|8|

171 37 14
                                    


في كتير من القصص الآجنبيه سواء حقيقه او المترجمه بنسمع عن وحوش آكله للحوم البشر، وينديجو قد يظهر كوحش مع بعض الخصائص البشرية او كالروح التي تجعل البشر يصبحوا وحشيين.

قيل ان في أحدي الليالي خلال شتاء بارد جدا تاه أحد الصيادين، أدى جوعه الشديد إلى أكل لحوم البشر. بعد الاحتفال باللحم البشري، أصبح وحشًا مجنونًا، يتجول في الغابة بحثًا عن المزيد من الناس لتناول الطعام.

بالنسبة إلى الكائنات آكلات اللحوم، جلده ممتد عبر عظامه ، مما يجعلها مرئية. على الرغم من أنه يقال إنه كبير جداً في القامة على ارتفاع 15 قدم تقريباً، فإن جسمه يوصف بالهيكل العظمي والهزال.

في أسطوره مشهوره بتقول ان أحد القبائل البدائية كانت في حاله حرب مع قبيله تانيه وكانت هتتهزم لحد ما واحد من محاربيهم قرر يعقد صفقه مع الشيطان!! اه مع الشيطان هيسلم روحه للشيطان في مقابل أن قبيلته تفوز في الحرب، وفعلا قبيلته تحولت من الهزيمه للفوز وبعد ما الشيطان خرج من جسم المحارب خلي الأرواح الشريره تسيطر عليه وتحول لوينديجو و قررت القبيله نفيه لمكان مهجور يعيش بقيه حياته لوحده

الامريكان الأصليين مقتنعين أن الوينديجو بيتغذي علي التائهين وسط الغابات.

وكان في آلاف البلاغات عند الشرطه الأمريكية عن رؤيه وينديجو بالقرب من القري و الغابات والحدائق و في اكتر من بلاغ كان بيجي بيتصل شخص مذعور بيبلغ عن أنه شاف وينديجو بينتهي أن الشرطه بتلاقي جثه مقتوله بوحشيه في نص الغابه !!
طب السؤال لو لقينا وينديجو دلوقت حنقتله ازاي ؟ لا للأسف مكتشفناش اجابه السؤال ده عشان عمر ما لقينا واحد مقتول بس الامريكان بيقولوا أن كل ما كبر سن الوينديجو زاد قوه وشراسه.

في النهايه...هل يا تري الوينديجو ده حقيقي ولا مجرد خيال الأمريكان والروائين؟!
                 ________________

هااي، آسفين على التأخير المُبالغ فيه، ولكن حصلت بس ظروف.
اتمنى انكوا تكونوا استمتعتوا بالبارت، وهبقي سعداء لما نشوف مشاركتكم معانا.

           تصبحوا على خير 🖤🌙

_Darkangel.

Lights Out.حيث تعيش القصص. اكتشف الآن