Aku jadi sebu dengan sesuana ruang itu. Jadi aku keluar sebentar merenggangkan segala saraf-saraf yang tegang. Kalau ruang ini tiada kaitannya dengan duit, tiadanya aku keluar hanya sebentar, terus balik lah jawabnya.
Aku buka kotak rokok yang separuh lunyai itu. Masih berbaki 3 batang rokok. Jadilah. Sekurang-kurangnya boleh buat survive sampai ke malam seusai habis waktu kerja nanti.
Bakar.
Sedut.
Hembus.Komunikasi sama seorang dari rakan sekerja aku ada sedikit masalah. Di sebabkan garis peraturan bagi pelaksanaan kerja. Antara peraturannya adalah mematuhi protokol. Aku panggil: Protokol is the new cibai. Dengan adanya peraturan yang sebenarnya tidak berapa penting untuk ada ini wujud, ia boleh mendatangkan banyak cabang kekeliruan(dari pengalaman aku yang tak berapa nak matang ni lah). Jadinya di dalam situasi ini, dia rasa cara dia untuk melaksanakan kerja itu yang paling betul dan begitu juga bagi aku yang bercanggah dengan caranya itu. Isu yang tak besar mana ini telah bikin kecoh bila ada yang cuba untuk beri solusi. Bila bos pula datang, solusi juga datang tetapi bersama ton dan nada suara yang tinggi-tinggi dan leteran yang juga mirip bunyi bedilan machine gun. Hampir setengah jam pula tu. Semua yang aku buat, ada je yang salah. Haih! Fed up bossku!
Aku tiba-tiba teringat kata-kata seorang sahabat lama ni.
"Hidup ni memang tak adil, ki. Tapi seimbang. Kau rasa marah bila apa yang kau rasa benar itu dia sangkal mentah-mentah. Sama juga dengan dia, dia rasa marah bila kebenaran dia di cabar dengan pendirian kau.
Sama-sama marah. Sama-sama terkesan. Adil.
Siapa benar dan siapa salah tu belakang kira. Argumentasi tu memang akan ada dalam apa-apa perkara pun. Kebenaran siapa yang akan diangkat itu kalau ia betul-betul benar, maka perkara tersebut akan kekal kukuh. Kalau ia tak benar maka jatuh roboh lah. Adil kan? "
Kenyataan itu membuatkan aku hilang sebab untuk terus mengamuk senyap-senyap dalam hati. Dan sekarang aku tahu apa perkara yang paling benar sekali.
YOU ARE READING
di Sebalik Orked
PoetryRealiti yang bersangkut dengan aku; Rusak. Orked-- Mahluk indah yang di depan mata aku dan membelakangi realiti-realiti itu. Langsung menjadi realiti baru.