(1)-With cousin-

1.4K 42 1
                                    

 

  "Well.. Who's behind this big lolipop?.." perempuan berambut blonde terikat itu mengerling nakal ke arah perempuan yang berbeza satu tahun dengannya yang menyorok muka di sebalik kepingan benteng bulat lolipop yang besar. Perempuan itu ialah sepupunya.

 

  Perempuan yang lebih pendek dan kecil itu mengenakan baju sweater berwarna merah dan seluar berjalur satu di tepi yang berwarna putih. Dia kemudian mengalihkan lolipop itu dari mukanya dengan cepat untuk alasan ingin membuat sepupunya terkejut.

  "Oh! Thats Dhai! Omaigod, it so suprise you know, i can't believe it!" perempuan itu menjerit girang atas alasan untuk membuat Dhai gembira. Dhai seterusnya memberi lolipop itu kepada sepupunya.

 
  'For Keisha..'

  "Oo..so sweet Dhai..." tulisan yang agak buruk terpampang di atas kertas yang tergantung pada batang lolipop itu. Pemberi hanya tersengih menunjukkan giginya yang tersusun rapi dan putih.

   Rambut lurusnya yang hampir menutup matanya ia sibak dengan menggunakan empat jari yang hampir tertutup dengan hujung lengan sweater.

  "Kalau Dhai bagi hadiah kat Keish, Keish pon nak bagi jugak kat Dhai. Baru adil!" kata Keish sambil mencuit hidung mancung Dhai. Dhai mengangguk laju sambil tersenyum.

  "Let's go!" Keisha menarik tangan Dhai untuk mengikutnya sehingga Dhai salah tingkah. Dhai hanya ketawa tidak berbunyi dengan jalannya yang canggung itu.

  Keisha mempelawa Dhai untuk duduk di kerusi kafe itu sementara dia pergi memesan kopi panas di kasir. Dengan cuaca yang sejuk dan hampir dikatakan hujan setiap hari, bagus juga menelan cecair yang panas dan hangat.

  Kini tinggallah Dhai seorang. Dia melilau melihat keadaan sekeliling dengan wajah kuyu. Bibir tipisnya digigit. Itu memang kebiasaannya. Gigit bibir dan bermain jari. Sejak kecil ibunya melarang kerana perbuatan itu agak memalukan tetapi Dhai tidak kisah. Asalkan dia selesa.

  Sementara menunggu Keisha...

  "Hoi!.." meja yang diduduki Dhai dihentam sehingga Dhai hampir terjatuh dari kerusi yang didudukinya. Dhai mendongak ke atas untuk melihat figura yang menghentam meja sesuka hati tadi.

  Dan ia...

  Mathias....

  Dhai suka dia dahulu, sebab dia kacak...

Tapi...


Sekarang Mathias ialah makhluk yang paling Dhai tidak suka. Yang selalu menyusahkan hidupnya. Nak apa lagi dia ni?

  "Kenapa duduk sorang-sorang ni?... Tak elok anak dara jalan-jalan tanpa teman...Nak aku teman tak?..." Mathias mula duduk di kerusi berhadapan Dhai.

  Dhai menggeleng. Mathias memasang senyuman jengkel sambil tangannya menongkat dagu dia atas meja.

  "Ala.. Macam lah tak biasa biasa dengan aku?"

  Dhai menggeleng lagi. Nak menjerit tak boleh. Dia tak tahu mahu lari dari situ atau menarik telinga Mathias hingga tercabut.(?)

  "Ala...boleh la.." Mathias mula memuncungkan bibirnya untuk kononnya memujuk Dhai sambil tangannya ligat menyambar tangan Dhai.

  Sekali lagi Dhai menggeleng. Kali ini lebih laju. Keningnya mula melengung jatuh ke bawah. Menunjuk simpati dari Mathias. Itu tidak membuatkan Mathias rapuh tetapi genggamannya makin dipereratkan.

  Kini, kedua-dua lengan Dhai menjadi serangannya. Dhai meronta dalam genggaman tangan Mathias. Matanya mula berair membentuk genangan di tubir.

  Mathias membawa Dhai keluar. Wajah pelik dari pelanggan kafe itu hanya mendapat penipuan dari Mathias kononnya Dhai ialah adiknya.

  Di luar, geng Mathias sedang menunggu kehadiran Dhai. Mathias secara lansung menolak dada Dhai hingga anak perempuan itu jatuh di kerumunan geng-nya.

  "A-ah!" dengan suara cekatannya yang hanya angin saja yang keluar,dia menanggung sakit. Punggungnya diangkat dalam posisi duduk untuk meringankan kesakitan. Pinggangnya dipegang.

  Ketawa renyah dari geng Mathias dirasakan menguar ke seluruh suasana. Air matanya mula keluar melakar di pipi bersihnya.

  "Pendek! Pendek! Pendek! Bisu!" ejekan demi ejekan didengar oleh Dhai. Gadis 18 tahun itu memang tidak sepatutnya dipadankan dengan Dhai kerana tubuhnya yang kecil seperti remaja 13 tahun.

  Jika dibandingkan dengan sepupunya, memang layak dipanggil sebagai adik dan kakak. Hampir semua penduduk di area yang ia tinggal memanggil dia dengan nama 'Shorty Dhai'.

  Dia bangun dan mendongak untuk menangkap wajah Mathias. Ketinggiannya hanya separas dada Mathias. Mathias merekahkan senyum mengejek. Senyuman itu paling dibenci oleh Dhai.

  'Jangan. Ganggu. Aku!' Dhai membuat bahasa isyaratnya untuk menyampaikan gantian kepada suara kepada Mathias. Mathias menaikkan alis setinggi-tingginya.

  "Dhai, sorry sangat-sangat. I'm not understand whacha you try to talking to me. But...." Mathias menjeda.

  Jarinya tergerak untuk mencuit hidung mancung Dhai. Selepas itu tangannya teralih untuk mengusap air mata Dhai yang keluar itu.

  "I want you to teach me... May I?" jarinya yang ada air mata Dhai dibawa ke mulut Dhai. Ibu jarinya mencuit belahan bawah mulut Dhai.

  Mathias meringis sebelum berkata. "So poor...You have a nice lip, but you can't talks!"

  Selepas saja kata-kata itu keluar dari mulut Mathias, hati Dhai mula robek. Entah tenaga datang dari mana, dia menolak Mathias hingga lelaki itu jatuh ke tanah sepertinya tadi.

  Dia berlari semula je kafe  yang di perginya tadi.

  "The hell Dhai!! Aku akan balas perbuatan Kau tadi tu!!" Mathias merapu bersungguh-sungguh sehinggakan gengnya mengangkat kening mereka berkali-kali.

  "What!"

  Gengnya hanya tersenyum sumbing. Ada yang menyampuk.

  "Beruntung kalau dapat dia, boss..."


 


  "Americano or latte?" Keisha bertanya sambil tangannya membawa dua gelas kopi dengan girang. Entah siapa yang dia mengajukan pertanyaan. Padahal Dhai tiada pun disitu. Wajahnya secara mendadak bertukar keliru.

  "Dhai?" dia melilau mencari gadis kecil itu. Dia keluar dari kafe untuk mencari Dhai.

  "Dhai!"

  Tidak lama kemudian, seseorang mencuit lengannya.

  "Dhai! Pergi mana! Risau tahu! Kalau hilang camner?!" Dhai hanya menunduk mendengar kata-kata Keisha. Akhirnya Keisha mengeluh. Dia mengelus lengan atas Dhai bagi memujuk Dhai. Dhai akan merajuk apabila orang bercakap kasar dengannya.

  "Dhai minum dulu sebelum kopi ni sejuk. Lepastu kita balik. Nanti auntie marah." Dhai mengangguk pelan. Kopi diambil dari huluran Keisha. Keisha tersenyum melihat sepupu innocentnya.










  Dhai tak bagi tahu pun Keisha pasal tadi...

  Kenapa?

Dhai takut...





Tbc..












View kurang, aku padam.



Testing, testing!!! -_-#

SAD ENDING Or HAPPY ENDING?

I will make you cry with your life.

Haha!! (Evil laugh)

Silent Cry [SELESAI]Where stories live. Discover now