فى الصباح استيقظوا جيمعا بنشاط و سعاده..فى فيلا يوسف استيقظ يوسف بسعاده لكن كان هناك شعور داخله يملئه بالخوف من رد فعل جليله و خوف على حياه من الخطر ..نهض من فراشه و هو يحاول طرد هذا الوسواس من دماغه فتح باب غرفته و ذهب الى المطبخ و اخذ قطعتان من اليمون و ذهب الى غرفه ملك..و دلف لكن لم يجدها تأكد انها فى غرفه حياه كان سوف يذهب لكن اوقفه صوت كوثر قائله بقلق و هى تنظر له :انت معاهم برده يا يوسف انا مش مطمنه خالص يابنى ..
يوسف بهدوء و ذهب لها و ابتسم بأطمئنان و امسك يدها و قبلها و قال بهدوء:سيبيها على ربنا و بعدين متقلقيش معاهم ظابط و ..
قاطعته ثريا بمرح ؛ظابط ايقاااع..
نظر لها يوسف بصدمه و اتسعت عينيه و قال بتساول:انتى بتقعدى مع سيف كتير و شهد و ملك و مازن و حياه..و كده غلط على فكره..
ثريا بضحك و هى تنظر له:نسيت واحد ..
يوسف بسخريه و هو يخط شفاه السفلى:لا ده بحالات متعطلنيش بقى عن شغلى.. ذهب الى غرفه حياه مسرعا و دلف تقدم نحو الفتاتان امسك اليمونتان و فتح فم ملك و ابتدا فى عصر اليمونه و كذالك حياه لينهضوا الاثنين الاثنين بغضب
حياه و ملك بصوت واحد و هم يشعرون بمراره:يععععععع اي الغباء ده يا زفت ..
و نظروا الى بعض لينفجر يوسف ضاحكا فنهضت حياه على الفراش و قالت بغضب:كده يا كلب براس معزة ..
ملك بغضب و هى تنهض و تقف بجانب حياه:كده يا معزه براس كلب ..
يوسف بمرح و هو يضع يده على قلبه و يضحك: ايش هذا والله نفس المعنى هاهاها ..
نظرت حياه الى ملك و اندفعوا نحو يوسف و ابتدوا فى ضربه فقالت ملك بضحك:فى ظابط يضرب كده
و ضربته على وجنته بقوه وضع
يوسف يده على وجنته و قال بغضب مصطنع:يا بنت ال..
حياه بضحك و هى تضع يدها على فمه:فرمل فرمل ..حاسب المطب
يوسف بتمثيل و هو يضع يده على كتفها بتأثر:هييييح هتتجوزى يا يويو و هيبقالك عيال يشدوا فى شعرك و يقولوا يا ماماااااااع..
حياه بقرف و هى تنظر له :فى اي هه انت بتتحول !
كان سوف يتكلم لكن سمع صوت غناء بالاسفل : عروسه يا عروسه انا العريس يا عروسه يا عروسه لولولولولولولولى ...
ملك بمرح و هى تركض خارج الغرفه :الله العيال جت..
يوسف بابتسامه و هو يخرج من الغرفه:البس و اخلع انا بقى اطلع على العريس ..
دلف يوسف خارج الغرفه ليجد شهد و ياسمين ..فقالت
شهد بمرح و هى تضربه :اهلا اهلا باخو العروسه
ياسمين بمرح و تقترب من أذن يوسف:لولولولولولى..
نظر لهم يوسف بقرف مصطنع ثم ذهب فقالت
ياسمين باستغرب و هى تمط شفتها السفلى:ماله ده ..
شهد بضحك:انتى حوله شكله مقروق اهه..
دلفوا الى الداخل لتقفز ملك ناحية حياه و قالت بغناء:لولولولولولى الفرح فرحنا الفرح فرحنا الفرح فرحنا ...
شهد و ياسمين بمرح و هم يرقصوا؛يا عم الفرح فرحنا الفرح فرحنا اافرح فرحنا..
حياه بصوت شبه عالى:بااااااااااااااااااس اقسم بالله هتقلب غم ..
شهد بملل و هى تضربها بغيظ:عيشي اللحظه ده انتى العروسه..
حياه بخبث:كده طيب يلا
و اخرجت طبله صغيره و قالت بغناء و هى تطبل:خلخاااال و كعب ..
الفتيات بضحك و صوت واحد:استر يارب
حياه بضحك و غناء:دبله و غويشه ..
الفتيات بضحك:و بتشرب شيشه
شهد بهدوء:يلا ياختى البسي نروح الكوافير الميك اب ارتست مش هتيجي عشان المكان بعيد ...
ملك بهدوء:طب يلا و انا هقول لامى تلبس ..
و ابتدوا فى الاستعدادات ..
........
عند الشباب كان زين نائما و دلفوا الثلاث شباب عليه الغرفه فقال سيف بصدمه و هو ينظر الى زين :يالهووى ده نايم
مازن بدهشه:اشمعنا اول مره كان صاحى و مقريف ..
يوسف بغيظ و هو يدفعهم نحوه :انتو لسه هتتصدموا ادخلو صاحوة..
و ذهبوا راكضين لزين و هم يقولوا بصوت عالى و واحد:يا عرييييييييس اصحى يا عرييييييس الليله ليلتك يا ريس ..
زين بفزع و هو ينهض و يعتدل من نومته:اي فى اى انا هقطع الخلف كده ..
سيف بمرح و هو يربت على كتفه:كويس ان فى مريم ..
زين بغيظ و هو يدفعه بمرح:اتلم يا سيف ااكلب..
مازن بخبث:ارفع راسنا انهارده ..
زين هو ينظر له بتفكير:اهو نبركوا ده الى هيبوظ الليله ..
يوسف بضحك:طب يلا يا جماعه نجهز العريس ولا هنقضيها تشجيع ..
سيف بضحك و هو يتقدم نحو يوسف : ابهرتنى يلا .
زين بتفكير :مش عرف ليه قلبي مقبوووووووووض...
مازن هو ينظر له بغيظ:انت نكد بتفكر ..فرح بتفكر. اقلبلك شمبنزى عشان متفكرش..
يوسف بهدوء و هو يتكلم بطريقه سريعه و يشير بيده:يلا يا جماعه يلا عشان عندى المراره و كفايه هروح اقرر الحيوان الى فى القسم يعنى مش ناقصا ...
........
عند الفتيات ابتدوا فى الاستعدادات ...و كانت حياه تجلس و الفتيات حولها التفت
حياه و نظرت الى ثريه و قالت بقلق:مالك يا عمتو !
ثريه و هى تحاول التغلب على توترها و خوفها بأبتسامه:ولا حاجه يا حبيبتى فرحانه بس ..
لم تقتنع حياه بردها
شهد بهدوء: بصوا انا قررت اهدى العب من عند قاسم لانه رجع يقنعنى اسيب سيف و ارجعلوا و انا مش هتجوز قاسم انا اساسا مهدياه بالعافيه من ناحية شيكات بابا بس فى نفس الوقت انا ممكن اسيب سيف عشان اخد من قاسم الشيكات ..
ياسمين بأبتسامه و هى تمسك يدها بهدوء : ربنا معانا و كتبلك كل حاجه متفكريش و عيشي ..
حياه بتفكير و هى تنظر لها:ايوة بالظبط كده ...هى ملك فين ..
ثريه بهدوء:بتلبس..
رن هاتف ياسمين باسم والدتها فانتفضت و قالت بهمس:هى قلبها حاسس ولا اى استر يا الى بتستر..
ثم قالت بصوت مسموع و هى تنهض:هرد على التيليفون و اجيلك حالا..
و ذهبت الى الخارج لتنظر لها
حياه و تقول بهمس:باين حماتى حست ..
....
فى الخارج كانت ياسمين تقف خائفه و اجابت بتوتر على الهااف:الو يا ماما..
اتاها صوت جليله بغضب:اي يا ياسمين انتى و اخواتك مش بتردوا على تيليفونات ليه ..
ياسمين بتوتر؛اخواتى اخواااتى اه اخواتى نايمين و مريم عند البيبي سيتر عشان انا مش فى البيت و طنط ثريه مش فى البيت بتشترى حاجات و خفت اسيبها لوحدها .
جليله بهدوء:طيب طيب انا خلاص جيه انهارده ..
توقفت ياسمين عن الكلام و كانها قد عجزت عن الرد و لم تعرف ماذا تقول فقالت
جليله باستغراب:الو الوووو...يا ياااسمين ..
ياسمين بانتباه:هه اشمعنا انهارده يا ماما..
جليله باستغراب:هو اي الى اشمعناااا ...اقفلى اقفلى يا ياسمين هى ناقصه هم..
و اغلقت الهاتف لتردف
ياسمين بخوف:باينه هيبقى مرار طاااافح..
......
عند الشباب ابتدوا فى التجهيزات فقال
يوسف بتساول:زين انت مكنتش بتحلق يا حبيبي ..
زين بغيظ و هو ينظر فى الهاتف:لا كنت بحلق بس بطلت من ساعه ما قررت اتجوز حياه عشان احلق مره واحده يوم الفرح ..
سيف بتفكير:لا ده كسل ..او عارف ده اكيد عفن !
مازن بمرح:انت الصادق يا خويا ده جرب..
رن هاتف زين لينظر لهم و يقول بتساول :هو انا مرنتش على حياه ليه و عملنا محن !
مازن بغيظ و هو يرفع يده الى الأعلى :ياااارب ارحمنى برحمتتتتك .
يوسف بتساول:مين ..
زين بهدوء:ياسمين ..هرد ...الو يا ياس
قاطعته ياسمين قائله بسرعه.. وتوتر:زينالحقماماجايهانهاردههتوصلبليلهتعملايياحلتهاوكمانمينفعشتلغىعشانثريهوكمانحياهوالمأذونياشماتتابلهظاظافينا..
زين بتساول و عدم فهم:هى الترجمه هتنزل امتى ما براحه يا ماما مش جوجل للترجمه اصله..
ياسمين و هى تحاول ان تهدأ تنهدت و قالت بهدوء؛بقولك ماما جايه انهارده هتوصل بليل انشالله هتعمل اي مينفعش تلغى اكيد ..
زين بصدمه و هو ينهض من مكانه بدهشه:اى انهارده ..انتى و اخبارك ..
مازن بتساول :فى اى
زين بتفكير:اقفلى سلام و متقوليش حاجه لحد ..
أغلق الهاتف ليقول
يوسف بتساول:ايوة برده فى اى
زين بابتسامه برود:ماما..
سيف بمرح و غناء:زمانها جيه جيه بعد شويه جيبه لعب و حاجات ..
نظر له الجميع بغيظ فقال
سيف بخوف مصطنع و هو يبتعد عنهن:خلاص خلاص كمل ..
زين بهدوء و هو يزفر: جايه انهارده
يوسف بتساول و هو يضع ذراعه حول سيف:انت مكشوف عنك الحجاب يا سيف ..
مازن بتساول و هو ينظر الى زين :و العمل ..
زين بهدوء؛كله هيكون زى ماهو و نفجأها ..
سيف بمرح؛نعملها موفجعااااا..
مازن بضحك و قلق:موفجعاااا هتجبها الارض صح ..
........
و انتهوا من التجهيزات و كانت الساعه دقت 3 عصرا ..حياه من اقترحت ان يكون عقد القران و الحفله الصغيره ابتداءٍ العصر
ذهب زين الى حياه و معه ال3 شباب و كانو يقفوا امام مركز التجميل ينتظروهم ليخرجوا ال3 فتيات بمنظر رائع و مبهر
اتسعت اعين سيف و قال بهيمان؛ما هذا😵
يوسف بهمس :باين انى هتهور و اعترف انهارده بقى انى عشقتها ولا اي يا فندم✋😅❤
مازن بمرح:قمرين دول ولا عنين 😍..
زين بغيظ و هو ينظر له:استاذ عمرو دياب ترحمنى فين حيااااااه..
حياه و هى تخرج من الكوافير و تمسك بفستانها :انا اهه
لينظروا جميعا الى زين الذى تحولت عينيه الى قلوب و بها برييق فأردفت
ياسمين بمرح:مشالله اخويا ادلق فعلا ..زى الجردل
زين بغيظ و هو يشير لها بيده:مش هرد عليكي عشان مش عايز ابوظ مزاجى ..
مازن بهمس الى زين :هيبوظ بليل يا عنيا ابقى تعالى قابلنى لو عملت حاجه ..و كنا بنشجع هاهاها..
زين و هو ينظر الى مازن بغيظ و يجز على اسنانه:امشي من هنا عشان هتحول ..
ذهب مازن و قبل يد ثريه و قال بأبتسامه:تسمحيلي اخطف بنتك
نظرت ثريه الى ملك بدهشه فأردف ملك بخوف و هى تنظر بجانبها:الله فازاااا
لينفجر الجميع ضاحكا ..فقالت
ثريه بقلق:حتى ملك مشالله من ورايا ..
مازن بضحك و هو بنظر الى ثريه:هو انا بقولك اتجوزتها عرفى ..و بعدين احنا مش هنعمل زى المجانين دول دالوقتى هنتجنن بعدين ..
ثريه بتفكير:مشكلتكوا انكو عارفين نقطه ضعفى الحب مش عايزاكوا تعملو زى ..
شهد بمرح و هى تنظر لهم بتساول ؛هو مسلسل لن اعيش فى جلباب ابي ده هيخلص امتى ..
ثريه بضحك:و ده عيب شهد مبتعرفش تتكلم زى ما بيقولو اسمه اي..
حياه بضحك و ثقه فى حديثها؛دببببش...
شهد بتساول و هى تنظر الى سيف: انا بتهزق صح..
سيف يضحك:اسمالله عليكي يا حبيبتى ..
زين بتساول:مش يلا و لا نكتب الكتاب هنا..
الجميع بضحك: يلا ..
ذهب زين الى حياه و قبل يديها و نظر لها بحب و بينكا نظىت هى بخجل دلفوا الى السيارات و ذهبوا الى مقصدهم ..
.......
عند جليله فى ايطاليا ذهبت راكضه الى غرفه اخيها مختار فأردف مختار بقلق:فى اى ..
اخرجت إحدى السلاسل من جيبها و قالت بهدوء:نص سلسة تيتيا ..
مختار بهدوء :اى يعنى ..
جليله بهدوء:بلاش غباء النص التانى مع البنت ..
مختار بتفكير:اي يعنى برده انتى هتلفى على بيت بيت و تدورى و فى مليون بنت معاها السلسله دى ..
جليله بتفكير:تيتا كان اسمها حياه و كانت عايزة حفيده باسمها و الحفيده تاخد السلسله ..و مكتوب على النص ده نص اسم حياه و النص التانى الباقى ..
نظر لها مختار بتفكير و قال بهدوء :انتى مسافره انهارده دورى فى حاجات اختك و قربي من فوأد..
....
بارك اااه لكما و جمع بينكم فى الخير..
ترددت هذه الجمله على مسامع الجميع ليذهب زين راكضا و يعانق حياه عانقته بخجل فقال
زين بهمس:اخيييراا ...بحبك بجد مش عارف امتى و ازاى و فين بس انا فعلا عشقتك يا اميرتى ..
حياه بحب و تساقطت بعض الدموع من عينيها :و انا كمان بموووت فيك يعنى للاسف انت اول حد اتكعبلت فيه فى مصر
ابعدها زين قليلا ليقول و هو رافع احد حاجبيه:نااااعم..
حياه بضحك:بهزر يا رمضان مبتهزرش..
ليأتى الجميع و يقطع حديثهم
سيف بمرح و هو يعانق زين:مبروووك يا عريس
شهد بمرح و هى تعانق حياه:يا عروسه يا عروسه هيهيهي
زين بمرح:سيف احب اقولك انك ادبست فى هبله..
ملك بمرح و هى تشير على حياه :ده على اساس انك اتجوزت ست العقلين ..
شهد بغيظ:على فكره المفروض تشكرنى..
زين بتساول و هو يرفع حاجبيه: ليه انشالله اي الانجاز الى عملتيه..
شهد بثقه؛عرفتك على حياه ..انا كنت هوصلها فى اليوم ده بس هى الى رفضت و انا قعدت ازن و هى كانت هتوافق لو زنيت اكتر بس محبتش..
سيف بهيمان و هو ينظر الى شهد :شاااايف ظالم البت يا سااااتر..
يوسف بهدوء:خلاص يا جماعه ...حياه كبرتى يا يويتى هيييح..
ملك بمرح و هى تسحب يوسف من أذنه:يوسف انا شكه فيك انت قلبت على ام حياه كده ليه..
حياه بحب و هى تسحبه منها:عيب يا بت ده هو الى مربيني ..
زين بتساول و دهشه:نعم ازاى ..
يوسف بمرح و صوت مرح:قصدها تقولك ابويااا الى ربااااانى ..
انفجر الجيمع ضاحكا ..
كانت تقف ياسمين مع ثريه تهدأها من بكائها فقالت
ياسمين بهدوء:يا طنط متقلقيش والله انا معاها و زين و مازن كمان..
ثريه ببكاء و هى تمسح دموعها:حاضر يا بنتى هحاول بس مش هعرف اقعد من غيرها ..
ياسمين بهدوء و هى تعانقها بحب:متقلقيش يا بطتى بقى تعالى نروحلهم يلا ..
ذهبوا لهم و ذهبت حياه احتضنت ثريه و ابتدأت فى البكاء ..فقالت
ثريه و هى تربت على كتفيها:متعيطيش بقى انتى نكديه لمين ..
حياه بضحك:انا نكديه يا سوسو ..
ملك بصوت عالى و هى تقترب من ثريه :مامااااااا..
ثريه بفزع:اي يا قدرى..
ملك بتساول و هى تبتسم لها:هو انا لو اتجوزت هتعيطي كده ..
ثريه بضحك :طبعا اومال مين يشلنى و يعلنى و يغسلى المواعين و ينشر الغسيل و يعمل فشار محروق و يحرق الحلل..
يوسف بمرح و هو يقترب منهم و يضع ذراعه حول ثريه:اضيف حاجه و يسممنى انتى و حياه هرتونى بقيت فار تجارب بس يلا حياه اتعلمت شويه ..
ملك بهدوء: طمنتونى ..
ياسمين و هى تحتضن زين:مبررروككك يا قلبي ..
زين و هو يقبل رأسها :الله يبارك فيكي ..
مازن بمرح:يلا نروح نرقص شويه بقى ..
......
ذهبوا جميعا الى مكان صغير على البحر و كان لهم فقط اشتغلت بعض الاغانى و كان منهم أفضل اغنيه لحياه ..نظرت حيااه الى زين بحب و قالت بمرح:الله اغنيه عمرو دياااااب
زين و هو يمسك يدها و يجذبها الى ساحة الرقص:تعالى نرقص يلا..
نظرت شهد الى سيف بضيق ثم ذهبت له و قالت برجاء و سخريه:يا بتاع نانسي يلا نرقص
سيف بضحك و هو يمسك يدها و يتقدموا ناحية ساحة الرقص:يلا يا بتاعت قاسم.
التف مازن بجسده الى ملك و قال بضحك:مش محتاجه عزومه طبعا..
ملك بثقه و هى تمد يدها و تمط شفتها السفلى :لا طبعا يلا بينا يا حب ..
نظر يوسف الى ياسمين عدت مرات ثم قال بمرح :اكيد مش هنقف زى المطلقين..
ياسمين بضحك و هى تنظر له بدهشه ؛مطلقين... لا يلا بينا نرقص..
**الاغنيه كانت معاك قلبي **
كانت حياه منسجمه مع الاغنيه و تغنى معاها ..كانت تضع يدها على أكتاف زين بينما هو يضع يده على خصرها نظر لها بحب و قال بترقب:عايز اقولك على حاجه يا مراتى..
نظرت له حياه بخجل و قالت بمرح و ابتسامه :مراتك الله حلوة اوووى..تصدق...المهم اطربنى..
زين بأستغراب و قد رفع حاجبيه:اطربنى هو انا هفنى المهم ...بصى هما 3 حاجات هقولهم
حياه بمرح و هى ترفع يده من على اكتافه بحيره و مطت شفتها السفلى و قالت بهدوء؛قلبي مش مطمن بس ارغى ..
زين بدهشه و قد فتح فمه و قال و هو يعقد حاجبيه:ارغى يالهووى انا بقول نجيب المأذون تانى ..بهزر يا رمضان بصى .. اولا:انا بحبك و انتى عارفه و عملك مفجأت كتير بس يارب تكمل و انشالله هنرتاح و نعيش حياه حلوة زيك كده..
حياه بضحك و حب و تنظر الى عينيه:اه دخلت بالحلو و الحنين اديني بقى الى هيشلنى ..
زين بضحك:احبك و انتى فهمانى ...اتنين بقى مريم مش عايزها تعرف دالوقتى انك مراتى قربي منها اكتر ..
ثالثاً بقى ..احم..استر يارب.. ماما راجعه انهارده..
نظرت له حياه بصدمه و تجمدت ملامحها و قالت بسرعه فى كلامها و قد توقفت عن الرقص :حياه اي..زين طلقنى طلقنى بسرعه ..
زين بضحك و هو يمسك يدها بهدوء:كنت عارف انك هتعملى كده ..
دفنت حياه رأسها فى حضنه و قالت بتوتر:انا خايفه بلاش نقولها ..يعنى بعد شهر او اسبوع..
زين و هو يبعدها عنه و يرفع رأسها ليجعل عينيه تقابل عينيها:لا ده هبل ازاى يا حياه انا بحبك و عايزك جمبي مستحيل اكتب كتابى و تبعدى عنى انا عايزك قدام عيني 24 ساعه يا حياه عايز احس بالأمان اول جوازه كانت غصب عنى و محبتهاش و فى الاخر انتى شايفه ...و بعدين انا جمبك و محدش هيقدر يجي جمبك طول مانا عااايش ..
نظرت لها حياه بحب و احتضانته و قالت بهمس فى أذنه:كفايه حزن يلا ننفذ الخطه ..
زين بضحك و هو يحاوط خصرها:يخربيتك فصيله..
ابتعدت حياه عنه و قالت بصوت عالى و هى تشير بباباقة الورد الصغيره فى يدها:يلاا هرمى البوكييييه..
وقفت ملك و ياسمين وراء شهد و ابتدأ الشباب بالعد التنازلى و و بعد انتهاء العد التنازلى ذهبت حياه الى شهد و اعطتها باقة الورد و قالت بأبتسامه و هى تشير الى شئ:بصى وراكى كده..
التفت شهد و نظرت لتجد سيف يركع على قدم واحده و بيده علبه بها خاتم نظر لها بأبتسامه بينما نظرت له هى بدهشه تنهد ثم قال بصوت هادئ :شهد تقبلى تتجوزيني بجد انا بحبك..و عايز اكمل حياتى معاكى بجد مش عايز تمثيل..تتجوزيني!
تساقطت بعض الدموع من عينها ثم هزت رأسها بالموافقة ابتسم سيف بحب و البسها الخاتم ثم نهض و عانقها و تعالت صقفات الجميع و قالت ملك بتساول و هى تضرب مازن بكوعها:مازن هو انا هتشل لحد ماشوف اللحظه ديه ..
مازن بضحك و هو يمسك يدها و يربت عليها بهدوء:اهدى على رزقك
يوسف بضحك و هو ينظر الى ياسمين:باين انا و انتى هنبقى زى المطلقين على طول..
ياسمين بضحك؛اهدى ياعم انا لسه شباب..
انقضى الوقت سريعا وقفت حياه تودع ثريه و ملك و يوسف و كانت ملك تبكى كثيرا فهمس
يوسف قائلا بهدوء:نفسى اقولك بس ان حياه يومين و هتبقى عندنا فى البيت اساسا..
عقدت ملك حاجبيها و قالت بتساول:بتقول اي !
يوسف بأنتباه و هو ينظر لها:ولا حاجه يلا يا جماعه اساعه 11 خليهم يروحوا و بعدين انا اشتريت الفيلا الى قصاد فيلتهم نقدر ننقل فيها بكره انشالله..
ملك و هى تمسح دموعها و تبتعد عن حياه ..امسكت يدها و نظرت إلى يوسف و قالت بمرح:يعنى هعاكس مازن من الشباك كل يوم ..
انفجر الجميع ضاحكا و امسك زين يد حياه و ودعوا الجميع ثم ذهبوا ثم انطلقوا جميعا الى مقصدهم..
......
وصل كل من مازن و ياسمين و حياه و زين و ترجلوا خارج السيارات و وقفوا امام باب الفيلا بقلق تنهد مازن و قال و هو ينظر لهم بهدوء؛نحاول منتوترش مش هتغلب 5 يعنى..
ياسمين بتوتر و هى تتقدم نحو باب الفيلا :استر يارب ..
امسك زين يد حياه و نظرت له بقلق فأبتسم لها ليجعلها تطمئن نظر لهم مازن ثم
فتح الباب بهدوء و دلفوا ليجدوا جليله تجلس فى غرفه المعيشه تنتظرهم و عندما دلفوا نظرت لهم و لحياه بصدمه و قد تجمدت مكانها و قالت بصدمه:اي ده فى اي!!
زين و هو يمسك يد حياه و يتقدم نحوها ؛احب اعرفك يا امى...حياه مراااتى
جليله بصدمه و هى تنظر له بأعين متسعه؛نعم انت بتهزر يا زيييين !!!
زين بهدوء و هو يمسك يد حياه بقوه:استنى بس ثانيه و جى ..
نظر إلى حياه و سحبها ورائه على السلم حتى يذهبوا الى الاعلى ..نظرت له جليله بغضب و صرخت بأسمه لم يهتم زين و فتح باب غرفته بهدوء و دلف الى غرفته و ورائه حياه الممسكه بيده بخوف و كانت ترتعش نظر لها و قال بهدوء:حياه اهدى و خليكي هنا انا راجع على طول
نظرت حياه الى زين بقلق و تجمعت الدموع فى عينيها..امسك زين وجهها و قبل راسها بحب ثم ازاح جاكيت بدلته و وضعه على الكرسي و نظر لحياه مره اخرى ثم ذهب ..
.....
فى مكان اخر كان يلتف الكثير من الممرضين و الأطباء حول مريضه اردف أحد الأطباء بدهشه و هو ينظر الى جهاز القلب:دى معجزه بجد..
اجابه طبيب اخر بسعاده و هو يمسك هاتفه:انا مش مصدق لازم اتصل افرحه..
.......
كانت حياه تجلس فى الغرفه خائفه و تسمع صريخ جليله فى الاسفل امسكت فستانها بخوف و نهضت و ظلت تمشي كثيرا حتى رن هاتف زين
نظرت حياه حائره هل تجيب ام لا امسكت الهاتف و لم ترد .. حاولت اسكاته لكن المتصل كان يرن مراراً و تكراراً حسمت امرها و ردت ليأتيها صوت رجولى قائلا بسعاده :الو.. زين بيه بجد حصلت معجزة كبيره و لازم اقولك مقدرتش أصبر للصبح...مرات حضرتك لميس هانم فاقت من الغيبوبه بجد مش مصدقين عدا 3 او 4 سنين و هى فى غيبوبه دى معجزة ...الو زين بيه...
....
انتهت الحلقه🌸
أنت تقرأ
حكاية حياه الجزء الأول❤
Romanceفى كل خطوه من خطواتى تمنيت أن القاك صدفه...و الان اتمنى ان اراك و ان تأتى و تغير لي مجرى حياتى التى انقلبت رأسا على عقب و لا اعرف ما الذى سيحدث لى بعد الآن فقط أريدك بجانبي تطمئنى تكون دائما خلفى امسك بيدى عندما أقع من شده الحزن و قسوه العالم..اريدك...