BAB 17

408 2 0
                                    

15 Mei 2017, 9.56 p.m., Lot 5, Jalan Haji Tayoob, 47300 Bandar Syed Putra.

Alunan Al-Quran terdengar sayu. Lontaran melodi tarannum memenuhi seluruh ruang rumah tersebut. Selesai saja menunaikan solat Fardhu Isya' tadi, Zulaikha terus membuka Kitab Suci Al-Quran lalu diperalunkan ayat ayat di dalamnya secara tawadduk. Di tadabbur dan dihayati setiap perkataan dalam Kitab Mukjizat tersebut.

"Sesungguhnya, setiap manusia dalam dunia ni akan diuji oleh Allah

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"Sesungguhnya, setiap manusia dalam dunia ni akan diuji oleh Allah. Bagi umat Islam, Allah akan uji sejauh mana teguhnya keimanan mereka. Dan bagi orang kafir pula, tetap Allah akan uji. Tapi, setiap ujian yang Allah beri, takkan sesekali pun mengatasi batasan had dan kemampuan hamba hamba-Nya." Jelas Abi. Zulaikha hanya mengangguk tanda faham.

"Zu, Abi nak pesan. Walau seberat mana ujian yang Zu terima, yang Zu tempuh. Jangan pernah mempersoalkan apa apa. Ingatlah, akan ada seribu satu hikmah yang menanti. Jangan sesekali salahkan takdir. Kalau Zu jatuh, carilah Allah. Ingat Allah. Allah akan sentiasa ada dengan Zu. Jangan sesekali dengar hasutan syaitan, dan jangan buat keputusan ikut nafsu. Abi dan Umi sentiasa doakan yang terbaik untuk Zu. Kami sayangkan Zu. Ingat tu." Pesanan yang diberikan oleh Abi disemat rapi dalam sanubarinya.

"Abi, Uhibbukuma hubban jamma! (Saya sayang Abi dan Umi sangat sangat)." Ujar Zulaikha lalu menghampiri Abinya dan dipeluknya erat.

"Yallah, Nuhibbuk aidon ya bint! (Allahu, Kami pun sayang kamu juga wahai anak perempuanku)." Abi membalas pelukan anaknya penuh kasih sayang. Beberapa minit kemudian, pelukan dilepaskan.

Tiba tiba,

"Abang!!" Kedengaran suara seorang perempuan sedang menjerit dari arah dapur. Lantas itu, Ustaz Amir dan anak perempuannya terus menuju ke dapur.

Setibanya di dapur, kelihatan 2 orang lelaki bertopeng hitam seperti perompak sedang mengacukan pisau kepada isterinya.

"Lepaskan isteri aku!!" Teriak Ustaz Amir.

Dengar saja teriakan itu, perompak perompak tadi terus meluru ke arahnya sambil mengacukan pisau.

"Aku nak duit!!" Tegas salah seorang daripada perompak itu.

"Kalau aku bagi kamu semua duit, aku nak kamu semua keluar dari rumah ni!" Arah Ustaz Amir.

"Arhh! Jangan banyak cakap! Bagi aku duit!! Kalau tak aku bunuh korang bertiga!!" Teriak perompak itu lagi. Setelah itu, Ustaz Amir terus membawa salah seorang daripada perompak perompak itu ke dalam biliknya.

"Im! Kau tunggu sini! Jaga diorang berdua, jangan kasi lari!"

"Okay! Cepat sikit!"

Setibanya di dalam bilik, Duit yang dikumpul untuk menunaikan Haji diserahkan oleh Ustaz Amir kepada perompak itu.

Manakala di dapur,

"Umi!!" Zulaikha terus menuju ke arah Uminya, Ustazah Jasmeen.

"Hurmmm, cantik juga kau ni... Zu. Lai. Kha." Ujar perompak itu psiko. Lantas itu, dia terus meraba badan Zulaikha. Zulaikha agak hairan, macam mana perompak ni boleh tahu nama dia.

JEMAH.COWhere stories live. Discover now