Pozycje

894 8 3
                                    

Tutaj prosto i równo, bez przedłużania

Ups! Ten obraz nie jest zgodny z naszymi wytycznymi. Aby kontynuować, spróbuj go usunąć lub użyć innego.


Tutaj prosto i równo, bez przedłużania.

1. Shizen dachi, Fudo dachi

Pozycja najczęściej używana na treningach. Stopy pod kątem, prosto, lekko rozchylone, swobodna pozycja.

W fudo ciężar ciała jest równo rozłożony - po 50℅ na stopę.

2. Haisoku dachi

Pozycja nietypowa... Jakby. Stopy złączone, równolegle. Ciężar ciała także równo rozłożony.

3. Heiko dachi

Taka podobna jak haisoku, tylko że tu stopy są od siebie oddalone. Położone są równolegle, palce "patrzą" przed siebie. Także swobodna pozycja.

Tak samo jak w poprzednich pozycjach, ciężar podzielony fifty-fifty.

4. Musubi dachi

Pozycja także baletowa (jak zauważyłam, bo chodziłam na balet). Stopy rozstawione pod kątem, pięty złączone.

Ciężar: 50℅ na łebka;)

5. Uchi hachi ji dachi
[Uczicz-hadżidż-dachi]

Taka nietypowa pozycja, przedstawiona na obrazku poniżej.

Stopy rozstawione równolegle, palce skierowane do środka. Pięty równolegle, stopy pod kątem. Ciężar ciała równo rozłożony.

6. Sanchin dachi

Pozycja trójkąta (wiem, jak to brzmi, ale to nie o to chodzi). Stopy leżą na dwóchp bokach tego trójkąta.

Tak samo jak w uchi hachi ji dachi, tylko że jedna stopa jest wystawiona w przód. Palce jednej nogi są na wysokości pięty drugiej nogi. Do tego w pozycji jest specyficzne jak dla mnie, ułożenie rąk.

Ciężar równo rozłożony.

7. Yoi dachi

Chodzi tu o wykonywany ukłon przed wykonaniem np. kata. Staje się na palcach, kieruje się je do środka, po czym wraca do poprzedniej pozycji, stawia pięty. Na pierwszy rzut oka skomplikowane, jednak proste. Ja uczyłam się większości patrząc, więc mam łatwiej.

Ciężar ciała równo rozłożony.

8. Kiba dachi

Pozycja jeźdźca (konnego). Stajemy tak, jakbyśmy siedzieli na koniu: nogi szeroko rozstawione na boki, kolana mocno ugięte, stoimy bokiem do przeciwnika. Stopy równoległe. Na wykonywanie uderzeń i kopnięć w tej pozycji składa się cała filozofia, nie będe jej tu opisywać, bo mi słów zbraknie.

Ciężar ciała równo rozłożony.

9. Zenkutsu dachi

Pozycja potrzebna w większości kata. Noga z przodu ugięta pod kątem prostym, druga noga z tyłu wyprostowana, a jej stopa ustawiona pod kątem 45°. Nie wolno dopuścić, aby dwie nogi stały jakby w szeregu. Mają się poruszać na dwóch osobnych torach, jak pociąg.

Sylwetka wyprostowana, biodra skręcone pod kątem w stronę przeciwnika. Ważne, aby ta pozycja była wystarczająco długa i żeby mieć prostą nogę z tyłu.

Ciężar nie jest w przypadku tej pozycji równo rozłożony. Noga prosta utrzymuje 40℅ ciężaru, a ugięta - 60℅.

Cała filozofia...

10. Shiko dachi

Pozycja bardzo podobna do kiba: stajemy tak jak w kiba, tylko że palce są skierowane na zewnątrz, pod kątem. Kolana idą na zewnątrz.

Ciężar równo rozłożony.

11. Ko kutsu dachi

Nogi są na dwóch różnych torach. Noga z tyłu ugięta mocno w kolanie, ustawiona  pod kątem 45° w stosunku do drugiej stopy. Druga noga z przodu opiera się na chusoku, ugięta, luźno położona, nie jest sztywna. Dzięki temu możemy swobodnie kopać nogą z przodu, opierając się na tej z tyłu. Oczywiście trzeba uważać na podcięcia...

Ciężar: 70℅ noha z tyłu, 30℅ - noga z przodu.

12. Neko ashi dachi

Pozycja kota, takiego chyba skradającego się.

Wszystko tak samo jak w ko kutsu, tylko że inaczej jest ustawiona noga z przodu, a, co za tym idzie, inaczej jest rozłożony ciężar. Noga z przodu ustawiona na chusoku, stoi pewnie, opiera się o podłogę/matę/ziemię/chodnik (niepotrzebne skreślić). W przeciwieństwie do ko kutsu, tu noga nie muska o podłogę/matę itd., tylko się na niej opiera.

Ciężar: 10℅ - przednia noga, 90℅ tylna noga (ja uważam inaczej, ale mniejsza z tym).

13. Tsuru ashi dachi

Pozycja czapli. Jedna noga stoi na podłodze/macie itd., druga, ściągnięta, duży palec u stopy zadarty, noga zgięta jak u czapla czy też flaminga. Trzeba jednak pamiętać, że nie opiera się stopy o drugą nogę, ale jest pna blisko niej.

Ciężar: oczywiście 100℅ na stojącej nodze.

14. Moro ashi dachi

Podobna nieco do sanchin. Dwie nogi na różnych torach, palce "patrzą" prosto przed siebie. Palce nogi z tyłu są na tej samej wysokości co pięta nogi z przodu.

Ciężar równo rozłożony.

15. Kake dachi

Pozycja tak idiotyczna, że nie wiem, jak ją opisać.

Jak już pewnie zauważyliście, nie lubię tej pozycji...

Nogi prostopadłe do siebie, zaplecione, jedna na chusoku, druga stoi cała. Noga na chusoku dźwiga 10℅ ciężaru ciała, a druga - 90℅.

Gratulacje - przebrnęliście przez ten rozdział!!!
Do zo!!!

Karate KyokushinOpowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz