Part 11

39 2 0
                                    

Pagi itu Rania ingin keluar berjoging sambil jalan jalan menikmati hawa pagi yang dingin dan segar. Sudah lama dia tidak menikmati suasana pagi macam ni dikampung sejak dia berkerja. Dihujung hujung minggu macam ni memang ramai orang turun berjoging. Ditambah pula dengan suasana pagi yang cerah dan indah. Tak sangka pula Rania bertemu dengan dua orang sahabat baiknya Fina dan Dina. Mereka adalah sahabat sahabatnya sejak dari kecil lagi, sekampung pula tu.

"Eh...Ranialah, Raniaa... Raniaa..." jerit dua orang sahabatnya Fina dan Dina. Mereka kelihatan begitu gembira sekali. Mereka pergi mendapatkan Rania.

"Hi Finaa... Dinaa...kamu berdua apa khbar? Tak sangka kan kita jumpa dekat sini. Niat tu, lepas joging nanti, barulah nak kerumah kamu. Tapi dah terjumpa pula kat sini. Alang alang dah jumpa, jomlah kita joging sama sama sambil borak borak. Lama kita tak jumpa kan. Rindu pula dengan korang berdua." kata Rania.

"Yalah Nia. Sejak kau pergi belajar dulu tu kan, sampailah kau balik dan berkerja, baru kali ini kita jumpa.  Kau dah makin cantek Nia. Apa lagi sekarang kau dah jadi seorang doktor. Tak macam kami ni. Belajar pun tak sampai kemana. Habis saja sekolah terus masuk kerja kilang sampailah sekarang. Kami fikir bila kau dah berkerjaya, kau dah tak ingat dengan kami lagi. Kami kan cuma buruh kasar, sedangkan kau tu seorang doktor." kata sahabat sahabat Rania yang merasa rendah diri.

"Eh janganlah kamu merasa rendah diri macam tu. Tak baik kamu cakap macam tu Fina Dina. Walau pun kita  beza pekerjaan, tapi kita tetap bersahabat macam dulu juga. Aku tak kan melupakan kamu berdua. Janganlah kamu beranggapan macam tu dengan aku. Aku lama tak balik kampung, tidak bererti aku melupakan persahabatan kita. Jangan sampai persahabatan kita terjejas hanya kerna beza pekerjaan. Bagi aku, semua pekerjaan sama saja. Tak ada bezanya seorang doktor dengan pekerja kilang. Hal ehwalnya kita sama sama berbakti kepada masyarakat. Tak ada bezanya kan. Kita sepatutnya bersyukur, sekurang kurangnya kita ada pekerjaan. Kita kan semua tahu, diluar sana tu, masih ramai lagi yang menganggur, kerna mereka belum mendapat peluang pekerjaan. Jadi bagi kita yang sudah mempunyai pekerjaan, syukurilah apa yang kita punya." kata Rania berhujah panjang lebar.

"Maafkan kami Rania. Kami tak bermaksud macam tu. Sebenarnya kami hanya malu dan segan dengan kau Rania. Kami fikir kau tak mau  kawan dengan kami lagi dah. Kau kan sudah tinggal dibandar, tentulah kau sudah ada ramai kawan. Tak macam kami ni, alih alih dikampung ja lah. Tak kemana pun."

"Apa pula nak segan. Aku tak macam tu lah. Tak payahlah nak segan segan bagai. Aku masih Rania yang dulu lah, tak kan berubah punya. Janganlah kamu risau oke. Lain kali, kalau kita ada masa, aku bawa kamu berdua jalan jalan kebandar, kamu suka tak? " tanya Rania pada sahabat sahabatnya. Betapa senangnya hati kedua sahabatnya.

"Eh tentulah suka. Siapa tak mau. Bila tu Rania? " tanya kawan kawannya tak sabar.

"Nantilah. Bila aku ada cuti, aku bagitaulah dengan kamu berdua. Kamu siap siap ja, kumpul duit banyak banyak, kita pegi jalan jalan sambil shopping." kata Rania.

"Eh seronoknya, tak sabar nak tunggu." kata Fina.

"Ishh...kau ni Fina, kalau iya pun sabarlah. Takkan Rania tu mungkir janji, kan Rania." tanya Dina pada Rania.

"Yalah, eh mana boleh mungkir janji. Kalau kita dah janji dengan orang, kenalah tunaikan. Janji itu adalah hutang tau. Kalau kita tak tunaikan janji kita pada orang, lain kali orang tak kan percaya lagi pada kita."

"Iya betul tu Nia. Aku sokong." kata Dina.

"Hem kau tu Dina, tau sokong ja, lain tak da."

"Yalah betul apa aku cakap, tak salah kan Nia."

"Ha'ah betul betul." kata Rania tersenyum.

"Hem, Nia... kalau aku tanya kau sikit, kau jangan marah pula." tanya Fina.

Pertemuan Dua Hati ( Complate )Where stories live. Discover now