخاف عليها دي اغلى حاجه عندي انا بحبها فعلا بس مش عارف اقولها ممكن تسعادني.
يوسف بابتسامه : انت بتسأل اكيد سبلي انا الموضوع دا..
......
في غرفه حياه كانت ملك تبكي فذهبت إليها ياسمين..و قالت بهدوء : ايه يا ملوكه متزعليش هو أكيد مكنش قصده يعني هو خاف عليكي بس..
ملك ببكاء و هى تعانق حياه : و يخاف ليه هو مين علشان يخاف عليا..
شهد بردح و دهشه: نعم يا عنيا احنا هنستهبل..
حياه بصوت منخغض : ده على اساس انك انتى مش بتستهبلى ..
شهد باحراج : اه احم..
مريم بصوت طفولي : ملوكه هو ليه مزوني بيغير عليكي..اتسعت
اعيون الفتيات من كلام الصغير ثم قالت حياه بضحك : الطفله فهمت..يا بهايم يا بهايم..
ملك بتساول و غيظ: مين يا حبيبتي الى علمك الكلمه دي..
مريم بمرح و هى تشير ناحيه ياسمين: ياسمين.
ملك نظرت لياسمين و هي غضبه و كانت تنظر ياسمين بخوف إلي الاعلي.. فقالت
ملك بغيظ و هى تلقى عليها وساده كانت بجانب شهد : استهبلي استهبلي.
انفجر البنات من الضحك ... ثم
شهد بخبث و هى تنظر الى حياه:كان نفسي تيجوا بدرى شويه تشوفوا المشهد الرومانسي الى كان هنا هيييح..
نظر لها الفتيات باستغراب و عدم فهم بينما ضربتها حياه فقالت
شهد بضحك:دخلت انا و الواد سيف لقينا زيزو بياكل حياه هييح
نظروا الفتيات بتساول الى حياه فقالت مريم بتساول و هى تنظر لهم بعدم فهم؛ مين زيزو ..
حياه بغيظ و هى تنزر لهم؛لما اخرج من هنا هقول كل حاجه ... زيزو ده الكلب بتاعى يا مريم
انفجر الفتيات من الضحك
شهد بضحك و هى تضع يدها على معدتها:مش قادره
ياسمين بضحك:باين زيزو طب و محدش قالوا بسم الله😂
دلفت ثريه الى الغرفه و توجهت ناحيه حياه التى ابتسمت عندما رأتها قالت
ثريه و هى تقبل رأس حياه بحنان :انتى كويسه ..
حياه بايتسامه و تربت على يدها:زى الفل بس خرجونى من هنا و نباااااااى ..
دلف زين و مازن و سيف و يوسف
يوسف بضحك:يويتى...انتى اتهبلتى يا حبيبتى
حياه بغيظ و هى تلقى عليه الوساده :بسيبابا
يوسف بخبث:بسيبابا..عايز اقولك الى بيعمل كده ...بيحصلو حاجات كده .. الدليل بصى ملك
نهضت ملك و ذهبت له ثم ضربته بغضب و قالت بغيظ:والله ما هسيبك...و على فكره يويو هتخدلى حقى..هه..
يوسف بضحك:انا مالى انتى الى وقعتى انا جبت الحلل من المطبخ و ضربتها فى بعض مفيش حد بيصحى افتكرت ان نومك تقيل ..
زين بهدوء:احنا كده تقدر نمشى و حياه معانا ظظ
حياه بمرح:يارييييت ..
زين بابتسامه:طب يلا اجهزوا
و بعد دقائق نزلوا جميعا الى الاسفل
مريم ببكاء و هى تعانق حياه؛انا عايزة اروح مع حيااااااه..
ياسمين بهدوء و تفكير:خلاص متعيطيش هاتها يا زين انا هخدها معايا و يوسف هيرجعنا..
زين بهدوء و تساول:تمام ماما ثريه جيه معانا
ثريه بهدوء:أيوة يا بنى ..
مازن بهدوء:طب يلا
حياه بابتسامه و هى تشير لهم :سلام
استقل كل منهم سيارته و ذهبوا
............
فى بيت يوسف كانت الفتيات يجلسوا و ينظروا بصدمه الى حياه
ياسمين بصدمه و هى تشير الى نفسها و الى حياه بدهشه :اخويا انا زين.. عرض عليكي.. انتى الجواز
شهد بصدمه و هى تنتظر اجابتها:و انتى رفضتيه
ملك بصدمه و هى تضرب شهد و ياسمين:حد يفوقنى.
حياه بضحك و هى تشير عليهم بأصبعها: انتو عاملين كده ليه
ياسمين مازالت على صدمتها؛انتى عارفه حاجه.. زين هيخليكي توافقى و رجلك فوق رقبتك ..
حياه بهدوء؛اولا زين انا مش عارفه مراته انفصلت عنه ليه ولا ايه الى حصلها و كمان عنده بنت ..يا جدعان فاهمين..ولا تور الله فى برسيمه..
شهد بتفكير:عندها حق ...يعنى البنت ممكن تكون بتحب حياه بس متتقبلهاش مرات اب
ياسمين بابتسامه و ثقه:هتتجوزوا....يلا انا لازم امشي هجيلك بكره انشالله نخرج ..
شهد و هى تنهض :خديني معاكى
ملك بضحك:يوسف هيوصلكوا....ها يا شهد انزلى انتى الاول ..هه
نظرت لها شهد بخبث و غمزت لها و قالت بضحك:تمام يا ملك هانم
بينما نظرت حياه و ياسمين باستغراب و خرجوا من الغرفه فنظر يوسف لهم و قال بهدوء:مريم نامت ..
ياسمين باستغراب و هى تنظر الى ساعتها:ده احنا العصر ..مش مهم يلا بينا
شهد بهدوء:انا هستناكوا فى العربيه
و سلمت عليهم و ذهبت حمل يوسف مريم و ذهب الى السياره و سلمت ياسمين عليهم و ذهبت و دلفت الى السياره خرجوا خارج البوابه فقالت
ملك بتمثيل:يالهوووى انتى ايه الى قومك من السرير ادخلى يلا عشان تخدى الدوا بالمره ..
و انفجرت حياه ضاحكه و دلفوا الى الداخل ليكملوا مرحهم..
...............
فى فيلا احمد عبد العزيز كان زين يجلس و معه مازن و سيف
و كانو ينظروا اليه بصدمه اتسعت أعين مازن و فتح سيف فمه بصدمه فقال
زين بضحك و هو ينظر لهم:انتو عاملين كده ليه ..
مازن بصدمه و مازالت عينيه متسعه ؛انت عرضت الجواز على حياه !!
سيف بضحك و هو يربت على ظهر مازن:و انا اقول الواد بقى رومانسي...هى قالت ايه
زين بهدوء و هو يريح ظهره الى الخلف:رفضت ...بتقول متعرفنيش كويس و غير كده يعنى خايفه مريم متتقبلهاش و كمان ماما ..و انى ملحقتش احبها..
مازن بهدوء و تفكير؛عندها حق انا لحد دالوقتى مش عارف اقول لملك...اه يوسف هيساعدنى ..
سيف بهدوء:كويس انا بقول نخرج بكره معاهم ..
زين بهدوء:فكره بس الشركه
مازن بابتسامه و تفكير:هروح أمضى و ابص على كام حاجه و خلاص
زين بهدوء:تمام
...........
اوصل يوسف شهد الى منزلها و دلفت فقالت
شهد بابتسامه و هى تركض ناحيه والدها :بااابى ازيك
والد شهد بابتسامه :كويس و انتى
شهد بتعب:زى الفل بس نفسي اناااام
والد شهد بضحك:انتى مش بتشبعى نوم اصلا
شهد بضحك و هى تقبل وجنته:اتحرق
والد شهد بقلق:قاسم جى بكره
شهد بابتسامه صفراء:بجد يجي بالسلامه ...انا طالعا اوضتى
و ذهبت و هى تزفر بضيق
............
فى السياره كان يوسف يختلس بعض النظرات من ياسمين و هى لاحظت نظراتها لكن اظهرت اللامبالاه..فقال
يوسف لكى يكسر حاجز الصمت:انتى بتدرسي؟
ياسمين بابتسامه:اه فى حقوق
يوسف بابتسامه: ربنا معاكى ...انتى مرتبطة..؟
خجلت ياسمين و قالت بابتسامه:لا يعنى مش بفكر فى الموضوع ده دالوقتى ..
يوسف بابتسامه:كويس....انا بكره انشالله هاخد ملك و حياه ال نادى ممكن تيجي شهد جيه شوفى مازن و سيف و زين و تعالو !
ياسمين بمرح:عنيااا
و ظلو صامتين حتى اوصل ياسمين..
ياسمين بابتسامه و هى تؤدى التحيه العسكريه:شكرا يا حضره الظابط. .
ابتسم يوسف و قال بهدوء : بلاش حضره الظابط دى و بلاش شكرا..
و حمل مريم و اعطاها لها و ابتسمت و دلفت و بعد دقائق خرجت ثريه و ذهبوا الى المنزل
ثريه بتساول:ايه الهدوء ده .
يوسف بابتسامه:ناموا ملك قالتلى هتنام عشان كده فتحت بالمفتاح ...انا هروح الشغل عندى كام حاجه اخلصهم و اجى
ثريه بابتسامه:ربنا معاك يا بنى
و ذهب إلى عمله
...
انقضى اليوم فى تفكير الجميع فى مشاعرهم المختلفه
الخوف الحب الاشتياق الرجاء التساول...
.....
انتهت الحلقه🌸
أنت تقرأ
حكاية حياه الجزء الأول❤
Romanceفى كل خطوه من خطواتى تمنيت أن القاك صدفه...و الان اتمنى ان اراك و ان تأتى و تغير لي مجرى حياتى التى انقلبت رأسا على عقب و لا اعرف ما الذى سيحدث لى بعد الآن فقط أريدك بجانبي تطمئنى تكون دائما خلفى امسك بيدى عندما أقع من شده الحزن و قسوه العالم..اريدك...