Bab 3

1.4K 36 0
                                    

SEJAM berlalu dengan banyak perkara yang dibualkan oleh Aira dan teman barunya, Maria. Wanita yang tua setahun darinya itu juga merupakan seorang pegawai dietetik dan mula bertugas di HUSM sejak setahun yang lalu lagi. Aira akui yang dia senang bercerita dan berbual dengan Maria yang berkongsi minat yang sama dengannya.

"Okey la, Aira. Saya minta diri dulu. Dah pukul lima petang ni. Awak tak nak balik lagi ke?" soal Maria.

Aira tersenyum tipis. Jam di tangan turut dibeleknya. Leka sangat mereka berbual sehingga tidak sedar akan jarum jam yang pantas berlalu itu.

"Haah... Saya pun nak balik la ni. Ralit pula kita bersembang," jawab Aira bersama tawa kecilnya. Notification WhatsApp dari iPhone Aira tiba-tiba berbunyi.

Sebelum balik jumpa along dekat Kafe Kopitiam dulu. - Along Khairil.

Berkerut dahi Aira membaca pesanan ringkas daripada alongnya itu. Kopitiam? Along ni buat macam aku kenal aje dengan tempat ni padahal belum 24 jam lagi aku di sini.

"Errr... Maria." Sempat Aira memanggil Maria yang baru ingin melangkah keluar dari biliknya.

"Ada apa, Aira?"

"Awak tahu tak dekat mana Kafe Kopitiam dalam hospital ni?" soal Aira takut-takut. Lebih baik bertanya kalau tak nak sesat jalan.

"Kopitiam, eh? Hmmm... Awak dah pergi Klinik Dietetik kan tadi?" Soalan dibalas dengan soalan pula. Laju Aira mengangguk menjawab pertanyaan teman barunya itu.

"Hah... Kopitiam dekat area klinik tu aje. Kalau dari pejabat ni, awak akan jumpa Kopitiam tu dulu baru klinik diet," beritahu Maria tentang kedudukan kafe tersebut.

"Thanks, Maria," ucap Hasya Humaira penuh kelegaan.

"Most welcome. Kenapa? Awak nak pergi beli makanan dekat situ ke?" soal Maria sekadar ingin tahu.

"Nak jumpa someone sebenarnya," beritahu Aira dalam senyuman simpulnya.

Maria terus mengangguk memahami. Tidak mahu terus bersoal siasat, Maria sekali lagi meminta diri keluar dari bilik Aira.

"Hati-hati bawa kereta. Jumpa esok tau," pesan Aira sebelum kelibat Maria hilang dari pandangan. Tas tangan mula dicapainya. Misinya saat itu adalah untuk mencari lokasi kopitiam yang dimaksudkan oleh abangnya itu.

Cari punya cari akhirnya Aira terpandangkan alongnya dari dalam kafe itu sedang melambai-lambaikan tangan ke arahnya.

"Hello, my big brother," sapa Aira sebaik melabuhkan punggung di atas kerusi berhadapan abangnya.

"Hi, baby. This is your fresh carrot juice without susu pekat manis and your favourite food along dah oder tadi," beritahu Doktor Khairil ketika menghulurkan segelas jus lobak merah kegemaran Aira.

Tersenyum lebar Aira apabila kegemarannya sentiasa menjadi ingatan Doktor Khairil.

"Along dah tunggu lama ke? Sorry la. Aira cari tempat ni tak jumpa tadi," rungut Aira dengan bibir muncungnya.

"It's okay. Along baru aje sampai. So baby, how's your day?" soal Doktor Khairil tidak sabar.

"Hmmm... Not bad la. Aira dah dapat several cases on my first day dan I jumpa satu patient ni chubby sangat. Umur baru sepuluh tahun tapi berat dah cecah 70 kg. Can you imagine that, along? Ouchhh... So scary..." cerita Aira penuh bersemangat.

"So, obese la budak tu?" soal Doktor Khairil bagaikan tidak percaya. Laju Aira mengangguk dengan mata besarnya. Saat itu seorang pelayan lelaki datang menghantar makanan yang dipesan oleh Doktor Khairil sebentar tadi.

PESONAMUWhere stories live. Discover now