Hari tu Rania call mamanya. Dia cuti nak balik kampung. Dia minta mamanya masak sedap sedap. Katanya sudah lama dia tidak rasa masakan mamanya.
"Helo maa... Nia on the way sudah ni, balik kampung. Mama masak sedap sedap ya maa. Dah lama Nia tak rasa masakan mama. Sekejap lagi Nia sampai." bagitau Rania ditalian.
"Ehh... betuah punya budak, sudah nak sampai baru nak bagitu. Kenapa Nia tak bagitau mama awal awal, kalau Nia nak balik kampung. Dah nak sampai baru nak bagitau. Apalah Nia ni. Macam mana mama nak masak, kalau bahan bahan tak ada. Kau ni Nia buat mama kelam kabut tau." bebel mamanya.
"Tak apalah maa, masak ja apa yang ada. Apa pun yang mama masak, pasti sedap. Mama masak ja. Mama janganlah marah marah, nanti muka mama tu cepat berkedut. Tak cantek tau. Nanti papa cari lain. Kan susah, mama juga yang merana." usik Rania pada mamanya.
"Eh, budak ni, banyak songeh pula dia. Dah...dah... Mama nak masak ni. Karang lambat pula, satu apa pun tak jadi." kata mamanya.
"Okey maa. Ba bye...jumpa nanti."
"Byee...hati hati memandu tu." jawab mamanya memutuskan talian.
Mamanya terus pergi kedapur melihat apa yang boleh dimasak. Dibukanya peti sejuk, nasib baik bahan bahan untuk dimasak masih ada. Kalau tidak terpaksalah dia pergi kekedai pak Ali lagi. Dia pun mula memasak apa yang ada. Alah kadar ja, mana mana yang ada. Kira kira satu jam lebih, menu yang sedarhana untuk makan tengah hari dah siap dimasak dan dihidang diatas meja. Nasi ayam dan sayur masak bening kesukaan Rania. Semantara menunggu Rania sampai, Ros duduk diruang tamu sambil berfikir.
"Hemm... Inilah masanya aku tanya Rania, tentang perasannya terhadap Ryan. Mudah mudahan saja jawaban Rania tidak mengecewakan." bisik hati Ros.
Tak lama kemudian terdengar suara kereta memasuki halaman. Ros bingkas bangun pergi membukakan pintu untuk Rania. Terlihat Rania turun dari kereta sambil membawa beg pakaian.
"Sampai pun anak betuah ni. Last last minit baru bagitau nak balik kampung. Nasib baik mama sempat masak." omel mamanya.
"Nia tau mama pasti boleh. Siapa yang tak kenal mama Nia. Pasal masak memasak ni, kacang ja. Heheee..." puji Rania sambil peluk mamanya.
Yaalah tu, kalau pasal membodek, kau memang nombor satu."
"Eh taklah maa, betul, Nia benar benar rindu dengan mama."
"Yaalah tu rindu, entah entah rindukan masakan mama saja, bukannya rindukan mama. "
"Ishh mama ni, Nia rindu dua duanya maa. Rindu mama, rindu masakan mama juga. Saayangg... Mama." kata Rania sambil memeluk mamanya erat.
"Dah dah, pegi bawa masuk beg tu dulu kedalam bilek. Lepas tu kita makan sama sama. Dah lapar kan."
"Mestilah maa, sedapnya bau, tak sabar sabar nak makan masakan mama." kata Rania. Mereka makan sambil berbual bual.
"Nia ni kan, dah jadi doktor pun, masih nak manja manja dengan mama. Macam budak kecik." bebel mamanya.
"Aii maa, takkan dah jadi doktor, tak boleh nak manja manja dengan mama lagi. Apalah mama ni."
"Bukan tak boleh, tapi kau tu, dah sepatutnya bermanja dengan laki, bukan dengan mama."
"Apalah mama ni, kesitu pula. Tak naklah Nia. Lagi best bermanja dengan mama." jawab Rania.
"Ishh..,budak ni, kau nak bujang sampai ketua. Umur kau tu dah pantas nak kahwin. Jangan sampai jadi anak dara tua. Kalau dah jadi anak dara tua, tak ada siapa yang nak. Kau nakkah macam tu." soal mamanya.
YOU ARE READING
Pertemuan Dua Hati ( Complate )
FantasyPercintaan dua anak remaja Ryan dan Rania. Hubungan yang terjalin sudah sekian tahun, akhirnya putus ditengah jalan, hancur kerna sebuah fitnah. Angkara seorang perempuan yang cintanya tidak berbalas. Kerna sakit hati dan dendam, dia sanggup melaku...