Part 6

68 2 1
                                    

"Tolong la Ryan. Harapan ku untuk sembuh amat la tipis, penghidap seperti aku ini hanya menunggu masa saja. Aku mohon sangat sangat dengan mu Ryan, maafkan la aku. Aku tau aku banyak buatsalah dengan kau dan Rania. Tapi aku buat semua tu kerna aku terlalu sayang dan cinta dengan kau." mohon Nita dengan harapan Ryan dapat memaafkannya. Memandangkan keadaan Nita sudah semakin parah, timbul juga rasa kasihan dihati Ryan. Akhirnya dia maafkan juga cNita.

"Okey la Nita, demi rasa kemanusian aku maafkan kau. Tapi bukan cuma pada aku kau patut minta maaf, tapi pada Rania juga." ujar Ryan.

"Terima kasih Ryan kerna kau sudah maafkan aku. Berkurang juga sedikit  beban dosa yang aku tanggung. Kini hanya tinggal Rania saja lagi. Mudah mudahan aku sempat berjumpa dengan dia sebelum aku pergi. Tapi dimana aku harus cari dia. Aku tak tau pun dimana dia sekarang.  Sempatkah aku berjumpa dengan Rania, dengan keadaan aku yang seperti ini. " kata Nita dengan linangan air matanya. Keadaannya pun sudah semakin lemah.

"Inshaallah Nita, kau tentu dapat jumpa dengan Rania. Kau sabar la." pujuk Ryan.

"Betul tu sayang apa kata Ryan. Nita kena bersabar, tuhan itu maha pemurah nak. Semoga segalanya dipermudahkan." kata mamanya.

"Maa...mama... Tolong Nita maa, dada Nita sakit. Nafas Nita sesak." kata Nita mengaduh kesakitan sambil memegang dadanya.

"Nita, kenapa ni sayang? " mamanya  menangis sambil mengurut dada Nita. Keadaan Nita semakin memburok.

"Nursee... Nursee... Panggil doktor cepat." arah Ryan.

"Baik encik, sekejap." jawab nurse.
Nurse itu pun pergi mencari doktor.

"Doktor, ada pesakit diwad Melur kritikal, memerlukan rawatan segara." kata nurse.

"Doktor Haikal mana? " tanya doktor itu. Sebab dia tidak melihat kelibat Haikal.

"Doktor Haikal bertugas diwad cempaka." beritau nusre tu.

"Okey nusre, ikut saya, kita kewad Melur." kata doktor itu.

Doktor dan nusre itu pun berjalan dengan cepat kewad Melur. Begitu doktor sampai, dia terus memeriksa keadaan Nita. Setelah beberapa minit, Nita sudah mulai tenang sedikit. Hanya nafasnya saja masih tercungap cungap. Ryan terkejut bila dia terpandang wajah doktor itu.

"Rania..." bisik hati Ryan.

Rania melihat Ryan. Mata mereka bertentangan, namun Rania cepat cepat mengalihkan pandangannya ketempat lain. Dia buat buat tak nampak. Namun hatinya berdebar debar juga. Dia usahakan agar dia kelihatan tenang dan merawat Nita.

"Doktor... macam mana dengan keadaan anak saya? "tanya mamanya Nita.

"Dia sudah agak sedikit tenang. Makcik bersabar ya." pujuk doktor Rania.

"Hemm... Kalau makcik tak salah, doktor ni Rania kan." teka mamanya Nita.

"Benar makcik, saya Rania. Makcik kena banyak bersabar ya." kata Rania.

"Doktor, makcik minta maaf banyak banyak bagi pihak anak makcik Nita. Dia sudah banyak menyusahkan doktor selama ini. Kerna dia juga, pertunangan kamu terputus. Makcik harap doktor dapat maafkan dia." rayu mamanya Nita.

"Makcik, tak payah la panggil saya doktor, panggil saja Rania. Makcik tak usah la diungkit ungkit lagi kisah lama yang sudah berlalu. Lagi pun kisah itu sudah lama berlalu. Saya pun sudah melupakannya. Mungkin diantara kami berdua tiada jodoh. Jangan la makcik risau, saya sudah pun memaafkan Nita." ujar doktor Rania.

"Terima kasih nak Rania. Walau pun Nita sudah banyak menyusahkan kau, tapi kau tetap merawatnya." kata mamanya Nita. Dia pun turut rasa  bersalah diatas perbuatan Nita dulu.

Pertemuan Dua Hati ( Complate )Where stories live. Discover now