Bloki, uderzenia, podcięcia...

115 5 1
                                    

Jak to właściwie wygląda? Co możemy zrobić przeciwnikowi? Jakie są rodzaje zablokowań, uderzeń, kopnięć, podcięć?

To temat na dziś.

1. Co możemy zrobić rękami?

Na ręce składa się cała osobna filozofia. Możemy uderzać, głównie seiken (jeśli chodzi o kumite), tetsui w biegu bokserskim, łokciem (hidżi, nie wiem, jak to po japońsku się pisze). Możemy uderzać okrężnie (mawashi tsuki, czyt. cki), od dołu (tate tsuki).

Używamy też różnych bloków. Bloki mają na celu zablokować uderzenie przeciwnika. Często później następuje przejście i dalsze okładanie partnera. Dzięki temu ten nie może odpowiedzieć na ten atak, jeśli zrobimy to profesjonalnie. Są bloki na głowę, brzuch, krocze, czasem też bloki podwójne - hybrydy dwóch różnych bloków, często na różne strefy uderzeniowe. W kumite prawie w ogóle nie używamy bloków, a jak już, to skrócone.

W kumite nie wolno uderzyć pięścią w twarz ani w szyję, odpychać wielokrotnie dłońmi, chwytać, uderzać łokciem. To wszystko zazwyczaj gwarantuje dyskwalifikację. Ponadto nie wolno zahaczać przeciwnika za szyję lub inną część ciała. Oznacza to przytrzymanie w konkretnym miejscu i uderzenie. To samo jeśli chodzi o przytrzymanie nóg lub ramienia.

2. Co możemy zrobić nogami?

Nogami dozwolone są wszystkie kopnięcia. Nie wolno jednak pod żadnym pozorem kopać na krocze lub w kolano od przodu. W zawodach dorosłych dozwolone są podcięcia nogami, których my już teraz się uczymy.

Wolno kopać kolanem (tylko nie w krocze), okrężnie na głowę, tułów, nogi. Wolno też kopać w przód, bokiem, do tyłu, obrotowo okrężnie, opadające, po przewrocie. Oczywiście, nie wszystko z wyżej wymienionych można stosować w zawodach dzieci.

Zeszłam tutaj już do technik dozwolonych i niedozwolonych w walce. Na co dzień jednak ćwiczymy także kopnięcia w krocze, bo to jest przydatne np. na ulicy, co nie?

To by było tyle na dziś. Pa!!!

Karate KyokushinOpowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz