Przysięga Dojo

166 7 1
                                    

Przysięga dojo jest ważna i jest podstawą. To niby na niej wzorujemy się, przebywając w dojo, ale tak naprawdę ważne tylko, aby ją umieć.

PRZYSIĘGA DOJO
1) Będziemy ćwiczyć nasze serca i ciała dla osiągnięcia pewnego, niewzruszonego ducha.
2) Będziemy dążyć do prawdziwego opanowania sztuki karate, aby kiedyś nasze ciało i zmysły stały się doskonałe.
3) Z głębokim zapałem będziemy starać się kultywować ducha samowyrzeczenia się.
4) Będziemy przestrzegać zasad grzeczności, poszanowania starszych oraz powstrzymywać się od gwałtowności.
5) Będziemy spoglądać w górę ku prawdziwej mądrości i sile porzucając inne pragnienia.
6) Będziemy wierni naszym ideałom i nigdy nie zapomnimy o cnocie pokory.
7) Przez całe nasze życie poprzez dyscyplinę karate, dążyć będziemy do poznania prawdziwego znaczenia drogi, którą obraliśmy.

Ogólnie - najpierw młodsze stopnie uczą się czwartego punktu, bo ten jest ponoć najważniejszy. Nikt chyba nie zna znaczenia niektórych punktów, np. trzeciego. Dodatkowo - siódmy punkt miał jeszcze kontynuację, którą dodali shihan z Polski, a której nie ma w oryginale. Brzmi ona: "nie będziemy stosować ani rozpowszechniać sztuki karate poza dojo".

Okazało się, że ta część się nie sprawdza u nas w Polsce. Na przykład na zawodach - przecież to się odbywa poza dojo. Albo na biegach - tam nawet nie ma maty!

No i to tyle na dziś.

Karate KyokushinOpowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz