12 April 2017, 10.37 a.m., Auditorium SMK Syed Putra.
"Baiklah semua, macam yang semua dah sedia maklum, every year, sekolah kita akan mengadakan pememtasan teater untuk majlis hari guru. Jadi, korang semua yang berada kat sini, adalah yang terpilih untuk.melakonkan watak yang akan diberi sebentar lagi." Jelas Iman, Pengerusi Kelab Teater SMK Syed Putra.
"Okay, tema kita untuk tahun ni ialah horror. So, the story that we will.present is 'The Hounted Rope'. Cerita ni, adalah berkisahkan tentang seorang perempuan yang diseksa oleh kawan kawannya dan akhirnya dia mati betul betul kat tali gantung sebab bunuh diri." Terangnya panjang lebar.
"Sound interesting." Ujar Sarah.
"Exactly! Dan untuk heroinnya aku pilih kau, Sarah." Balas Iman sambil menuding jari ke arah Sarah. Semuanya memberi tepukan kepada Sarah.
"Awww, thank you Iman." Sarah mengukir senyuman mesra.
"Most Welcome."
"And who's the Hero??" Soal Sarah.
"The Hero?? Oh, do you mean Ash??" Iman menyoal kembali.
"What??? Ash??" Sarah terkejut.
Ash, the most handsome and hot guy in SMK Syed Putra. He was the leader of Football's Club and the most active student in sports. He was also a playboy and Ikmal's ex-bestfriend.
"No! Aku tak setuju!" Tiba tiba Tasya membangkang. Tasya merupakan pelajar junior dan adik kepada Iman. Dia sangat menggilai Ash.
"Yes, Tasya?? Do you have any problems?" Soal Iman.
"Aku tak setuju Sarah jadi heroin!"
"Why??"
"No reason. Aku cuma rasa dia tak layak. That's all." Balas Tasya spontan.
"That is not a reasional reason, Tasya. Aku tetap dengan pilihan aku. Sarah will be the heroin and Ash will be her hero. Fullstop." Imam memberi kata putus.
"Tapi bang..." Ujar Tasya.
"Takde tapi tapi." Tegas Iman.
"Cis!" Tasya mendengus.
Dia terlalu obses terhadap Ash, dan kerana itu dia beria ria menjadi pembangkang apabila Sarah digandingkan bersama Ash.
"Sorry, I'm late." Suara Ash mengubah keadaan menjadi senyap.
"Oh, Ash. Panjang umur kau. So, give a big clap to our hero, guys!"
Semua memberi tepukan gemuruh kepada Ash. Dia menjadi blur seketika.
"What happen??" Soal Ash hairan.
"Untuk pementasan tahun ni, kau akan jadi hero."
"Oh really?? Sounds good. So, who is my heroin?" Ash menjengketkan keningnya.
"Sarah."
"Wow, Sarah haa?? Amazing!" Ash memalingkan muka nakal ke arah Sarah. Manakala, Sarah membalas dengan jelingan menyampah.
Belum pernah dalam hidup Sarah bergandingan dengan Ash, walaupun mereka berdua dikenali sebagai the Hotest Guy and the Sexiest Girl di SMK Syed Putra. Bercakap pun tak pernah, apatah lagi nak berlakon bersama, tambahan pula si Ash tu tengah having a problem dengan Ikmal.
"Okay guys, skrip aku akan bagi sebelum balik. So, tomorrow kita akan start latihan. Any last question?"
"Siapa pegang watak antagonis??" Soal Izz.
"Oh ya. Thank you for the question, Izz. Untuk watak antagonis, aku pilih Ikmal." Balas Iman.
"Woahhhh.. Seriously Iman?"
"Ya, why??"
"Kau tak tahu cerita pasal Ikmal dengan Ash ke??" Bisik Karen, Naib Pengerusi Kelab Teater SMK Syed Putra.
"Ya, aku tahu. But that's not my problem by the way." Balas Iman selamba.
Sementara itu, Ikmal kelihatan gelisah di sudut hujung auditorium.
"Mal, kau okay tak? Kalau tak okay, aku suruh Iman tukar watak kaum"
"It's okay Sarah."
Mendengar kata kata Ikmal, membuatkan hati Sarah lega. Dia tahu sahabatnya itu, masih berasa trauma dengan apa yang dah berlaku padanya dulu. Suatu peristiwa yang tak mungkin akan dia lupa sampai bila bila.
"Sarah, aku tak nak kau rapat dengan Ash. Please." Ucap Ikmal sambil memegang tangan Sarah penuh harap.
"Don't worry Mal, I won't. Promise." Balas Sarah sambil menyambut kembali pegangan Ikmal.
🐂🐂🐂🐂🐂🐂🐂🐂🐂🐂🐂🐂🐂
12 April 2017, 4.05 p.m., Pondok Menunggu SMK Syed Putra.
Semua pelajar dah bergerak pulang ke rumah masing masing kecuali Hud dan Naddy. Mereka sedang duduk berdua sambil berbual di pondok menunggu sementara menanti penjaga masing masing datang membawa mereka pulang.
"Nad, kau ada dengar cerita pasal Sarah??" Soal Hud.
"Cerita apa?"
"Sarah akan berlakon jadi watak heroin untuk pementasan hari guru nanti. And guess what? Ash, jadi hero dia!" Jerit Hud teruja.
"Hud. I don't think it's a good news. Kau tahu kan apa yang Ash dah buat kat Ikmal dan arwah Am dulu?? Why should you be happy? Kau nak Sarah kena macam apa yang diorang kena ke??" Pesan Naddy.
"Of course not. But, kita semua tak tahu lagi betul atau tak, Ash yang buat semua tu."
"Tak tahu apanya?? Dia sendiri yang mengaku." Tegas Naddy.
"Hurmmmmm..."
"Dah lah Hud. I don't wanna talk about this anymore."
"Sorry Nad."
"It's okay."
"Nad, aku nak pergi toilet jap. Kau tolong jaga beg aku. Kalau parents aku sampai, panggil aku kat toilet."
"Okay."
Hud berjalan menuju ke tandas meninggalkan Naddy. Memang dia tak patut happy bila dapat tahu, Sarah akan bergandingan dengan Ash. Fikirannya melayang memimirkan ala yang telah dikatakan sebentar tadi. Setibanya di tandas, pintu dibuka lalu kain diselak perlahan. Selepas tamat menggunakan tandas, dia kembali keluar lalu menuju ke singki untuk membasuh tangan.
Tiba tiba, kedengaran suara dua orang manusia dari bilik stor yang berada di sebelah tandas seperti sedang...
"Arhhhh, sakit bang.. Perlahan sikit..."
"Sorry sorry.."
"Abang dah pakai kondom belum?"
"Dah. Don't worry okay?"
Rasa ingin tahu mulai menyelubungi diri Hud, kakinya mulai melangkah mendekati bilil stor tersebut. Pintu dibuka sedikit, lalu kepalanya dijenguk ke dalam untuk melihat apa yang sedang berlaku.
Lantas itu, dia terus menerkup mukanya dengan tangan. Sungguh tak percaya dia akan melihat situasi sebegini rupa. Live pula tu! Aktiviti ranjang di atas sebuah meja yang disusun membentuk seperti sebuah katil antara abang guard dan seorang pelajar senior perempuan ditonton secara tak sengaja oleh Hud. Jantungnya berdegup laju.
Sementara itu, Naddy yang berada di pondok menunggu sudah tak mampu lagi menahan sabar untuk menanti kehadiran sahabatnya yang sejak dari tadi tidak pulang pulang dari tandas. Dah lama dah dia pergi. Risau pula dia. Setelah itu, dia terus mengatur langkah menuju ke arah tandas untuk melihat kalau kalau Hud masih berada di situ.
Sesampainya di tandas, dia mendapati bahawa Hud tiada di dalam. Matanya ralit memerhati sekeliling untuk melihat keberadaan Hud. Tiba tiba matanya tertumpu ke arah sebuah figura yang sepertinya sudah biasa dia nampak.
"Hud!! Kau buat apa tu?" Laung Naddy dari jauh.
"Shhhhhhhh!!!"
Bersambung.
YOU ARE READING
JEMAH.CO
Teen FictionKenal siapa Mak Jemah.co? Kelab tak rasmi yang ditubuhkan oleh 7 orang pelajar perempuan SMK Syed Putra.👭👭👭👫 Bermula dengan kes curi dan akhirnya beranak pinak sampai berlaku kejadian bunuh membunuh✂🔥 Kerana obses, orang yang tak bersalah menja...