وصل يوسف الى منزل شهد و فتح احد ادراج السياره و اخرج مسدسه نظرت له ثريه بخوف و قالت بعدم فهم:فى ايه يابنى
يوسف بقلق و هو يفتح باب السياره لينزل:خليكي هنا و هقفل عليكي من بره ..
و نزل من السياره و دلف الى الداخل وجد احد الخدمات مصابه قلق و صعد الى غرفه شهد سريعا سمع صرخها
شهد و ه:الحقوووووونى ...انت مين
..... بصوت صارم و كان يوجه نحوها المسدس:لازم اخلص منك يا حياه هانم
و فجاه دلف يوسف و ضربه ليسقط مسدسه على الارض ..
و سقطت شهد مغشى عليها
يوسف و هو يوجه نحوه المسدس بصوت عالى :انت مين ..مين الى بعتك انطق..
.....بتوتر و هو يمسح الدماء التى على فمه :شئ ميخصكش..
يوسف بحده:انا هخليك تعرف تنطق صح بقى ..
و فجاه دلفوا بعض العساكر و امسكو بالشخص و نزلوا.. ذهب يوسف الى شهد ليجدها فاقده الوعى حملها و نزل الى الاسفل و وضعها فى السياره ..لتقول
ثريه بخضه و هى تنظر لها :يا نهار اسود مالها فى ايه و العساكر دى هنا ليه..
يوسف بهدوء:اهدى يا ماما مفيش حاجه ثانيه بس و جى
ذهب الى احد العساكر و قال بصوت صارم و جديه :فى خدامه مصابه جوا خدوها المستشفى ..
........
فى منزل يوسف كانت تجلس حياه بجانب ملك و سيف بجانب مازن و زين و كسرت ملك حاجز الصمت قائله بتساول:يوسف اتاخر ليه كده ؟
حياه بهدوء و هى تزفر بضيق :رنى عليه
امسكت هاتفها و هاتفته ليجيب بهدوء:الو ...ملك اتصلى بدكتور لحد ماجى..
ملك باستغراب:دكتور ليه
لينظروا لها بتساول اجابها
يوسف بحده:لما اجى هتفهمى ...اتصلى بس ..
ملك بهدوء:حاضر...سلام ..
زين بتساول :دكتور ليه..
ملك بعدم فهم:معرفش ..ربنا يستر..
و هاتفت الطبيب و بعد قليل رن الجرس
حياه بهدوء و هى تنهض :هقوم افتح
ركضت و فتحت الباب لتنصدم و تقول بصوت عالى :شهد ..
لينتفضوا جميعا ذاهبين لها لتتجمد ملامحهم و ينظروا بدهشه تقدمت ملك و امسكت يدها و قالت بقلق: ايه الى حصل ..
ثريه بقلق:ادخلو بس ..
دلف يوسف و صعد الى احدى الغرف و وضعها بها و خرج منها و نزل لهم ..
يوسف بتساول و هو يرفع ذراعيه:الدكتور فين ..
مازن بهدوء و هو يضع يده على كتفه:زمانه جى ..
سيف و مازال فى صدمته نهض و ذهب بجانب يوسف قائلا بتساول:هو ايه الى حصل ..
ثريه بهدوء:هحاول افوقها و انت احكلهم ..
صعدت ثريه الى الاعلى و جلس يوسف تنهد و قال بهدوء :اتصلت بيا و كانت بتصوت يعتبر لما رحت لقيت خدامه مصابه فى راسها و لما طلعت كانت واقفه و واحد موجه مسدس ناحيتها و غير وشها متعور زى مانتو شايفين بس..
حياه قد وجدت يد يوسف تنزف شهقت و قالت بخوف؛انت ايدك بتنزف استنى هجيب الإسعافات ..
و ذهبت مسرعه فقالت
ملك بتساول و قد ضيقت عينيها:بس ..
يوسف بقلق و هو يتقدم بجسده الى الامام:فى حاجه !
سيف بقلق و هو ينظر له بتركيز:ايه هى .
يوسف و هو يزفر :الراجل كان بيقول لازم اقتلك يا حيااه مش يا شهد..
وضع يوسف يده على رأسه و
نظر الجميع الى بعضهم بحيره
مازن بتذكر و هو يمد يده بشئ ليوسف :اه افتكرت المدليه دى كانت واقعه فى بيت ماما ثريه لقوها انهارده هما بيظبطوا البيت..
امسكها يوسف و قال و هو يرفع حد حاجبيه:مكتوب عليمها حرف الK..
ملك بتذكر و هى تضرب كف بالآخر ؛انا شفتها قبل كده ...فين فين كانت فى صوره بس مش فاكره فين ..
يوسف بهدوء :انا قبضت على الراجل اساسا و هحاول اعرف منه اى حاجه ..
رن الجرس و قد أتاهم صوت حياه بأنها ستفتح وجدوا انه الطبيب قد وصل تقدم الى الداخل وقفت ملك و ذهبت ناحيته و قالت بهدوء:اتفضل يا دكتور هوصلك للأوضه ..
هز الطبيب رأسه و ذهبوا إلى غرفه ملك ذهب
حياه و جلست امام يوسف و امسكت يده و ابتدت فى علاجها
و قالت بحيره؛مين له ايد فى كده..
سيف بتساول و يمد المداليا لها :حياه شفتى المداليا دى قبل كده ..
حياه و هى تنظر لها بهدوء: اه باين فى صوره ..
.........
فى الغرفه التى توجد بها شهد انتهى الطبيب من الكشف
ثريه بتساول:خير يا دكتور..
الطبيب بهدوء:متقلقوش هى اظاهر اتعرضت لموقف فخافت بس هتفوق و مفيش حاجه تقلق هى خافت عشان كده اغمى عليها ..
ملك بهدوء:شكرا يا دكتور .
ثريه بهدوء؛ملك وصلى الدكتور ..
.........
فى الاسفل اوصلت ملك الطبيب و ذهبت للشباب و قالت لهم ما قاله الطبيب فأردف
زين بخوف:لازم نحط حراسه عليكوا
يوسف بقلق و هو يمسح بيده وجهه:و بالذات على حياه هظبط الدنيا ...بكره انشالله هروح القسم و اشوف الراجل ده ..
سيف بقلق:هى شهد لسه نايمه
هزت ملك رأسها بنعم ثم قال مازن بهدوء:يلا نمشى بقى لان مش هينفع نسيب مريم و ياسمين لوحدهم ..
زين و هو ينهض :تمام يلا...يوسف على معدنا و اتفقنا بكره انشالله ..
يوسف بقلق:لسه مصمم..
زين بهدوء و هو يربت على كتف يوسف:دالوقتى صممت اكتر يلا سلام ..
سيف بحزن:سلام ..
و ذهبوا التف للفتيات و قال بنوم:خلصنا الاكشن ننام بقى لو حصل اكشن تانى ابقى صاحيني فى الفاصل..
ضربته ملك بينما ضحكت حياه و ذهب كل منهم الى غرفته..
.......
فى صباح يوم جديد فى فيلا زين ...
استيقظت مريم وجدت نفسها بجانب ياسمين فزفرت بضيق و ذهبت الى غرفه والدها و دلفت
مريم و قالت بصوت عالى ووهى تقترب من أذن زين:بااااااااااابي ..
زين و هو يفتح عينيه و يتحرك الى الناحيه الاخرى؛ نعم يا مريم..
مريم بملل :انت كنت فين امبارح و ميزو انا كنت زهقانه و ياسمين مش بتقول حاجه غير عايزة انام و نامت !!
زين بنوم و هو يحاول ان يجعلها تستلقى ؛و انا كمان عايز انام ممكن تسيبيني!
مريم بغصب طفولى:يوووة يا ساتر باينه وراثه فى العيله
و ذهبت فتح زين عينيه و قال بدهشه :هى الى قالته ده بجد البت بتهزقنى ...
ثم نهض و قال بصوت عالى و هو يسرع:بت استنى عندك
........
فى غرفه مازن استيقظ على صوت مريم و زين ليقول بملل:احنا مش هنخلص من المسلسل بتاع كل يوم ده
دلفت مريم الى الغرفه و وضعت يديها على خصرها و قال بطفوله:مااااازن لم اخوك ..
زين و هو يدلف الى الغرفه و يحملها من ثيابها:اخوك مين ...انا ابوكى ..
مازن بصوت عالى :باااااااااااااااااااااااااااااس...بره انتو الاتنين روحو صحوا ياسمين يلا
مريم بخبث:ما هو لو كانت ملك...خلاص مش مهم لما اشوفها هحكلها كنت بتقول ايه و انت نايم ..
و ركضت نهض
مازن بغيظ و قال: بت ...لم بنتك يا زين
زين و هو يخرج من الغرفه: انا مالى بقى .. مش كنت اطلع بره!
........
فى غرفه ياسمين استيقظت على صوتهم بالخارج نهضت بملل و ذهبت لتقوم بروتينها اليومى و نزلت الى الاسفل لتجدهم جالسين فى غرفه المعيشه..فقالت بضحك و هى تتقدم نحوهم:انتو عملين زى المطلاقين كده ليه ..
زين بسخريه؛هيهييهي اضحك يعنى ...
ياسمين بتساول:مش هتروح الشركه ..
زين بهدوء و هو يرتشف القهزه؛ سيف راح ..
ياسمين بتساول:هنروح عند يويو امتى ..
مازن بهدوء:لما طنط ثريه تيجي..
......
فى فيلا يوسف استيقظت شهد بألم و نظرت بجانبها وجدت حياه نائمه بجانبها فأردفت
باستغراب:هو ايه الى حصل !
دلف يوسف و قال بضحك :شويه اكشن..انما اي فكرتيني بمهنتى يا بنتى والله..
شهد بتذكر؛اي الى حصل بعد ما وقعت ..
يوسف بهدوء:حاجات كتير المهم تجهزوا عشان العيال زمانها جيه و كده اشطا ..
شهد بهدوء ؛تمام ..
يوسف بتذكر:هوصل طنط ثريه و هطلع على القسم سلام ..
و ذهب نظرت شهد إليهم ثم هزت حياه و قالت بصوت عالى:حيااااااااه ..
انتفضت حياه و قالت بخوف:فى ايه فى ايه...
شهد باطمئنان:مفيش حاجه اصحى بس عشان نلحق نفطر و نمشي..
........
فى ايطاليا فى قصر مختار كان يجلس بمكتبه و دلفت جليله فنظر لها مختار باستغراب و قال بتساول:خير يارب..
جليله بهدوء :انا لقيت دى
و اعطت له صوره فتاه صغيره ..
مختار بهدوء:لقيتي الصوره و اسم البنت..ايه..
جليله بهدوء:احنا لازم ندور على دليل تانى اخوك كان بيشتغل ايه..
مختار بتفكير:جاتلى فكره هشوف صاحبه الى كان عايش هنا..
.......
اوصل يوسف جليله الى الفيلا و ذهب.. دلفت جليله الى الفيلا لتجد ياسمين و مازن و زين امامها واقفين و مريم تلعب بالحديقه ..نظرت لهم بقلق و تقدمت نحوهم و قالت بتساول: فى اي يا اولاد فى ايه..
مازن بقلق:هو يعنى ..
ياسمين بتوتر:كنا عايزين..
ثريه باستغراب:فى ايه يا ولاد ..
زين بسرعه :انا عايز اتجوز حياه
نظرت له ثريه بصدمه و قالت بتساول:حياه مين
ياسمين باستغراب:هتكون حياه مين ..
ثريه برفض و قد أغلقت عينيها بغضب:لا لا مينفعش يا زين ابدا..
مازن بخيبه امل:ليه بس يا ماما...انتى مربيانا و عارفه ان جوازه زين الاولى غصب و كمان مريم بتحب حياه ..
ثريه مقاطعه بهدوء:انا مش رافضه كل ده انا بقول لا علشان جليله هانم مش هترضى و كمان حياه لازم تكون بعيده عنها ..
ياسمين باستغراب:ليه ..
ثريه بهدوء:هتعرفوا كل حاجه فى وقتها ..
زين برجاء:ارجوكى وافقى بصى ماما مسافره الفرح يبقى بكره يا بعد بكره و لما تيجي هقف قدمها و اوجها و كمان مش هخلى حياه تعيش هنا ..
ثريه بدهشه:زين هتتجوز من ورا مامتك..؟
............
فى فيلا يوسف كان حياه تنظر لشهد بغيظ و قالت بعبوس:نمشي فين يا شهد الكلب دلوقتي سبيني انام..
شهد بغيظ و هى تسحب الغطاء من على رأسها : حياه حبيبت قلبي قومي علشان هنروح عند زين و نشوف طنطك ثريه قالت ايه على الجواز ..
حياه بنوم : طب خمسه بس هخطف حلم سريع و هتلاقيني في ديلك ..
شهد بخبث : باه كده خلاص خليكي نايمه تيليفون صغير لزين و اقوله انك اترجعتي عن فكرة الجواز ..
قفزت حياه مسرعه على الفراش و قالت بغيظ : دا انا اقتلك فيها
ركضت شهد سريعا ضاحكه الى غرفه ملك و دلفت الغرفه و ظلت تقفز علي فراشها ..و تقول بصوت مرتفع:ملللللللللللللككك
ملك بنعاس و صوت مرتفع و هى تنظر لها : ايييييه يا بنت ال استغفر الله ذنوب على الصبح..
حياه بغضب و هى تدلف الى الغرفه: ماشي يا شهد الله يسامحك. .
ملك و هي تنهض من مكانها : طب و الله يا ولاد الناس المحترمه لو مخرجتوش لهولع فيكوا ...و بعدين ده منظر واحده كانت تعبانه و عندها هبوط و عملت اكشن امبارح..
شهد باحراج و هى تفتح باب الغرفه : طب استأذن انا ..
حياه بخوف و هى تضع يدها فوق رأسها : ياه دا انا نسيت .
ملك بعدم فهم : نسيتي ايه .
ركضت حياه هي و شهد خارج الغرفه ..
ملك و هى تدلف الي المرحاض : ناس متجيش غير بالعين الفوشيا..
في الخارج
شهد بتساول و تمسك يد حياه : احنا اتهزقنا صح
حياه بضحك : تقريبا ..
شهد بملل و هى تقبل وجنت حياه : طب انا همشي باه علشان اغير هدومى و اظبط نفسي و اشوف الى اتعورت امبارح دى..
حياه بهدوء: طيب و انا هخلص انا و ملك و نتصل بيكي و نبقي نتقابل عند زين ..
شهد بتفكير: طيب اشطا و شوفي احم يعني..
تقاطعها حياه بخبث و هى تضيق عينيها: سيف هيبقى هناك ..
شهد بتفكير و هى تلعب بخصلات شعرها: طيب باي
حياه بضحك: باي ..
.........
عند يوسف بالقسم كان يجلس الشاب الذى قد قبض عليه اردف
يوسف بغضب و هو يضرب بيده على المنضده : يعني مش هتنطق يلا ..
....بخوف: يا بيه والله ماعملت حاجه دول هما الى قالولى. .
يوسف بنفاذ صبر : ايوه مين دول الى قالولك..
....بتراجع : والله يا باشا ماينفع ..
يوسف بغضب و صوت عالى : هو انا جايبك تتفرج علي عروض الجبنه في كارفور و بقولك اشتري ماتخلص يالا..
... بتردد: اصل اصل ..
يوسيف بغضب: لسه هتقول اصل اصل يا ابنى انطق و اخلص..
.....بخوف : والله يا باشا ماعملت حاجه و هما السبب ..
يوسف بنفاذ صبر: برضو هيقولك هما برضوا هيقولك هما بس باه انا هخليك تعرف مين هما..يا عسكري ..
دلف العسكري قائلا بهدوء : ايوه يا بيه .
يوسف و هو ينظر للشاب بغضب: خلي يعرف مين هما..
العسكري و هو يقوم بالتحيه: تمام يا فندم..
يوسف و هو يمشي و يلبس نظارته: سلام يا بتاع هما ..
خرج يوسف من القسم و كان في قمة غضبه و ذهب الي فيلاته ..
.....
في فيلا شهد خرجت شهد من غرفتها و هي ترتدي فستان قصير فوق الركبه فهي ارتدت ذلك كي تلفت انتباه سيف لتجعله يتحدث معها لتجعله يعلق علي ملابسها كما كان يفعل من قبل..خرجت من الغرفه لتجد والدها فقالت
شهد بمرح و هى تعانقه : ايه ده ازيك يا بابا ..
والد شهد بابتسامه : الحمد الله يا حبيبتى حصلك حاجه..
شهد بهدوء :لا انا كويسه انت رجعت من السفر امتى ..
والد شهد يملس على شعرها: انهارده اول ما عرفت الى حصل ..
شهد بأطمئنان و هى تقبل وجنته:انا كويسه متقلقش...الدادا حصلها حاجه
والد شهد بهدوء:هروح اشوفها فى المستشفى
شهد و هى تقبله مره اخرى ؛تمام و انا هروح مشوار صغير مع يويو و اجى ..
والد شهد بهدوء:خلى بالك من نفسك سلام..
...........
خرجت شهد و توجهت الى الفيلا عبد العزيز
...
فى فيلا احمد عبد العزيز طرق باب الفيلا فذهب زين لكي يفتح لسيف فقال
زين بمرح : ايه دا هو انت رنيت مره واحده!
سيف بملل و هو يدلف : اه..
.....
دلفت كلا من حياه و ملك الي المطبخ ..
عندما رأت مريم حياه ركضت إليها و عانقتها و قبلتها ..
مريم و هى تقبلها على وجنتهت: وحشتني يا يويو..
حياه و هى تقبلها : و انتي يا قلب لولو ...
مريم و هى تعانق ملك: لوكه انتي كمان وحشتيني ..
ملك بحب: يا قلبي ..
مريم بمرح و هى تسحبهم من يدهم: يلا نلعب ..
ملك بهدوء: طب روحي انتي و احنا جاين وراكي ..
مريم بملل: حاضر .
ذهبت مريم الي الحديقه لكي تلعب مع الخادمه الخاصه بها.. فأردفت ملك بتساول : مالك يا شهد ..
ياسمين و هى تنظر الى شهد بسخريه: بعيد عنك مكتئيبه ..
حياه بتساول : ليه ..
شهد و بدأت في البكاء : مش قادره اكتم اكتر من كده سيف سيف الكلب ..
حياه و هى تعانقها ؛ طب اهدي و براحه...
شهد ببكاء: بيعملني كأنه ميعرفنيش دا فعلا نفذ كلامه يعني ايه يعني ما حتي معلقش علي لبسي زي الاول ولا حتي بص في عيني انا قلت ممكن يكون قال كده في وقت عصبيه و هيرجع زي الاول بس لا سيف مبيتكلمش معايا ..
ياسمين بتفكير و ضربت يدها على المنضده بحماس: طب انا جاتلي فكرة ..
ملك بتساول: ايه ..!
ياسمين بثقه و هى تضع قدم على الاخر : غظيه بقاسم .
حياه بضحك : ايوه فكرة حلوه .....
............
في الناحيه الاخري عند الشباب ..استعت اعين سيف بصدمه قال بصوت مرح (ردح😂(: اغظها بمين يا عنيا ..
زين بضحك و ثقه و هو يضع يده على الاخر: نانسي .
يوسف بتساول : نانسي مين .؟
مازن بهدوء: يا عم دي السكرتيره بتاعته بس.. لزقه و لبسها مفتوح اوفر...
سيف بتفكير: جماعه شهد ممكن تزعل ...
زين بضحك و هو يشير عليه بسخريه : يا حنين ...
يوسف بهدوء : اسمع انت الكلام و كله هيبقى تمام ..
سيف بتفكير : ماشي .
زين بصوت مرتفع : حياه تعالوا يلا..
حياه من المطبخ:حاضر ..
ذهبوا الفتيات و جلسوا معهم فقال زين بهدوء : بقولكوا ايه انا كلمت ماما ثريه و هننزل النهارده نجيب الفساتين ..
حياه بضحك: بجد يا زوزي.
زين بضحك : اه يا قلب زوزي. .
سيف بملل : هتخلصوا محن امتي ..؟
حياه بخبث :ملكش دعوا طب تعالي يا زين عايزه اقولك حاجه ..
فهم زين قصد حياه فهي تريد شهد و سيف ان يجلسا سويا ..
غمز زين ليوسف و هو ينهض فقتا
يوسيف بكتم ضحك: ياسمين تعالي هوريكي اجدد حاجه نزلت من الأبراج..
سيف بغيظ : ايه الهبل دا ابراج ايه ..
ياسمين بضحك : ملكش دعوا انت يلا يا يوسف ..
ملك بابتسامه : مزونتي تعالي نلعب مع مريم ...
مازن بحب : يلا يا حب عمري ..
شهد بغيظ : يا محني .
مازن بغيظ: ماتخليكوا فى حالكم و انتو شبه البئدونس كده ..
ذهبوا جميعا و شهد و قد بدأت بتنفيذ خطه حياه ..
امسكت شهد هاتفها لتتحدث مع قاسم و قد بدأت بلفت انتباه سيف ..
شهد بكتم ضحك: الو يا قاسم.
قاسم بضحك: احلي الو دي ولا ايه ..
سيف و قد بدأت علامات الغضب الظهور عليه..
سيف بهدوء: افتحي السبيكر..
شهد و هى تنظر له : احم ..
قاسم بتساول: في حاجه ولا ايه ..
شهد بهدء: لا مفيش ...
سيف و هو في قمه الهدوء : باه كده ...
و من ثم امسك بهاتفه ..
شهد بهدوء: طب هبقي اكلمك تاني يا قاسم ..
قاسم بتساول: كان في حاجه ولا ايه ..
شهد بخبث : اه كنت عايزك تيجي معايا و انا بجيب الفستان ..
سيف بهدوء: والله طيب يا شهد ..
قاسم بابتسامه : اه طيب ماشي امتي..
شهد بهدوء؛ النهارده..
قاسم بهدوء: تمام ..
أغلقت شهد الهاتف مع قاسم و من ثم تتفاجئ بحديث سيف مع نانسي .. و سمعته يقول بضحك: خلاص تمام يا قلبي .
...........
سيف بضحك: اه النهارده .
.........
سيف بتذكر : طبعا علشان ذوئك الحلو فاكرة الساحل .
.........
سيف بضحك : اه منا عرف انها كانت احلي أيام .
.......
سيفو هو يغلف : طيب يا حب نتقبل في المول .
........
سيف بهدوء: باي .
كانت تترقب شهد الوضع و هي في قمة الغضب .
سيف وعلامات النصر علي وجهه : العين بالعين و السن بالسن و البادي اظلم..
......
انتهت الحلقه🌸
أنت تقرأ
حكاية حياه الجزء الأول❤
Romanceفى كل خطوه من خطواتى تمنيت أن القاك صدفه...و الان اتمنى ان اراك و ان تأتى و تغير لي مجرى حياتى التى انقلبت رأسا على عقب و لا اعرف ما الذى سيحدث لى بعد الآن فقط أريدك بجانبي تطمئنى تكون دائما خلفى امسك بيدى عندما أقع من شده الحزن و قسوه العالم..اريدك...