“I am regret informing you that you will departed to Kampung Parit umang for your next cycle services, Natasha.”
“What?.. there is tons of works to do there. And I am the only doctor you send over.” Keluh Natasha yang setinggi 173cm sambil membelek dokumen yang berada ditangannya.Wajah yang halus dengan rambut hitam yang bersinar, bermata hijau, mempunyai ‘widow peak’ yang tajam dan seorang yang garang menjadikan Natasha antara doctor muda yang digeruni pesakit dan nurse di hospital.
“ You are very young Natasha, 28 years old..very young..you will get a lots of experience in there. Beside we have specialist doctor there you can talk with and learn a lot. Dr Abu. He is well known doctor among us”. Dr. Hendjuw menyakinkan Natasha agar dia bersetuju dengan kawasan di cadangkan.
“Wow.. I thought he is already retired. If you say so, then when will my car arrive?” Jawab Natasha sambil menutup dokumen dan berdiri untuk bersedia keluar dari pejabat.
“Tonight. 7 p.m sharp. Front of your door. Bring your needs for a year, then u will be send back to London. And that is what they said in the paper”. Dr. Hendjuw menyerahkan kertas kuning yang bercop kerajaan Britain kepada Natasha.
“I am going back..?? oh My god… I am waiting for that..Now I have a great motivation to contribute my services at Kampung Parit Umang. Thank you” Sinaran mata Natasha jelas kelihatan gembira akan berita yang baru diterimanya. Setelah berkhidmat selama 4 tahun di tanah Ariami, Natasha sentiasa mengharap agar dihantar pulang ke kampong halamannya.
Selesai urusan di pejabat Hendjuw, Natasha bergegas kembali ke dorm miliknya. Satu beg besar dikeluarkannya. Kesemua baju dimasukkan ke dalam begnya tanpa melipat. Dibukanya laci kecil yang menyimpan rasa hatinya. Kepingan gambar kumpulan teater di kolej nya dahulu semasa belajar perubatan ditatapnya dengan senyuman. Kelibat seorang wanita muda di hujung kanan ditenungnya sambil ibu jarinya mengusap kepingan gambar tersebut. Kenangan teater 7 tahun lepas kekal segar di ingatannya.
7 tahun lepas : latihan teater
Natasha berdiri utuh sebagai pokok yang boleh bercakap dan menari bersama pelakon utama. Lakonan Sleeping Beauty yang di pentaskan oleh kumpulan mereka sangat bodoh di kepala Natasha kerana dia terpaksa menjadi pokok yang menjaga pelakon utama. Kostum yang panas membantu sedikit sebanyak memanaskan badan Natasha dengan suhu luar yang sejuk umpama freezer peti ais.
“At least I get heat inside this stupid costume” keluh Natasha sepanjang latihan teater berlangsung. Natasha menari dan berpura menangis sepanjang latihan teater tersebut. Walaupun dia seorang pelajar perubatan, namun minatnya terhadap lakonan dan teater sentiasa ada.Natasha juga digeruni di kolej nya, malah dengan ketajaman fikiran dan kepandaiannya, menjadikan Natasha antara anak emas kolej nya. Namun itu tidak menjadikannya sebagai pelakon utama kerana pelakon utama lelaki sangat takut akan Natasha. Walaupun cantik dan bijak, namun pelajar sangat menghormati Natasha kerana kelantangannya menyuarakan pendapat.
Usai latihan teater yang berlangsung selama dua jam, Natasha pergi ke belakang pentas sambil cuba membuka sarung tangannya yang berwarna hijau. Malah wajahnya yang bercat hijau menjadikan Natasha rimas dan mahu segera ke tandas untuk mencuci wajahnya.
Sampai di tandas, Natasha melihat kelibat seorang wanita yang dalam keadaan gelisah dan mundar mandir. Berambut pendek, bermata coklat, berbadan kecil dan mempunyai bibir yang halus membuat Natasha terpana akan kelibat wanita tersebut.Pergerakan wanita tersebut terhenti apabila terasa sesuatu memerhatikannya. Wanita tersebut menoleh ke arah Natasha. Terdapat linangan jernih pada mata wanita tersebut. Natasha tersenyum dan pergi ke arah sinki.
“Hey..your greenish tree..” sapa wanita tersebut sambil melihat Natasha.Natasha berpaling dan melihat wanita yang cantik di matanya.
“yes, iam greenish tree, tho actually the trunk should be in dark brown, but they are so color blind, so they just paint it green. What a life as tree..” Jenaka Natasha menyebabkan wanita tersebut tersenyum dan ketawa kecil.
“You know, you are beautiful when you smile and laugh. I am sorry asking, but why are you look so nervous and somethinggg……like crying..sorry, I am not to meddle in your life. But it is okay if you want to share. Assume you talk with this talking tree”
Wanita tersebut ketawa kecil dan mengambil tangan Natasha. Natasha terpana dengan tingkah wanita tersebut. Belum ada sesiapa yang berani memegang tangannya. Hanya ibu bapanya sahaja. Rakannya juga tidak berani menyentuhnya kerana takut akan garang Natasha.Suatu perasaan cucukan di perut Natasha. Denyut jantungnya berubah. Apakah ini? Soal hatinya. Dia tidak lapar mahupun sakit perut. Namun perasaan itu sangat aneh baginya.
“hey green tree, I am going to talk to you. I hope you just listen and forget about me after. I am ema. I am having presentation about one hour later..i am so nervous that I will throw up and crying. This anxiety is killing me inside. My friend don’t know about this. I am sure if they know, they will comfort me and that will only make my nervous to its maximum level..i don’t know what I am going to do…” Wanita itu menangis sambil menundukkan wajah nya.
Tangan wanita tersebut di sentuh Natasha, wanita itu mendongak sedikit untuk melihat Natasha. Natasha memandang kedalam mata wanita tersebut. Tenungan mereka berdua bagaikan elektrik yang menarik sesama sendiri. Dagu wanita itu disentuh Natasha, pipinya diusap lembut dengan ibu jari Natasha. Bagaikan magnet yang tertarik, bibir mereka bersentuhan. Satu saat, dua saat, tiga saat. Ema menarik dirinya dari Natasha.
“Maaf…” wanita tersebut lari meninggalkan Natasha yang terpana dengan perlakuan dirinya. Ibu jarinya memegang bibirnya. Masih terasa tarikan magnet dan elektrik dalam dirinya.
“Maaf...???.. who is she?..i need to know her..what is Maaf she talk about.” Natasha terus menanggalkan kostum dan cat pada wajahnya.Natasha berlari keluar mencari wajah yang sukar dilupakannya.
“Natasha, people are in line. We are going to take a picture. Please be fast” Kawan Natasha menjerit dari jauh.
Natasha berlari anak menuju ke kumpulan teater untuk mengambil gambar. Saat tersebut, seimbas kelibat yang dijumpainya tadi berlalu di tepi kumpulannya.
“one… two.. three…click” gambar di ambil. Natasha mencari kelibat yang sama, namun tidak dijumpai.
Masa kini
“siapa awak.???ema.. saya mencari awak di tanah awak ini selama 7 tahun. Belajar bahasa awak sejak perkataan maaf tersebut. Saya berada disini untuk mencari awak. Siapa awak ema.?”...Bisik hati Natasha sambil mengusap gambar dengan ibu jarinya. Hanya kelibat ema dari tepi sahaja yang dapat di ambil gambar. Wajah dan kelibat yang jelas ditenung Natasha dengan penuh rasa rindu bersua.
“pitt…….pittt”….Hon kereta mengambil Natasha telah sampai. Natasha menyimpan gambar tersebut ke dalam beg dan menutup begnya serta bergegas menuju ke kereta dan menaikinya.
“Ini perjalanan terakhir saya di tanah awak ema. Saya harap saya bertemu dengan awak” Bisik hati Natasha._____________________________________